در گفت‌وگو با «فردا» مطرح شد

قنادباشی: شورای حکام علیه ایران اجماع نمی‌کند

کد خبر: 1094724

جعفر قنادباشی در گفت‌وگو با «فردا» پیش‌بینی کرد که علی‌رغم فضاسازی‌های انجام شده، اعضای شورای حکام علیه ایران اجماع نکنند.

قنادباشی: شورای حکام علیه ایران اجماع نمی‌کند

گروه سیاست سایت فردا – وضعیت پرونده هسته‌ای پیچیده‌تر از قبل است. آژانس انرژی اتمی اخیرا گزارش داد که سطح دسترسی‌هایش به سایت‌های ایران کم شده و درخواست رافائل گروسی برای سفر به تهران هم تا کنون بی‌پاسخ مانده است. اگرچه خبرنگار وال استریت ژورنال خبرداده که او دوشنبه می‌آید اما هنوز خبر رسمی از سوی مقامات ایرانی اعلام نشده است. 

اسرائیلی‌ها حداکثر توان خود را برای تبلیغ علیه ایران به کار گرفته‌اند و نفتالی بنت اخیرا گفته است که «از هر توانی که در اختیار دارد برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای بهره خواهد برد». طرف آمریکایی هم به گفته آنتونی بلینکن به نقطه‌ای نزدیک شده که بگوید مذاکره بی‌فایده است!

در چنین شرایطی نشست شورای حکام در پیش است و برخی معتقدند که وضعیت به نفع ایران نبوده و احتمالا بیانیه‌ای علیه ایران صادر خواهد شد. برخی از تحلیلگران داخلی اما این امر را جدی نگرفته و خوشبین هستند. مثلا جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل بین‌المللی اما نسبت به این جلسه و خروجی آن بدبین نیست. او در گفت‌وگویی با «فردا» پیش بینی می‌کند که اجماعی علیه ایران صورت نگیرد.

قنادباشی با اشاره به اینکه «اجلاس‌های شورای حکام تا کنون همواره تحت تاثیر قدرت های بزرگ بوده است» گفت: «اگر این جلسات را از ابتدا تا کنون بررسی کنیم، هیچ جلسه‌ای نیست که خصومت ورزی آنان را مشاهده نکنیم. دشمن در همه این جلسات سعی کرده که برخلاف واقع علیه ما حرف بزند و حتی برخلاف مقررات آژانس، تصمیماتی را اتخاذ کند».

وی افزود: «در عرصه عمل اما این‌ها نتوانسته‌اند که خواسته‌های اصلی خود را محقق کنند. علی رغم اینکه پرونده ما به شورای امنیت رفته بود هم نتوانستند آنطور که مایل هستند ما را تحت فشار بگذارند. الان هم همین طور است. با این تفاوت که دشمن از اعمال فشار بیشتر به ایران نا امید است. چراکه همه فشارهای آن‌ها به نوعی از سوی ایران برگشت داده شده است». 

این دیپلمات پیشین گفت: «به نظر می‌رسد که در یک ناامیدی این کار را می کنند. البته تبلیغات صهیونیست‌ها بیشتر شده و سعی کرده‌اند با کمک برخی وابستگان منطقه‌ای خود علیه توانایی هسته‌ای ما فضاسازی کنند. البته این‌ها در گذشته هم اقداماتی علیه ما انجام داده‌اند و به همین خاطر اقدامات فعلی آنها بی‌اثرتر از قبل است».

قنادباشی در پاسخ به اینکه با این اوصاف در شورای حکام علیه ایران اجماع خواهد شد یا خیر؟ گفت: «به نظر من اجماع نمی‌شود. قطعا سعی می‌کنند که همه را همراه کنند اما تضادهایی که در مسائل کلی بین اعضای شورا وجود دارد، مانع از اجماع خواهد شد».

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها