میرکاظمی: بودجه از ابتدا خوب تدوین نشده است

کد خبر: 1091300

میرکاظمی گفت: باید شاخص‌های کلان کشور مورد حمایت قرار بگیرد و برای آن برنامه‌ریزی داشته باشیم، دولت سیزدهم روی ریل دولت روحانی نمی رود.

میرکاظمی: بودجه از ابتدا خوب تدوین نشده است

 مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه امشب ۷ شهریور ماه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی رویکرد جدید سازمان برنامه و بودجه در دخل و خرج کشور پرداخت.

مسعود میرکاظمی با اشاره به کسری بودجه گفت: بودجه از ابتدا خوب تدوین نشده است، سال گذشته ۵۶۲ هزار میلیارد تومان مصارف کشور بود که از این ۵۶۲ هزار میلیارد تومان ۳۰ درصد از طریق واگذاری دارایی بوده است.

وی با اشاره به اینکه بودجه باید شفاف باشد افزود: تکلیف دستگاه‌ها در بحث رشد اقتصادی باید مشخص باشد، تکلیف استان‌ها باید روشن شود، اگر قرار است در بخش کشاورزی اتفاقی بیفتد باید آن را مشخص کنیم و برای آن منبع بگذاریم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه در کالاهای اساسی حدود ۲۹۰ هزار میلیارد تومان برای نهاده‌های دامی و گندم یارانه در نظر گرفته شده است ادامه داد : آیا این سهمیه به وزارت جهاد کشاورزی می‌رسد، وزیر جهاد کشاورزی باید منابع در اختیار داشته باشد و مدیریت برگشت داشته باشد و استانداران باید افرادی اقتصادی باشند و باید جهت‌گیری اقتصادی داشته باشد، متاسفانه منابع را به نفت گره زده ایم .

میرکاظمی با اشاره به اینکه باید شاخص‌های کلان کشور مورد حمایت قرار بگیرد و برای آن برنامه‌ریزی داشته باشیم اظهار کرد: دولت سیزدهم روی ریل دولت روحانی نمی رود.

وی با اشاره به اینکه باید منابع را بتوانیم موثر کنیم خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم به روند قبلی حرکت کنیم نه تنها منابع موثر نیست بلکه آن را هدر می‌دهیم. امروز سرمایه اجتماعی را از دست داده‌ایم، مشکلات فرهنگی و اقتصادی فراوانی داریم و هیچ عقل سلیمی نمی گوید که باید آن مسیر را ادامه دهیم .

میرکاظمی ادامه داد: باید کمک کنیم تا اهداف محقق شود، صدا و سیما باید کمک کند تا به سمت اصلاحات برویم البته مسیر سخت است اما شدنی است، باید تغییرات را دنبال کنیم ،باید اعتماد، اعتقاد و باور داشته باشیم که راهی جز این نیست.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه در یارانه های پنهان سال‌های سال است که یک عده ای به وفور از این منابع برخوردارند و یک عده کاملا برخوردار نیستند اظهار داشت: حجم آن قابل توجه است به طوری که هزار و ۶۰۰ الی۷۰۰ هزار میلیارد تومان فقط میزان حامل‌های انرژی است، این میزان با آنجا که اتفاق افتاده کاملا نا عادلانه است.

همسان سازی حقوق معلمان خلاف قانون بود

میرکاظمی با اشاره به اینکه همسان سازی حقوق معلمان خلاف قانون بود و ۱۸۰۰ میلیارد کسری بودجه آوردیم ادامه داد: من خودم معلم هستم و خیلی علاقه مندم که معلمان را حمایت کنم، ما یک تعهدی داریم ،باید جلوی بی‌انضباطی را بگیریم، اگر موضوع را مدیریت نکنیم، فشار اصلی به بخش ضعیف از جمله معلمان می‌آید .

وی با اشاره به اینکه باید بر روی روال قانون، کار را انجام دهیم خاطرنشان کرد: دوستان ما در آموزش و پرورش با مجوزی که مغایر با قوانین بود لذا جلسه گذاشتیم تا راه‌حل پیدا کنیم و گفته شد که پرداخت صورت می گیرد اما سه روز طول می‌کشد تا احکام اصلاح و مطابق با قانون شود، برای اینکه در این مسیر دچار مشکل نشویم، فایل های ماه های قبل را آماده داشتند و بلافاصله فایل های ماه های قبل را پرداخت کردیم تا فاصله ایجاد نشود ولی باید آن را در دولت ببریم اگر قرار است تغییراتی اتفاق بیفتد باید منبع برای آن در نظر گرفته شود .

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه از وزیر محترم آموزش و پرورش قبلی درخواست کردیم تا احکام را اصلاح کند که گفتند طول می کشد گفت: برخی از اتفاقات در روزهای آخر دولت افتاد که اخلاق مدارانه نبوده است.

میرکاظمی با اشاره به اینکه امروز ما در تنگنا قرار گرفته ایم و احساس می‌کنیم که نباید این امر صورت می‌گیرد ادامه داد: انضباط مالی تاکید مقام معظم رهبری است . ما پاداش بازنشستگی را دنبال خواهیم کرد البته کار سختی است، با توجه به کسری ها و خلق پول کار سخت می‌شود اما امیدواریم با انقباضی کردن برخی از هزینه‌ها که می‌توانیم آن را کنترل و مدیریت کنیم و بتوانیم امسال را بگذرانیم تا وارد برنامه ۱۴۰۱ شویم تا اتفاقات اساسی بیفتد.

وی با اشاره به اینکه باید تحلیل خوبی از برنامه های توسعه داشته باشیم اظهار کرد: باید اهداف برنامه‌ها را بررسی کنیم، آنچه که اتفاق افتاده چه بوده است ،باید کالبدشکافی کنیم که چرا در همه برنامه ها تقریباً شاخص‌ها مطلوب نبوده است، اگر تشخیص مصلحت نظام این سیاست‌ها را آماده کند با تصویب مقام معظم رهبری اعلام می‌شود و ما کارگاه‌ها را در سازمان تشکیل می‌دهیم و شروع می‌کنیم تا برنامه هفتم به موقع برسد، البته زمان ما کم است ، ما در حال تغییر ریل بودجه هستیم ، لذا در حال اعمال تغییرات هستیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه خیلی از مطالعات در سازمان و بیرون سازمان وجود دارد که قابل استفاده است اما اینکه بگوییم آن را دقیقاً می توانیم اجرایی کنیم این گونه نیست گفت: کم کم باید به جلو پیش برویم و معاونت‌های ما برنامه‌هایشان را تنظیم کنند و جلسات فشرده ای باید داشته باشیم  لذا مسیر سخت است اما شدنی است، وزرای ما انگیزه دارند و جوان هستند و در سیستم‌های قبلی غرق نشدند، امیدواریم تغییرات را به کمک آنها انجام دهیم.

میرکاظمی با اشاره به اینکه در طول ۴۰ سال گذشته شرایط مختلف اقتصادی ،جنگ، صلح افزایش و کاهش قیمت نفت، تشدید تحریم را داشتیم و سلایق مختلف سیاسی دولت‌ها را اداره کردند افزود: ما نمی‌توانیم فقط موضوعات را به تحریم گره بزنیم، تحریم یکی از موضوعات است ولی همه عوامل نیست اما نباید خودمان را گول بزنیم و مدام کار را سیاسی کنیم زیرا آدرس غلط دادن است.

وی با اشاره به اینکه وقتی منتقدین هشدار و تذکر می‌دهند باید بخشی از نصیحت ها را گوش می‌دادیم تا در این نقطه نباشیم ادامه داد: استفاده بهینه از منابع باید صورت گیرد، ما کشوری ثروتمند هستیم و فقیر نیستیم، در مقایسه با سایر کشورها از لحاظ های مختلف کشوری غنی هستیم ،نباید کشور فقیر باشیم، نباید سطح زندگی مردم پایین باشد ،اشکالی در این رابطه وجود دارد، اگر توقع دارید دولت سیزدهم بر روی ریل یازدهم و دوازدهم برود قاعدتاً همین مسیر خواهد بود و قطعاً کسی آن را قبول نخواهد کرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه حتماً باید عوامل موثر بر اقتصاد را درست تشخیص دهیم عنوان کرد: تحریم یکی از عوامل است اما همه عوامل نیست،بیشتر باید فرهنگ‌سازی در بیرون را انجام دهیم، مشکلی با کابینه نداریم .این موضوع باید در سطح فرمانداری و بخشداری برود، باید تلاش بیشتری کنیم، صدا و سیما می تواند کمک کننده باشد، مجلس شورای اسلامی باید از ما مطالبه گری داشته باشد و اجازه ندهد تا ما بر روی سیستم قبل برویم.

وی تصریح کرد: اگر همه این اتفاقات بیفتد می‌توانیم بگوییم که تحول چشمگیری اتفاق خواهد افتاد، مطمئنیم که این اتفاق خواهد افتاد، نظارت چیزی نیست که ایده آل باشد ،مشکلات زیاد است ولی کشور فقیر نیست، کشور یارانه‌های پنهان دارد، یارانه‌های نهاده و دارو شاید نزدیک به ۲۹۰ یا ۳۰۰ هزار میلیارد تومان باشد دولتی که این حجم از پشتیبانی را دارد می‌تواند اقدامات دیگری را انجام دهد.

میرکاظمی افزود: در بودجه ۱۴۰۰، دو سقف مصرف گذاشتیم، نخست، ۹۳۷ هزار میلیارد تومان و سقف دوم هزار و ۲۷۷ میلیارد تومان است، اگر عملکرد پارسال را ببینیم و منابع پایدار آن را محاسبه کنیم حدود ۲ و نیم تا ۳ برابر شده است، باید پاسخ دهیم به چه علت این افزایش رقم بودجه را انجام دادیم.

میرکاظمی اضافه کرد: امسال در ۵ ماه و نیم یعنی در این ۱۳۹ روز، ۲۸۰ هزار میلیارد تومان مصارف کشور بوده است که از این رقم ۲۲۰ هزار میلیارد تومان از منابع قابل اتکاء بوده است، مابه التفاوت آن از ۲۲۰ تا ۲۸۰ هزار میلیارد تومان از تنخواه استفاده شده است و ۸۵ هزار میلیارد تومان هم از طریق واگذاری دارایی‌های مالی بوده است./باشگاه خبرنگاران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها