دستاورد سفر رئیسی به تاجیکستان

کد خبر: 1097264

تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: استقبال گرم مردم تاجیکستان از رئیسی حاکی از عزم و اراده این کشور برای بالا بردن سطوح روابط با ایران است.

دستاورد سفر رئیسی به تاجیکستان

علیرضا تقوی نیا تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره روابط ایران و تاجیکستان و سفر اخیر حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی به دوشنبه، گفت: سفر آقای رئیسی به تاجیکستان پس از یک دوره سردی روابط که بر اثر سوء تفاهمات نابجایی ایجاد شده بود، صورت گرفت و استقبال بسیار گرمی از رئیس جمهور ایران شد که نشان دهنده عزم دو طرف برای بهبود روابط است و قصد دارند در سطح سفیر به هم دیگر تقرب بیشتری پیدا کنند.

وی افزود: تاجیکستان به لحاظ تاریخی، فرهنگی و هویتی با ایران ریشه‌های مشترکی دارد، یعنی از این جهت که فارسی دری صحبت می‌کنند و در حوزه های تاریخی، فرهنگی و ادبی ریشه‌های مشترکی داریم.

استقبال گرم مردم کولاب از رئیسی حاکی از عزم تاجیکستان برای بالا بردن سطوح روابط با ایران است

تقوی نیا با اشاره به سفر رئیس‌جمهور کشورمان به کولاب، تصریح کرد: کولاب از لحاظ تاریخی اولین شهری است که زبان فارسی را پذیرفت و حاکمیت ایران را در دوره باستان قبول کرد، همچنین زادگاه رئیس جمهور فعلی تاجیکستان است و آقای امامعلی رحمان در کولاب طرفدار بسیاری دارد و استقبال مردم این شهر از رئیس جمهور ایران موید این موضوع است که رئیس جمهور تاجیکستان، رئیس جمهور ایران را به شهر و زادگاه خود می‌برد و استقبال گرمی از وی انجام می‌دهد که حاکی از عزم و اراده تاجیکستان برای بهبود روابط با ایران و بالا بردن سطوح روابط است.

روابط تهران دوشنبه متناسب با ظرفیت‌ها و قابلیت‌های دو طرف نیست

کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه ایران و تاجیکستان روابط فنی و اقتصادی داریم، اظهار کرد: در زمینه تونل استقلال، برق و انرژی با دوشنبه همکاری داریم، اما با توجه به ریشه‌های مشترک تاریخی، فرهنگی و زبانی دو طرف، روابط ما متناسب با ظرفیت‌ها و قابلیت‌های دو طرف نیست.

وی افزود: سفر اخیر رئیس جمهور کشورمان به دوشنبه یک نقطه عطف در روابط بین ایران و تاجیکستان بود و رای مثبت تاجیکستان در اجلاس شانگهای به ایران بیانگر این است که این کشور قصد دارد که روابط با ایران را به سطح بسیار بالایی ارتقا دهد و این از لحاظ فرهنگی، هویتی و بحث زبانی برای ما مهم است و هم به لحاظ گسترش نفوذ ایران در آسیای مرکزی می‌تواند حائز اهمیت باشد./باشگاه خبرنگاران جوان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها