«فردا» گزارش می‌دهد

نقش عراقچی در مذاکرات هسته‌ای

کد خبر: 1100328

عباس عراقچی جایش را به باقری‌کنی داد اما گمانه‌زنی‌ها درباره نقش او در مذاکرات هسته‌ای ادامه داد و برخی معتقدند که او همچنان در این زمینه نقش‌آفرین خواهد بود.

نقش عراقچی در مذاکرات هسته‌ای

گروه سیاست سایت فردا - بعد از تغییر دولت و شروع به کار تیم رئیسی اولین سوال جدی که مطرح شد این بود که تکلیف مذاکرات چه می‌شود. بعد که دولت جدید اطمینان داد اهل مذاکره است و در چارچوب مصالح کشور و سیاست‌های نظام و منافع ملی به این امر ادامه می‌دهد نیز مساله این شد که مذاکرات را چه کسی انجام می‌دهد.

بسیار گمان می‌کردند که عباس عراقچی با توجه به حضورش در تیم مذاکره کننده دولت قبل و نقشی که در ماه‌های اخیر و بعد از افشای فایل صوتی ظریف به عهده گرفته بود، در سمت خود ابقا شده و فرمان مذاکرات را به دست می‌گیرد. مباحث زیادی مطرح شد اما در نهایت تصمیم دولت این بود که وی دیگر معاون سیاسی نباشد و جایش را به باقری‌کنی بدهد. این جابه‌جایی اما گمانه‌زنی‌ها درباره نقش عراقچی در مذاکرات هسته‌ای را پایان نداد.

به ویژه که دیروز کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی طی حکمی عراقچی را دبیر این شورا کرد. اهمیت این شورا از آن رو است که یک نهاد مشورت دهنده به رهبری در زمینه سیاست خارجی به حساب می‌آید. بر همین اساس هم بار دیگر گمانه‌زنی‌ها درباره نقش عراقچی در مذاکرات هسته‌ای شدت گرفت. 

روزنامه «صبح نو» در تحلیل جایگاه جدید عراقچی نوشت: «هر چند عباس عراقچی دیگر در جایگاه معاون وزارت خارجه حضور نخواهد داشت ولی پیش‌بینی می‌شد وی به عنوان عضوی از گروه مذاکره کننده برای مذاکرات احتمالی آینده ابقا شود.»

بنا بر این گزارش «با انتصاب او به عنوان دبیری شورای راهبردی روابط خارجی این احتمال وجود دارد که از او در مذ اکرات وین استفاده شود.»

نکته دیگری که «صبح نو» در گزارش خود مورد توجه قرار داده این است که مذاکره کننده نیز به اندازه مذاکره اهمیت دارد و انتخاب اعضای تیم مذاکره کننده ایران برای طرف مقابل پیامی خواهد داشت.

اینکه چه کسی مذاکره می‌کند و چه کسی نمی‌کند اما در شماره امروز «آفتاب یزد» هم مورد توجه بود. این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارشی که تیتر یک کرده سعی در پیش‌بینی ترکیب تیم مذاکره کننده دارد و از مجید تخت‌روانچی، علی باقری‌کنی، سعید جلیلی و ابوالفضل ظهره‌وند اسم می‌برد. ضمن اینکه با احسان حضرتی، کارشناس روابط بین‌الملل گفت‌وگو کرده و او عراقچی را بهترین گزینه برای به دست گرفتن فرمان مذاکرات می‌داند اما امیدی به سپردن کار به او ندارد. وی می‌گوید: « اگر قرار بود بازگردد که برکنار نمیشد. همین تیم را ابقا میکردند. البته ممکن است که در میانه مذاکرات، با توجه به شرایطی که پیش‌بینی می‌شود، ایشان را برگردانند اما بعید میدانم ایشان قبول کنند، چون واقعا شرایط دشواری است و ممکن است دیر بشود.البته یک نکته را در نظر بگیرید، ممکن است تیم جدید در مذاکرات شکست بخورند و وقتی ببینند که اوضاع سخت شده است، تیم قبلی را بیاورند تا بگویند آنها شکست خورند. در واقع مقصر را کس دیگری جلوه دهند. با این همه همچنان من معتقدم که عقل حکم میکند که آقای عراقچی را به عنوان مذاکره‌کننده ارشد معرفی کنند تا نتیجه مطلوب رخ دهد. واقعیت این است که باید به دنبال بهترین انتخاب باشیم تا بهترین نتیجه را به دست آوریم.»

گمانه نقش‌آفرینی عراقچی در آینده مذاکرات هسته‌ای اما قوت می‌گیرد وقتی که در نظر داشته باشیم، خرازی امروز گفته «نظر مقام معظم رهبری در مورد جناب آقای عراقچی نیز این بوده است که از ایشان در شورا استفاده شود؛ لذا برای دبیری شورا در نظر گرفته شدند و اکثر اعضای شورا نیز با شناختی که از توانایی‌های ایشان دارند و با اطلاع از نظر مقام معظم رهبری از این گزینش استقبال کردند، گرچه مراسم رای‌گیری رسمی صورت نگرفت.»

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها