واکنش تقوی نیا به بیانیه اروپا درباره غنی سازی ایران

کد خبر: 1090622

تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: ایران اقتصادش را با تحریم‌ها وفق داده و فشار‌های طرف‌های غربی در حال کم اثر شدن است.

واکنش تقوی نیا به بیانیه اروپا درباره غنی سازی ایران

علیرضا تقوی نیا تحلیلگر مسائل سیاس درباره بیانیه اخیر تروئیکای اروپایی درباره غنی سازی ایران، اظهار کرد: طبق معاهده ان پی تی یا منع اشاعه هسته‌ای ایران حق دارد هرگونه فعالیت غنی سازی اتمی را با دو شرط انجام دهد؛ اول اینکه به سمت سلاح اتمی نرود و دوم اینکه قبل از تزریق گاز هگزافلوراید اورانیوم به آژانس هسته‌ای اطلاع رسانی کنیم. ایران تمام این کار‌ها را انجام داده است، ساخت اورانیوم فلزی، اورانیوم ۲۰ درصد، اورانیوم ۶۰ درصد و حتی اورانیوم ۹۰ درصد مخالف ان پی تی نیست.

وی افزود: ایران کاملا در چارچوب معاهده منع گسترش سلاح هسته‌ای عمل می‌کند، در معاهده هسته‌ای طبق اذعان آژانس، سازمان ملل و کشور‌های اروپایی تمام تعهدات خود را در قبال برجام کامل انجام دادیم، اما آمریکا برخلاف وعده‌ها و تعهدات خود از برجام خارج شد، ایران هم در مقابل نتوانست از مزایای برجام بهره بگیرد خارج شد.

جمهوری اسلامی قصد ساخت بمب اتم را ندارد

تقوی نیا ادامه داد: ایران پیش‌تر از یک آبشار ۱۶۴تایی از سانتریفیوژ‌های IR-۶ برای غنی سازی اورانیوم تا ۶۰ درصد در نطنز استفاده می‌کرده، ولی اکنون علاوه بر این آبشار ۱۶۴تایی، یک مجموعه ۱۵۳تایی از سانتریفیوژ‌های IR-۴ نیز برای غنی سازی تا ۶۰ درصد استفاده می‌شود. گزارش اخیر آژانس انرژی اتمی واکنش‌های متعددی از سوی کشور‌های مختلف در پی داشته و از آمریکا گرفته تا کشور‌های اروپایی در خصوص آن ابراز نگرانی کردند.

تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: خرابکاری‌های رژیم صهیونیستی و تحریم‌های اقتصادی حداکثری، موجبات اخلال اساسی در پیشبرد روند هسته‌ای ایران را فراهم نکرده و اگر هدف آمریکا و غرب از فشار اقتصادی گرفتن مولفه‌های قدرت جمهوری اسلامی بوده که به وضوح چنین نتیجه‌ای در بر نداشته و باعث فروپاشی نظام نیز نگشته است، آمریکا هیچ گاه گمان نمی‌کرد ایران تا این سطح از غنی سازی پیش برود و همزمان اورانیوم فلزی که کاربرد دوگانه دارد را تولید کند. رفتار‌های تهران کاملا مطابق با NPT بوده و علنی و رسمی است. در واقع ایران قصد دارد از ظرفیت‌های قانونی جهت اعمال فشار بر آمریکا استفاده کند.

اروپا حق اظهار نظر درباره برنامه اتمی و سیاست‌های ما را ندارد

تقوی نیا ادامه داد: ایران کار غیر قانونی نکرده است و آن‌ها بودند که برجام را از بین بردند، غربی‌ها به دنبال بازی با حاصل جمع صفر هستند، یعنی می‌خواهند به طور کامل منویات خود را به طرف مقابل تحمیل کنند و طرف مقابل هم بدون گرفتن هیچ امتیازی قبول کند. یعنی نگاهی کاملا از بالا به پایین و استعمارگرایانه دارند و هنوز در فضای قرن نوزدهم به سر می‌برند.

تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: اتحادیه اروپا در حالی مدعی شده که ایران باید تمام تعهدات خود را انجام دهد که تعهدات خود را عملی نکرده است. اینستکس به کجا رسید؟ مگر قرار نبود که اروپا خط مبادله تجاری تشکیل دهد؟ اروپا نه تنها به تعهدات خود عمل نکرد بلکه آمریکا را هم وادار به پایبندی به تعهداتش در برجام نمی‌کند، لذا این حق را ندارند که در مورد برنامه اتمی و سیاست‌های ایران نظر بدهند.

تهران تا به امروز خلافی نکرده است/ تحریم‌ها هیچ اثری بر برنامه هسته‌ای ایران نداشت

وی افزود: اقدامات اتمی ایران کاملا در چارچوب ان پی تی است، اما دیگر برجام را اجرا نمی‌کند، چراکه طرف مقابل توافق هسته‌ای را به هم زد، ایران تا به امروز خلافی مرتکب نشده است، تهران در چارچوب ان پی تی می‌تواند تا ۹۹ درصد هم غنی سازی داشته باشد و هر چقدر که بخواهد اورانیوم فلزی تولید کند، این‌ها توسط معاهده ان پی تی منع نشده است.

تقوی نیا درباره اینکه در صورت عدم توقف غنی سازی ایران، غرب چه اقدامی انجام می‌دهد؟ اظهار کرد: غرب چند راه برای متوقف کردن فعالیت اتمی ایران دارد؛ یک راه تحریم است، ایران سه سال تحت شدیدترین تحریم هاست، اما هیچ گونه تغییری در رفتار هسته‌ای ایجاد نشده، بلکه روز به روز رفتار خود را تند‌تر می‌کند، لذا تحریم‌ها هیچ اثری بر برنامه هسته‌ای ایران نداشته است.

تحلیلگر مسائل سیاسی ادامه داد: راه دیگر خرابکاری هاست، خرابکاری‌ها ممکن است موقتا از سوی عوامل داخلی جاسوس صهیونیست‌ها و آمریکا انجام بگیرد، اما نتوانست اخلال جدی و اساسی بر برنامه اتمی ایران پیاده کند. راه سوم حمله نظامی است، مانند آن چیزی که اسرائیل علیه نیروگاه اتمی اوسیراک عراق را نابود کرد، نیروگاهی که فرانسوی‌ها برای عراق در سال ۱۹۸۱ می‌ساختنند. برنامه اتمی ایران بومی است و علم را نمی‌توان نابود کرد، لذا حمله نظامی تاثیر دراز مدتی بر برنامه هسته‌ای ایران ندارد، دوم اینکه تاسیسات ایران عمدتا زیرزمینی است و خصوصا مجتمع فردو قابل نابود شدن نیست، سوم اینکه اگر آن‌ها حمله نظامی به ایران کنند ممکن است ایران از ان پی تی خارج شود و رفتار‌هایی برخلاف نظر آن‌ها انجام دهد و چهارم اینکه دست ایران از لحاظ نظامی برای پاسخ دادن بسیار باز است.

مسیر ششمی برای توقف برنامه اتمی ایران وجود ندارد

وی افزود: ایران با توجه به متحدان منطقه‌ای که دارد، قدرت نظامی، پهپادی و موشکی احتمال اعمال گزینه علیه خود را به صفر رسانده است، راه پنجم این است که آن‌ها تحریم‌ها بردارند و در آن صورت ایران به برجام باز می‌گردد، مسیر ششمی وجود ندارد که آن‌ها بخواهند برنامه اتمی ایران را متوقف کنند. نه تحریم، نه اخلال و نه حمله نظامی نتیجه نمی‌دهد. ایران با مقاومت مردم نشان داده که بایدن یک راه دارد که بخواهد برنامه اتمی ایران را متوقف کند و آن لغو تحریم هاست، وگرنه ایران روز به روز پیش روی خواهد کرد و بعدا امتیازات بیشتری طلب می‌کند. غربی‌ها به دنبال بازی با حاصل جمع صفر هستند، آنها می‌خواهند همه چیز را بگیرند و هیچ چیز ندهند و هنوز در حال و هوای قرن ۱۹ به سر می‌برند.

تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: با توجه به تاکید عالی‌ترین مقام جمهوری اسلامی و مصوبه مجلس در خصوص لغو قطعی تحریم ها، به نظر می‌رسد استراتژی ایران خارج شدن از انفعال، به دست گرفتن ابتکار عمل و در نتیجه توسعه کمی و کیفی برنامه اتمی خود در چهارچوب NPT بوده تا جایی که بتواند غرب را تحت فشار شدید قرار دهد و در اینجا ۲ راه برای آن‌ها باقی می‌ماند. یا به وسیله گزینه نظامی برنامه هسته‌ای ایران را نابود سازند که قرائن نشان می‌دهد این‌گزینه مدت هاست که قابلیت اجرا ندارد و یا تحریم‌ها را به طور واقعی و قطعی لغو کنند.

 فشار‌های غربی بر ایران با مرور زمان در حال کم اثر شدن است

تقوی نیا گفت: شواهد و اظهارات مسئولان دولت جدید ایران بیانگر آن است که این کشور اقتصادش را با تحریم‌ها وفق داده و هر چه می‌گذرد این فشار‌های طرف‌های غربی است که در حال کم اثر شدن بوده است.

گفتنی است؛ وزارت خارجه سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان با انتشار بیانیه مشترکی بدون اشاره به بدعهدی خود نسبت به برجام، از گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره غنی‌سازی ایران ابراز نگرانی کرده و مدعی شدند: ایران باید تمام فعالیت‌های نقض کننده توافق هسته‌ای را متوقف کرده و به مذاکرات وین بازگردد!

در این بیانیه همچنین ادعا شده است: اقدام ایران در تولید اورانیوم فلزی غنی شده تا ۲۰ درصد باعث نگرانی‌های جدی است. آنچه نگرانی ما را شدیدتر می‌کند این است که ایران با عقب‌نشینی از سازوکار‌های نظارتی برجام، دسترسی‌های آژانس انرژی اتمی را محدود و اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کرده است!

در ادامه ادعا‌های سه کشور در این بیانیه آمده است: مذاکرات وین بنا به درخواست ایران برای دو ماه متوقف شده و ایران هنوز تاریخی برای از سرگیری این مذاکرات اعلام نکرده است. ایران همزمان با امتناع از مذاکره، در حال انجام اقداماتی است که بازگشت به برجام را پیچیده‌تر می‌کند.

این بیانیه می‌افزاید: گزارش‌های اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که تایید می‌کند ایران برای نخستین بار اقدام به تولید فلز اورانیوم غنی شده تا ۲۰ درصد کرده و ظرفیت تولید اورانیوم غنی شده‌اش را تا ۶۰ درصد افزایش داده موجب نگرانی جدی ما شده است./ باشگاه خبرنگاران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها