فردا گزارش می‌دهد؛

پایان کار شورای وحدت

کد خبر: 1101874

شورای وحدت 6 ماه قبل از انتخابات ریاست جمهوری با مدلی جدید از کنشگری سیاسی کار خود را آغاز کرد اما بعد از انتخابات در سکوت خبری محض به سر می برد.

پایان کار شورای وحدت

گروه سیاسی فردا: در هر انتخاباتی جناح های سیاسی مکانیزم هایی را طراحی می کنند تا در قالب آن نیروهای خود را ساماندهی و نقشه راه خود را براساس ظرفیت هایی که دارند شکل دهند. در این دور از انتخابات طیف سنتی جریان اصولگرا با وجود فعالیت شورای ائتلاف تصمیم گرفت که مدل جدیدی از کار تشکیلاتی را رونمایی کند.

این طیف فکری به محوریت جامعه روحانیت، گروه های منتقد یا بیرون مانده از «شورای ائتلاف» را دور هم گرد آوردند و با شعار ایجاد یک مکانیزم ماندگار «شورای وحدت» را راه اندازی کردند. هر چند این شورا در ادامه راه خیلی تلاش کرد با شورای ائتلاف از موضع برابر وارد رایزنی شود اما هیچ گاه نتوانست به اهداف خود جامه عمل بپوشاند و حتی کوچکترین سطح از انتظارات خودش را به شورای ائتلاف دیکته کند. نتیجه آن شد که گرچه در انتخابات ریاست جمهوری هر دو شورا از سیدابراهیم رئیسی اعلام حمایت کردند اما در انتخابات شورای شهر وارد یک رقابت تمام عیار با یکدیگر شدند؛ در نهایت نیز شورای وحدت حتی نتوانست یک کرسی از شورای شهر تهران را از آن خود کند. به عبارت دیگر رقابت را 100 درصد به رقیب خود باخت.

آرایش جدید سیاسی

حال که قریب به 3 ماه و نیم از انتخابات 1400 می گذرد، نه تنها هیچ خبری از فعالیت شورای وحدت نیست بلکه زمزمه هایی از پایان کار این شورا به گوش می رسد. حسین الله کرم عضو شورای مرکزی شورای وحدت به «فردا» گفت «در دهه پنجم طیف سیاسی نوین از سوی جوانان انقلابی در دولت آقای رئیسی شکل خواهد گرفت. جوانانی که خود را صاحب سبک و تفکر می دانند. در این حالت رقابت اصلی و شکل گرفته میان آنها رقم خواهد خورد به طوری که حتی شورای وحدت و شورای ائتلاف نیز جایی در آن نخواهند یافت. در این وضعیت به طبع جایی برای اصلاح طلبان نیز نخواهد بود.». از این جمله بر می آید که در نظم و آرایش جدید سیاسی جایی برای شورای وحدت وجود ندارد.

البته تنها الله کرم نبود که به نوعی پایان کار شورای وحدت را اعلام کرد، احمد کریمی اصفهانی عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری نیز بر این موضوع صحه گذاشت و به «فردا» گفت «شورای وحدت نمودش برای انتخابات است. بعد از آن دیگر انگیزه آنچنانی برای فعالیت وجود ندارد چون حزب نیست. این حزب است که باید پیگیری و مشخص کند که آیا دولت خوب کار خودش را انجام داده است یا خیر. در کشور ما که حزب قدرتمندی نداریم اینها جایگزین حزب نیستند. شورا هستند و شورا نمی تواند مثل حزب عمل کند. شاید در حرف گفته شود که هدف ایجاد ساختار تشکیلاتی پایدار است اما در عمل نمی تواند مثل یک حزب باشد و نباید هم چنین توقعی از آن داشت».

در مجموع شواهد و قرائن نشان می دهد با توجه شورای وحدت بعد از نتیجه ای دور از انتظاری که در انتخابات شوراها گرفت و حتی به رغم حمایت رسمی از سیدابراهیم رئیسی در انتخابات نتوانست جایگاه پررنگی در کابینه به دست آورد، ترجیح داد چراغ خاموش به کار خود پایان دهد. حال باید منتظر ماند و دید با آغاز رقابت های انتخاباتی برای مجلس دوباره شاهد فعالیت این شورا خواهیم بود یا عوامل و دست اندرکارانش تدبیر دیگری را خواهند اندیشید.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها