فردا گزارش می‌دهد؛

آغاز 100 روز طلایی دولت رئیسی

کد خبر: 1090867

100 روز نخست هر دولتی برای اثبات کارآمدی‌اش و جلب اعتماد عمومی بسیار حائز اهمیت است.

آغاز 100 روز طلایی دولت رئیسی

گروه سیاسی فردا: دولت سیزدهم به صورت کامل مستقر شد و تنها یک وزارتخانه هنوز وزیر خود را نشناخته است. حالا دیگر موعد عمل به وعده ها و برنامه هاست. کسانی که امروز عضو کابینه هستند بنا به اظهاراتی که خود آنها و شخص رئیس جمهور داشتند، اوضاع کنونی کشور را به لحاظ اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی می شناسند و فارغ از تحولات بین المللی و آنچه در پیرامون کشور در منطقه می گذرد، تعهد کردند که کشور را متفاوت از دولت حسن روحانی به شکلی جهادی و انقلابی اداره کنند.

هر چند بنا به اظهارات سیدابراهیم رئیسی دولت تلاش خودش را برای تعیین تکلیف مذاکرات وین انجام خواهد داد اما به سامان کردن اقتصاد کشور به طور مشخص تسهیل معیشت مردم را به مذاکرات گره نخواهد زد. اگر حتی آغاز دولت را از همین امروز حساب کنیم باید یکسری واقعیت هایی را درباره اولویتی که دولت برای خود ترسیم کرده با آنچه مردم در ذهن دارند مورد بررسی قرار داد.

رفع یک ابهام

در دو-سه روز اخیر وزیر بهداشت نسبت به سایر وزرا پررنگتر در رسانه ها ظاهر شده است. او در ساعات نخست اعلام کرد «واکسیناسیون را تا پایان امسال کامل می کند» اما یک روز بعد، قریب به دو ماه از این فرجه کاست و وعده کرد «تا قبل از دهه فجر این کار انجام شود»، رئیس جمهور نیز در روزهای آخر هفته سری به بهشت زهرا زد و از اولویت نخست دولت در تکمیل پروسه واکسیناسیون سخن گفت.

گرچه باید از این وعده دولت استقبال کرد اما این اقدام پاسخ انقلابی به مطالبه مردم نیست. بلکه ادای وعده‌ای است که ماه‌ها تاریخ آن منقضی شده است که به گواه خیلی از مسئولان و کارشناسان در این حوزه می بایست طی یکسال پیش انجام می شد اما به دلایلی که شخص آقای مخبر معاون اول بیشتر از همه در جریان است، این مطالبه مردم بر زمین ماند که امروز آثار و پیامدهایش را شاهد هستیم. در واقع تسریع در واکسیناسیون برای دولت سیزدهم نوعی جبران مافات محسوب می شود، نه عمل به وعده.

لزوم پاسخ دولت به این انتظار مردم

از اهداف رنگارنگی که وزرا برای اخذ رأی اعتماد در مجلس بیان کردند که بگذریم، امروز مردم بیش از هر اقدام دیگری از دولت کنترل قیمت ها را مطالبه می کنند. نگاهی به بازار ارز، خودرو، مسکن، کالاهای اساسی همچون برنج، گوشت و ... نشان می دهد قیمت همه اقلام به طور معناداری سیر صعودی دارد. احمد کریمی اصفهانی دبیرکل انجمن های اسلامی اصناف و بازار به «فردا» گفت « اگر دولت رئیسی بتواند در کوتاه مدت رشد قیمت ها را متوقف کند، اولین پیروزی است. مرحله بعد نوبت به برخورد با قیمت های افسارگسیخته می رسد.» این سخن را محمدحسن آصفری نماینده اصولگرای مجلس نیز تأیید می کند و معتقد است «مردم انتظار دارند هر چه سریعتر دولت بتواند افزایش قیمت کالاها را مهار کند».

تعیین تکلیف برجام

موضوع دیگری که در 100 روز آینده انتظار می رود مورد رسیدگی قرار گیرد، مشخص کردن سرنوشت برجام است. امروز هم آمریکایی ها اظهار آمادگی برای از سرگیری مذاکرات می کنند و هم سیدابراهیم رئیسی و امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه بارها از آمادگی برای از سرگیری مذاکرات وین سخن گفتند. نکته مشترک در اظهارات هر دو طرف نیز آن است که دنبال مشخص شدن مسئله در کوتاه مدت هستند. امروز وضعیت افغانستان با روی کارآمدن طالبان ثبات ندارد و تحرکات داعش نیز بر پیچیدگی مسئله افزوده است. حشمت الله فلاحت پیشه در همین رابطه به «فردا» گفت «طولانی شدن مذاکرات وین ممکن است بر پیچیده تر شدن تحولات منطقه بیانجامد.»

فرصت طلایی برای احیای امید

مردم انتظار ندارند که دولت ظرف کمتر از یکسال بتواند همه مشکلات کشور را رفع کند اما دولت در 100 روز نخست اگر بتواند طبق وعده ای که به مردم داده است بخش عمده واکسیناسیون را انجام دهد، رشد قیمت ها را مهار و سرنوشت برجام را مشخص کند، قطعا اعتماد مردم را به تصمیمات و اقداماتش جلب خواهد کرد.

واقعیت آن است که امروز خیلی از سیاسیون کشور اعم از اصولگرا و اصلاح طلب بعد اعلام رسمی اعضای کابینه با تردید به شعار «کارآمدی» دولت سیزدهم می نگرند بنابراین وزرا از فرصت طلایی این 100 روز باید بهترین استفاده را ببرند و با نشان دادن گوشه ای از توان مدیریتی خود، باور را جایگزین تردید کنند تا به این ترتیب گام بلندی برای احیای امید در جامعه برداشته شود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها