امیدواری مقامات عراقی برای حضور رئیسی در نشست بغداد

کد خبر: 1090159

خبرگزاری رویترز در گزارشی درباره نشست بغداد تصریح کرد که هدف اصلی دولت عراق از برگزاری این نشست بهبود روابط میان ایران و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس، به ویژه عربستان است.

امیدواری مقامات عراقی برای حضور رئیسی در نشست بغداد

به گزارش خبرگزاری رویترز، عراق از ایران و رقبای تهران در حاشیه خلیج (فارس) دعوت کرده است تا در نشستی در بغداد شرکت کنند که به نظر می رسد هدف اصلی آن کاهش تنش‌هایی است که در سال های اخیر به مناقشات آشکار میان این کشورها تبدیل شده است.

مقامات عراقی می گویند که در این نشست موضوع جنگ یمن، اوضاع لبنان و بحران آب در منطقه نیز مورد بحث و رایزنی قرار خواهد گرفت تا شاید بتواند گامی در جهت بهبود روابط میان تهران و ریاض باشد، هرچند هنوز هیچ یک از آنها مشخص نکرده اند که در چه سطحی در نشست حضور خواهند داشت.

روابط میان ایران و عربستان سعودی که دو رقیب منطقه ای به شمار می آیند به ویژه پس از حمله به تاسیسات نفتی عربستان در سال ٢٠١٩ وخامت بیشتری پیدا کرده است، حمله ای که موجب شد تولید نفت این کشور به نصف کاهش یابد. ریاض مدعی است که حمله کار ایران بوده است اما تهران به طور قوی این اتهام را رد می کند.

این دو کشور به علاوه در جنگ یمن در جبهه مقابل هم قرار دارند و روابط دیپلماتیک میان پایتخت های آنها در سال ٢٠١٦ به طور کامل قطع شد. با این حال، چندی است که گفت‌وگوهایی میان دو طرف در عراق آغاز شده است.

عربستان سعودی که نگران است تلاش های دولت بایدن، رئیس جمهور آمریکا برای احیای توافق هسته ای به کاهش تحریم های ایران منجر شود، تعامل با ایران را راهی برای کنترل تنش ها می‌بیند.

مقامات عراقی نیز امیدوارند که ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور جدید ایران در نشست روز شنبه که در بغداد برگزار خواهد شد، شرکت کند و انتظار دارند که وزیران سایر کشورها، به ویژه از سوی عربستان و امارات متحده عربی در نشست حضور یابند.

یک مقام نزدیک به نخست وزیر عراق در این باره به رویترز گفت: حتی اگر بتوانیم وزیران امورخارجه این کشورها را گرد هم جمع کنیم می تواند یک دستاورد در جهت پایان دادن به تنش ها میان تهران و کشورهای حاشیه خلیج (فارس) باشد.

همچنین یک سیاستمدار نزدیک به نخست وزیر عراق اظهار داشت: بغداد در ماه های اخیر میزبان گفت وگوهایی میان مقامات ایران و عربستان بوده و سیگنال های مثبتی هم از سوی تهران و هم کشورهای حاشیه خلیج (فارس) مبنی بر این دریافت کرده است که همه طرف ها آماده مذاکرات مستقیم بیشتری هستند.

کویت تنها کشوری است که حضور خود در نشست را به طور قطعی اعلام کرده و قرار است نخست وزیر این کشور برای شرکت در این نشست به بغداد سفر کند.

خبرگزاری رویترز در بخش دیگری از گزارش خود با اشاره به برخی تلاش های اخیر امارات متحده عربی برای ایجاد گفت وگو میان تهران و ریاض نوشت: کشورهای عرب حاشیه خلیج (فارس) که مدت هاست برای تضمین امنیت خود به آمریکا وابسته هستند به ازسرگیری مذاکرات هسته ای واشنگتن با تهران و همچنین پایان پر هرج ومرج دو دهه حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان با نگرانی می نگرند.

گروه بین الملل بحران در این باره گزارش داد که چشم انداز درگیری های منطقه ای، به همراه درک جدید کشورهای منطقه از قابل اعتماد نبودن آمریکا، عربستان و امارات متحده عربی را به این سمت سوق داده است که دست کم به دنبال یک کاهش تنش محدود، تاکتیکی و دوجانبه با تهران باشند./ ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها