کوثری: چیزی به نام برجام ۲ وجود ندارد

کد خبر: 1091009

کوثری: اِبایی از مذاکره نداریم/مجلس مقابل قانون شکنی ساکت نمی‌نشیند [کلیک و کشیدن برای جابجایی] محمد اسماعیل کوثری از چهره های سیاسی اصولگرا می گوید: ما زیر بارِ حرف زور نخواهیم رفت اما اینکه بحث منطقی در مذاکره مطرح شود هیچ اِبایی نداریم و می توانیم در این جهت، مذاکره هم انجام دهیم.

کوثری: چیزی به نام برجام ۲ وجود ندارد

دولت رئیسی با حضور ۱۸ وزیر کار خود را رسما آغاز کرد، اما دولت نوپای سیزدهم در حوزه سیاست داخلی و خارجی و اقتصاد با چه اولویت هایی روبرو است؟ پرونده مذاکرات هسته ای و FATF در این دولت به کجا خواهد رسید؟

محمد اسماعیل کوثری نماینده مردم تهران در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین، ضمن بیان اما و اگرهایی درباره مذاکرات هسته ای، می گوید ما زیر بارِ حرف زور نخواهیم رفت اما اینکه بحث منطقی در مذاکره مطرح شود هیچ اِبایی نداریم و می توانیم در این جهت، مذاکره هم انجام دهیم.  حق ملت در سیاست خارجی در شرایط منصف بودن مذاکرات، می‌تواند به نتیجه برسد.

کوثری، اولویت اصلی دولت رئیسی را مقابله با کرونا و سلامت مردم دانست و تاکید کرد: دولت باید در جهت تثبیت قیمت ها و تولید گام های موثری بردارد. این نماینده مجلس عنوان می کند که ابتدا باید به توانمندی هایمان در داخل توجه کنیم تا انشالله سیاست خارجی را بر اساس عزت ملی توجه کنیم و در نهایت کارها دنبال شود

مشروح مصاحبه خبرگزاری خبرآنلاین با محمد اسماعیل کوثری نماینده مردم تهران در مجلس و از چهره های سیاسی اصولگرا را می‌خوانید؛

***********

*آقای کوثری! کابینه پیشنهادی رئیس جمهور رأی اعتماد مجلس را گرفت و کار رسما شروع شده است. از نگاه شما اولویت اصلی دولت در شرایط پیش رو چیست؟ اقتصاد، سیاست خارجی ، سیاست داخلی یا...

اولین موضوع، مقابله با کرونا و مسئله سلامت مردم است که این اولویت اول هم مجلس و هم دولت است. بعد از این موضوع، رفع موانع اقتصاد است که انشالله در جهت تثبیت قیمت‌ها و تولید باید گام های موثری توسط دولت برداشته شود علاوه بر این مجلس هم اعلام آمادگی کرده که کمک کند.

مسائل بعدی، مسائل مربوط به سیاست خارجی و مسائل سیاست داخلی که قسمت عمده آن بحث کرونا و اقتصاد است، در اولویت خواهد بود که انشالله دولت کار را بر این اساس دنبال کنند و مجلس هم اعلام آمادگی کرده که اگر جایی نیاز به کمک در جهت تصویب لوایح داشت که قانونگذاری شود این کار را در اسرع وقت بتواند انجام دهد که کمک شود به اینکه کارها به سرعت به نتیجه برسد و در نهایت مردم آثارش را در میدان و صحنه عمل ببینند.

نباید محور همه مسائل را برجام و FATF قرار دهیم

*در حوزه سیاست خارجی برای رفع تحریم‌ها یا حل مسئله FATF یا آزادسازی ارزهای بلوکه شده چه مسیری پیش روی دولت است؟ مثلا احتمال حل و فصل پرونده FATF در مجمع وجود دارد؟

به هر حال ما براساس اصل عزت و مصلحت، هیچ گاه نمی توانیم عزت ملت و عزت کشورمان را فدا کنیم تا اینکه به نتیجه ای که آنها می‌خواهند برسیم. ملت ما ملت سربلند و بزرگی است و حقی دارد و این حق ملت در سیاست خارجی در شرایط منصف بودن مذاکرات، می‌تواند به نتیجه برسد.

حال اگر محور همه مسائل را برجام یا اف ای تی اف قرار دهیم و همه کارهای تولیدی و اقتصادی را معطل FATF کنیم اینها قابل قبول و قابل تحمل نیست. معتقدم ما باید سیاست های داخلی مان را بسیار با سرعت به ویژه در جهت تثبیت قیمت‌ها و تولید و فعال کردن اقتصاد در داخل و متکی به مردم بودن سامان دهیم.

کوثری: اِبایی از مذاکره نداریم/مجلس مقابل قانون شکنی ساکت نمی‌نشیند [کلیک و کشیدن برای جابجایی]

حتما به مسائل بین المللی هم توجه می کنیم اما....

اینها مسائلی است که ما باید با برنامه ریزی دقیق به صورت کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت به آنها فکر کنیم از سوی دیگر حتما به مسائل بین المللی هم توجه می کنیم اما زیر بار استکبار به هیچ وجه نخواهیم رفت یعنی نه مجلس اجازه می دهد و نه دولت، سیاستش این است که بخواهد نسبت به این مسئله کوتاه بیاید.

در واقع باید به توانمندی هایمان در داخل توجه کنیم که ابتدا از این توانمندی داخلی مان به خوبی استفاده کنیم تا انشالله سیاست خارجی را بر اساس عزت ملی توجه کنیم و در نهایت کارها دنبال شود.

ایران زیر بار خواسته به ناحق آمریکا نخواهد رفت

*پیش بینی می کنید مذاکرات هسته ای به چه سمت و سویی برود؟

بستگی به طرف مقابل دارد چون یک موقعی است که همه چیز در اختیار ما است و خودمان باید تصمیم بگیریم ، می توانیم تعیین تکلیف کنیم و مشخص کنیم و بسیار محکم صحبت کنیم اما طرف مقابل یعنی آمریکا بدعهدی کرده و توافق را برهم زد وگرنه آن توافقی که در برجام شد در اصل دوطرفه بوده و یک طرفه نبوده است.

ما به تعهداتمان عمل کردیم اما آنها هیچ اقدامی نکردند و در نتیجه هیچ تحریمی را برنداشتند. از سوی دیگر وضعیت این گونه شده که آنها خودشان توافق را برهم زدند اما حالا طلبکار هم شده اند. بنابراین مشخص است که ایران زیر بار خواسته به ناحق آنها نخواهد رفت.

از انجام مذاکره اِبایی نداریم

بنابراین این مسئله، مسئله ای است که باید آن توجه کنیم به امید خدا کار را به گونه ای جلو ببریم که هم بدانند ملت ایران حقی دارند و از حقش نخواهد گذشت و کوتاه نمی‌آید. اینجاست که اگر بگویند برنامه هسته ای نداشته باشیم در حالی است که ما از قبل اعلام رسمی کردیم که برنامه هسته ای مان صلح آمیز است ، به هیچ وجه بمب اتم را هم قبول نداریم و به سمت آن هم نخواهم رفت اما طرف مقابل در هیروشیما و ناکازاکی جنایت کرده است و بیش از ۲۰۰ هزار نفر را کشتند و حتی آثارش هم پابرجاست اما می گویند ما داشته باشیم اما ایران نداشته باشد.

این حرف آنها منطقی ندارد در نتیجه ما زیر بارِ حرف زور نخواهیم رفت اما اینکه بحث منطقی در مذاکره مطرح شود هیچ اِبایی نداریم و می توانیم در این جهت، مذاکره هم انجام دهیم.

چیزی به نام برجام دو نداریم

*بحث برجام ۲ باز هم این روزها مطرح می‌شود و ...

خیر. ما چیزی به نام برجام دو، و سه و... نداریم اینها خواسته دشمنان است که ما از ابتدا اعلام کردیم به هیچ وجه زیر بار این خواسته ها نخواهیم رفت.

گشایش‌های اقتصادی براساس توانمندی‌های داخلی است

* خبرهایی که مبنی بر گشایش اقتصادی که دولتی‌ها سر می دهند بر چه اساسی است؟ واقعا شرایط امیدوار کننده برای این گشایش زودهنگام است؟

اینها براساس توانمندی‌های داخلی است و قطعا زمانی که ثبات پیدا کند و تثبیت قیمت‌ها صورت گیرد هم ایرانی های خارج از کشور، حاضرند ثروتشان را به داخل کشور بیاورند و هم اینکه خارجی ها وقتی ببینند اقتصاد ما روبه راه شده و ثبات دارد و مستحکم است قطعا آنها هم بیایند و سرمایه گذاری کنند.

اگر قوانین اجرا نشود، مجلس ساکت نخواهد نشست

*آقای کوثری! پیش بینی تان از رابطه دو قوه چیست؟ بعضی ها پیش بینی می کنند ماه عسل دولت و مجلس بسیار کوتاه است و در این یکدستی حاکمیت ممکن است به سمت یک سری اختلافات پیش بروند.

فعلا که همه چیز خوب است و مجلس و دولت، همراه و هم راستا هستند و تا پایان هم به همین منوال خواهد بود ولی اگر این گونه باشد که خدای ناکرده دولت به گونه ای عمل کند که قوانینی که تصویب شده و ابلاغ می شود را عمل نکند مشخص است که مجلس ساکت نمی نشیند.

بنابراین سیاستهایی که آقای رئیسی اعلام کردند قطعا تا آخر دنبال خواهند کرد مجلس هم کمک می کند آن اختلافاتی که دشمنان می خواهند بین دو قوه به وجود بیاورند یقینا رخ نمی دهد./ خبرآنلاین

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها