حسین سبحانی‌نیا در یادداشت اختصاصی برای فردا؛

شرط از سرگیری مذاکرات

کد خبر: 1099015

حسین سبحانی‌نیا در یادداشتی شفاهی درباره از سرگیری مذاکرات احیای برجام نکاتی را یادآور شد.

شرط از سرگیری مذاکرات

متن یادداشت حسین سبحانی نیا به شرح زیر است:

آمریکا و اروپا خواهان آغاز و ادامه مذاکرات هستند اما باید دید چقدر آنها حاضر خواسته جمهوری اسلامی ایران را محقق کنند. اروپایی ها تقریبا قبلا هم می گفتند «مذاکرات منجر به لغو تحریم ها می شود» اما در نیل به این مسئله عزم آمریکایی ها باید سنجش شود، نه وعده اروپایی ها.

غربی ها نگرانند درباره موضوع هسته ای با ایران توافق نکنند و مسئله جمع نشود چون در این صورت ایران به فعالیت خود ادامه می دهد و منتظر تصمیم آنها نخواهد ماند همچنین پایگاه خودش را نیز در منطقه و آسیا تقویت می کند؛ همان طور که در اجلاس اخیر شانگهای، جمهوری اسلامی به عنوان یکی از اعضای رسمی این مجموعه بین المللی انتخاب شد.

 عضویت ایران در شانگهای یک پیروزی و موفقیت سیاسی بود. ارتباطات ایران در جهت تقویت همکاریهای مشترک با کشورهای قوی منطقه اعم چین، روسیه و هند قطعا متوقف نمی شود. بعد از حصول این موفقیت، انگیزه آمریکایی ها برای آنکه درباره ایران تأثیرگذار باشند تشدید شده است تا مذاکرات را با جمهوری اسلامی برای دستیابی به نتیجه ادامه بدهند.

ایران برای از سرگیری مذاکرات خواسته های دارد که آمریکا باید آنها را بپذیرد. مهمترین آن این است که باید تحریم ها مطابق توافق برجام لغو شوند، اگر از ناحیه آمریکا این خواسته عملی شود احیای برجام دردسترس خواهد بود.

آمریکا اوضاع خوبی ندارد، در افغانستان شکست خورد و سرخوردگی طرفداران و تمایل آنها به شرق بر کسی پوشیده نیست. در واقع این کشورها احساس می کنند آمریکا خیلی دیگر حاضر نیست برای نگهداشتن آنها هزینه بدهد بنابراین می کوشند تا خودشان را به جای دیگری وصل کنند.

گرچه به ظاهر آمریکایی ها برای احیای برجام شرط و شروط می گذارند اما در حال حاضر آمریکا برای نتیجه گرفتن از مذاکره با ایران آمادگی بیشتری  دارد چون می خواهد با جمع کردن این مسئله از افزایش هزینه هایش در منطقه جلوگیری کند.

مذاکرات ظرف یکی دو ماه آینده شروع خواهد شد و باید دید روند مذاکرات در نشست های نخست به چه صورت خواهد بود. آن زمان می توان درباره احیای برجام ارزیابی دقیق تری داشت. جمهوری اسلامی همواره اعلام کرده است که مذاکره باید با هدف دستیابی به نتیجه باشد نه مذاکره برای مذاکره.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها