رئیس سازمان انرژی اتمی: باید تولید برق نیروگاه هسته‌ای به هشت هزار مگاوات افزایش یابد

کد خبر: 1095791

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: براساس مطالعات محاسباتی انجام شده باید میزان تولید برق نیروگاه هسته‌ای درکشور به هشت هزار مگاوات افزایش یابد.

رئیس سازمان انرژی اتمی: باید تولید برق نیروگاه هسته‌ای به هشت هزار مگاوات افزایش یابد

محمد اسلامی شامگاه سه‌شنبه در حاشیه نشست با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر در جمع خبرنگاران در بوشهر افزود: برای رسیدن به این هدف لازم است چند واحد دیگر نیروگاههای هسته‌ای در کشور جانمایی شود.

وی بیان کرد: بنابراین به زودی از طریق ساز و کارهای گوناگون با استفاده از ظرفیت داخلی و به کارگیری شرکت‌های بزرگ بین المللی سرمایه‌گذاری برای رسیدن به تولید هشت هزار مگاوات در برنامه سازمان انرژی اتمی کشور است.

اسلامی تاکید کرد: انرژی هسته‌ای بعنوان انرژی پاک شناخته و یکی از نیازهای مبرم و فوری حال و آینده کشور به شمار می‌رود و برای توسعه آن باید به طور حتم توسعه تولید برق را شتاب بدهیم.

وی یادآورشد: در زمان حاضر هزار مگاوات برق هر روز به وسیله نیروگاه‌ها در حال تولید و به شبکه تزریق می شود  و خوشبختانه زیرساخت‌های ما مطابق استانداردهای بین المللی و مدیریت حرفه‌ای در نیروگاه اعمال می‌شود. 

معاون رئیس جمهوری  در خصوص واحد شمار یک نیروگاه اتمی بوشهر گفت: این واحد برابر استانداردها و ضوابط به صورت منظم در حال تولید و ارائه برق به شبکه سراسری است  به نحوی که در زمان حاضر از ۵۰ میلیارد کیلووات ساعت تولید در ۱۵ روز گذشته عبور کرده است.

اسلامی در خصوص واحدهای دوم و سوم نیروگاهی بوشهر افزود: هرچند تاخیراتی در زمینه احداث این واحدهای نیروگاهی وجود داشته اما عملیات ساختمانی آنها در حال حاضر درحال اجرا است و تلاش می‌شود براساس زمان‌بندی روند اجرای این پروژه‌ها دنبال شود.

وی ادامه داد: در زمان حاضر روند اجرای پروژه‌های واحدهای دوم و سوم نیروگاهی بوشهر به دلیل برخی مشکلات مالی با ۲۲ ماه تاخیر روبرو است که خارج از کنترل سازمان انرژی اتمی بوده و با هماهنگی‌ها و تمهیداتی که اتخاذ شده تلاش شده با اتخاذ یک سری شیوه‌ها و ضوابطی بتوانیم تامین مالی پروژه‌ها را سرعت بدهیم و از بیشتر شدن تاخیر در روند اجرا جلوگیری کنیم.

اسلامی تاکید کرد: سرعت بخشیدن به روند اجرای پروژه‌های نیروگاهی دوم و سوم بوشهر برای ما حائز اهمیت است و تلاش می‌شود بتوانیم مطابق زمان‌بندی اصلاح شده به تولید سه هزارمگاوات برسانیم.

وی یادآورشد: بازرسی‌های دستگاه‌های مرتبط بین المللی برای ارزیابی عملکرد نیروگاه موارد متعددی را در بعنوان تجربه برتر در نیروگاه بوشهر شناسایی و مورد توجه قرار دادند.

اسلامی اظهارداشت: تیم مدیریتی، کارشناسی و کارکنان نیروگاه بوشهر از نیروهای کیفی، متعهد و برخوردار از دانش بالا و خبرگی لازم هستند و بسیار آبرومندانه و متعهدانه در حال بهره برداری از این نیروگاه هستند.

وی با بیان اینکه این تجربه برای ما تولید دانش کرده است گفت: کسب این تجربه در شرایط تحریم یک دستاورد بسیار متفاوتی است که با فقدان پشتیبانی توسط تولید کنندگان توانستند این نیروگاه را به شایستگی نگهداری و بهره‌برداری کنند و فازهای بعد در دست اجراست که با سرعت و راندمان بالاتری پیش ببریم. 

رئیس سازمان انرژی اتمی در خصوص استفاده از توان ایرانی در ساخت نیروگاه‌های دوم و سوم بوشهر گفت: بسیاری از اقلام و اجزا از همان مرحله پی سازی، بتن، آرموتور و موارد دیگر که در سری محصولات ایرانی نبوده همکاران ما در سازمان انرژی اتمی بومی سازی کرده و توانستند از ظرفیت داخلی استفاده کنند. 

اسلامی افزود: مدیریت شرکت نیروگاه‌های هسته‌ای سهم ساخت داخل را باتوجه به تعهدات شرکت خارجی با بکارگیری همه ظرفیت ملی در مناقصه هایی که برای تهیه اقلام انجام می‌دهند با اهتمام ویژه دنبال می‌کند که از ظرفیت ساخت داخل حداکثر استفاده شود و در سال آغازین توانستند تعداد زیادی از این اقلام را به سمت ساخت داخل ببرند./ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها