نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «فردا» با غلامرضا ظریفیان

اختلاف کارگزاران و اتحاد طبیعی است

کد خبر: 1093199

غلامرضا ظریفیان گفت: شرایط اختلاف دو طیف مانند کارگزاران و اتحاد ملت طبیعی است البته تا جایی که به مجموعه جبهه اصلاحات آسیب نزند و هدف از اختلافات کسب قدرت نشود.

اختلاف کارگزاران و اتحاد طبیعی است

گروه سیاست سایت فردا: شرایط اصلاح‌طلبان مبهم‌تر از هر زمانی است؛ آنها از یک‌سو در اقناع سرمایه اجتماعی خود برای شرکت در انتخابات ناکام مانده‌اند و از سوی دیگر از نظر تشکیلاتی و اختلافات درونی هم دچار مشکل هستند. حالا در این شرایط آنها چه کاری می‌توانند انجام دهند؟

غلامرضا ظریفیان، فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره این موضوع به «فردا» گفت: «هر جریان سیاسی به خصوص اصلاح‌طلبی در گذر زمان نیاز به بازآفرینی گفتمانی و تشکیلاتی دارد. امروز که اصلاح‌طلبان در قدرت رسمی حضور ندارند، یک فرصت طلایی دارند تا با نگاه به آسیب‌های گذشته، روند حرکت سیاسی خود را اصلاح کنند، نقاط قوت و ضعفشان را بشناسند و بکوشند با نسل‌های جدید ارتباطی منطقی برقرار کنند. عالم سیاست مانند یک مسابقه است که اصلاح‌طلبان یک طرف این مسابقه قرار دارند. بهتر است اصلاح‌طلبان به جای ایراد گرفتن به زمین بازی در ابتدا ضعف‌های درون‌تشکیلاتی خود را بشناسند و سعی برای رفع آنها کنند. اگر چنین شود، اعتماد عمومی و به نوعی سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان هم احیاء می‌شود».

او ادامه داد: «البته نقدهای جدی به روند‌های موجود سیاسی هم وجود دارد. محور و تکیه اصلی اصلاحات بر مردم‌سالاری است و در شرایط کنونی می‌بینیم که متأسفانه شیوه‌های نظارتی در انتخابات اصل مردم‌سالاری را محدود می‌کند و دست اصلاح‌طلبان هم بسته می‌شود. حالا در این شرایط اصلاح‌طلبان یک وظیفه دیگر هم دارند؛ آنکه مناسبت خود با حاکمیت سیاسی را روشن کنند که دقیقا قرار است».

این فعال سیاسی درباره اختلافات درونی جبهه اصلاحات با محوریت کارگزاران-اتحاد بیان کرد: «در یک جامعه متکثر و متنوع انواع تفکرات وجود دارد که جبهه‌های سیاسی هم مستثنی از این قاعده نیستند. حتی در یک رویداد ملی به اسم نهضت ملی‌شدن صنعت نفت با راهبری جامع دکتر مصدق هم اختلاف‌نظرها را مشاهده می‌کنیم. عرصه سیاست پیچیده است و نمی‌توان در چنین فضایی انتظار داشت که همه مثل هم فکر کنند. در دنیای مدرن هم این میزان پیچیدگی بیشتر می‌شود. در این شرایط اختلاف دو طیف مانند کارگزاران و اتحاد ملت طبیعی است البته تا جایی که به مجموعه جبهه اصلاحات آسیب نزند و هدف از اختلافات کسب قدرت نشود. این اختلاف‌ها در میان اصولگرایان هم وجود دارد و می‌بینیم که آنها نیز در بسیاری زمینه‌ها با هم اختلاف دارند».

او همچنین در پاسخ به این پرسش که جایگاه کنونی سید محمد خاتمی به عنوان لیدر اصلاحات در میان اصلاح‌طلبان و سرمایه اجتماعی اصلاحات چگونه است و آیا همچنان می‌تواند منشأ اثر باشد، اظهار کرد: «آقای خاتمی حتما همچنان رهبر اصلاحات است اما باید چند نکته را در نظر داشته باشد؛ نخست آنکه او باید تحولات نسلی را در نظر داشته باشد. نسل جدید می‌خواهد گفتمان تازه‌ای از اصلاحات بشوند و اگر چنین نشود، اعتماد نمی‌کند. آقای خاتمی می‌تواند با درک درستی از نسل جدید برای آنها هم نقش لیدری را داشته باشد. دومین مسئله ارتباط او با کانون‌های اصلاح‌طلبی است. او باید بتواند همه طیف‌های اصلاحات را دور هم جمع کند. سومین موضوع هم برنامه‌محور بودن علملکرد آینده او است».

ظریفیان در پایان گفت: «اگر آقای خاتمی این نکات را رعایت کند، می‌تواند همچنان منشأ اثر باشد و علاوه بر آنکه نسل‌های جدید را جذب اصلاحات کند، راهبردی درست برای آینده سیاسی اصلاح‌طلبان هم تعیین کند تا همچنان به عنوان لیدر بی‌رقیب اصلاح‌طلبان باقی بماند».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها