گزارش امروز جلسه کمیسیون های تخصصی مجلس/گزارش کمیسیون اصل نود درباره بورسیه ها

کد خبر: 1101914

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی از حضور وزیر علوم برای بررسی پرونده مربوط به بورسیه ها خبر داد و گفت که این گزارش در کمیسیون اصل نود نهایی شده و به زودی در جلسه علنی مجلس قرائت می شود.

گزارش امروز جلسه کمیسیون های تخصصی مجلس/گزارش کمیسیون اصل نود درباره بورسیه ها

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی از حضور وزیر علوم برای بررسی پرونده مربوط به بورسیه ها خبر داد و گفت که این گزارش در کمیسیون اصل نود نهایی شده و به زودی در جلسه علنی مجلس قرائت می شود.

علی خضریان در گفت و گو با ایسنا در توضیح جلسه امروز کمیسیون اصل ۹۰، گفت: امروز جلسه ای با حضور وزیر علوم و معاونانش برگزار شد، در این جلسه کمیسیون گزارشی در خصوص پرونده‌های موجود در مورد مسائل مرتبط با وزارت علوم به ویژه بحث تعیین تکلیف پرونده قدیمی بورسیه‌ها باقی مانده از مجلس دهم را ارائه کرد و خواستار اقدامات لازم شد.

وی: این گزارش در کمیسیون اصل نود نهایی شده و به زودی در جلسه علنی مجلس قرائت می شود، لازم است وزارت علوم دولت سیزدهم نیز در خصوص اصلاح روندها و احقاق حقوق آن بخش از نخبگانی که به دلیل سیاسی کاری‌ها در دولت گذشته دچار مشکلاتی شده‌اند اقداماتی انجام دهد تا دانشگاه‌های کشور بتوانند از ظرفیت‌های علمی آنها استفاده کنند و این موضوع مورد تائید مقام عالی وزارت نیز قرار گرفت.

نماینده تهران ادامه داد: همچنین شد نخبگان علمی که در این پرونده حقوقی از آنها ضایع شده، هرچه سریع‌تر شناسایی و مشکل آنها مرتفع شود. با توجه به بررسی‌های کمیسیون از ۳ هزار نفری که از سوی دولت قبل ادعای تخلف در جذب آنها به عنوان بورسیه مطرح شده بود، تنها کمتر از ۴۰ نفر خارج از ضوابط بورسیه شده بودند که مستندات آن نیز تهیه و به وزارت علوم ارائه شده البته قرار نیست کسانی که خلاف قواعد بورس شده‌اند در دولت سیزدهم نیز به کار گرفته شوند. 

وی با اشاره به موضوع توجه به بحث تحول در علوم انسانی و تاکیدات مقام معظم رهبری در این خصوص گفت: در این جلسه دغدغه تحول در علوم انسانی از سوی اعضای کمیسیون مطرح شد و این موضوع مورد تایید وزیر علوم قرار گرفت ، مقرر شد در این موضوع هیات اندیشه‌ورز و کارگروهی در وزارت علوم فعال شود تا هر چه سریع‌تر منویات مقام معظم رهبری عملیاتی شود. 

سخنگوی کمیسیون اصل نودم قانون اساسی در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه طی سال‌های گذشته شاهد برخی سیاسی کاری‌ها در زمینه به کارگیری نخبگان در بدنه دانشگاه‌ها و وزارت علوم بودیم که شامل برخی از نیروهای انقلاب و اعضای هیات علمی نیز شده است، لذا قرار شد در این حوزه بررسی‌های کاملی از سوی وزیر علوم صورت بگیرد و از ظرفیت علمی و مدیریتی اساتید و اعضای هیات علمی جریان انقلاب حداکثر استفاده شود که متاسفانه دچار آسیب‌هایی شده اند.

 اصلاح نظام یارانه‌ای کشور محور جلسه فراکسیون جبهه نیروهای انقلاب

نایب‌رئیس فراکسیون جبهه نیروهای انقلاب از برگزاری جلسه این فراکسیون برای بررسی اصلاح نظام یارانه‌ای کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، حجت الاسلام سید محمدرضا میرتاج‌الدینی نایب‌رئیس فراکسیون جبهه نیروهای انقلاب از جلسه روز سه‌شنبه (20 مهرماه) این فراکسیون خبر داد و گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده قرار است جلسه مجمع عمومی فراکسیون در محل صحن برگزار شود.

وی افزود: جلسه مجمع عمومی فراکسیون جبهه نیروهای انقلاب به‌ریاست آقای قالیباف رئیس فراکسیون و با حضور آقایان عبدالملکی و خاندوزی وزرای تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اقتصاد و امور دارایی برگزار می‌شود.

نایب‌رئیس کمیسیون فراکسیون جبهه نیروهای انقلاب بیان کرد: اصلاح نظام یارانه‌ای کشور اصلی‌ترین محور این جلسه است.

 مصوبه کمیسیون اجتماعی درباره حوزه فعالیت شرکت‌های تعاونی توسعه عمرانی شهرستانی و استانی

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: طبق مصوبه امروز کمیسیون اجتماعی شرکت‌های تعاونی توسعه‌ای عمرانی شهرستانی و استانی نمی‌توانند خارج از شهرستان‌ یا استان خود فعالیت داشته باشند.

فاطمه رحمانی نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، با اشاره به نشست امروز کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: در جلسه امروز ادامه رسیدگی به طرح اصلاح قانون تشکیل شرکت‌های تعاونی استانی در دستورکار اعضای کمیسیون قرار داشت و دو ماه آن به تصویب رسید.

وی افزود: طبق مصوبه امروز کمیسیون شرکت‌های تعاونی توسعه عمرانی شهرستانی و استانی نمی‌توانند خارج از حوزه شهرستان و استان خود فعالیت داشته باشند، اما می‌توانند دفاتر فرعی تاسیس کنند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار داشت: همچنین بر اساس مصوبه دیگر کمیسیون چنانچه این شرکت‌ها تشخیص دهند که در حوزه‌ای کار عمرانی صورت گیرد می‌توانند به صورت یک شرکت مادرتخصصی و یک هلدینگ اقدام به تاسیس صندوق و شرکت‌های اقماری در این زمینه کنند و عملیات عمرانی مورد نظر را انجام دهند.

مصوبه کمیسیون آموزش مجلس درباره میزان شهریه مدارس غیردولتی

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس جزئیات مصوبات اعضای کمیسیون متبوعش درباره تعیین شهریه مدارس را تشریح کرد.

رضا حاجی پور سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، در تشریح جزئیات جلسه عصر امروز این کمیسیون، گفت: رسیدگی به ادامه طرح اصلاح موادی از قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی در دستور کار جلسه عصر امروز اعضای کمیسین قرار داشت.

وی با اشاره به مصوبات جلسه امروز اعضای کمیسیون، بیان کرد: با مصوبه اعضای کمیسیون مقرر شد الگوی تعیین شهریه مدارس و تعیین شهریه مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی که با توجه به دوره تحصیلی، سطح آموزشی و پرورشی، برنامه سال تحصیلی، فعالیت‌های فوق برنامه، فضای فیزیکی ، تجهیزات و شرایط منطقه‌ای و همچنین نرخ تورم توسط شورای سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و نظارت مرکزی تهیه می‌شود به صورت عمومی منتشر شود و در اختیار همه قرار گیرد.

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس ادامه داد: اعضای کمیسیون در این جلسه همچنین شورای عالی آموزش و پرورش را مکلف کردن که مصادیق فوق برنامه را در مدارس غیردولتی مشخص کند و سقف شهریه فوق برنامه مدارس غیردولتی در هیچ شرایطی نباید از 50 درصد شهریه مصوب بیشتر باشد.

حاجی پور عنوان کرد در جلسه قبلی کمسیون 7 ماده از این طرح تصویب شده بود که بر اساس یکی از مهمترین این مصوبات تاسیس یا اداره مدرسه یا مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی از سوی کلیه مدیران و معاونان (ستادی، استانی، شهرستان ها، مناطق و نواحی ) اشخاص حقوقی و بستگان درجه یک آنان در زمان تصدی پست و تا یک سال بعد از آن ممنوع شد.

 نحوه برگزاری مراسم اربعین زیر ذره‌بین مجلس

سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مجلس نشست عصر امروز این کمیسیون درباره ارزیابی دستگاه‌های متولی در سفر اربعین را تشریح کرد.

روح الله نجابت سخنگوی کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی در  در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، در  تشریح نشست عصر امروز این  کمیسیون، گفت: جلسه امروز کمیسیون درباره بررسی نقاط قوت و ضعف سفر اربعین برگزار شد.

وی با بیان اینکه در این جلسه نمایندگانی از وزارت کشور، نیروی انتظامی، اورژانس کشور، سازمان حج و زیارت، سازمان هواپیمایی کشوری، وزارت راه و ستاد اربعین، سازمان صدا و سیما، وزارت امور خارجه و سازمان هلال احمر حضور داشتند، ادامه داد: ابتدا معاون امنیتی وزیر کشور توضیحاتی درباره زحمات تمام دست اندرکاران برای برگزاری این رویداد به نمایندگان ارائه کرد بعد از آن اعضای کمیسیون به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.

نماینده مردم شیراز در مجلس تصریح کرد: موضوع اربعین با تلاش های جدی همه دست اندرکاران همراه بود و مورد تقدیر اعضای کمیسیون قرار گرفت اما نقاط ضعفی نیز در جریان مراسم امسال وجود داشت باتوجه به اینکه این پدیده برای بار اول نبود و حجم مسافران نیز از سال های قبل کم تر بود نقاط ضعفی دیده شد این موارد مورد بررسی قرار گرفت.

سخنگوی کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس با بیان اینکه ابهاماتی در خصوص باز و بسته شدن مرزها، نوع تردد زمینی و هوایی زائران، ابهامات پیرامون قیمت بلیط هواپیما، موضوعات مربوط به واکسن و آزمایش PCR، خدمات رسانی به زائران در مرزها و فرودگاه ها، پیگیری سهمیه زائران ایرانی که اعداد متفرقی اعلام شد از جمله مهم ترین نکات ضعف و ابهامات همکاران بود، اضافه کرد:  بعد از مطرح شدن نکات و مطالب اعضای کمیسیون، مسئولان ذی ربط توضیحات و نکات خود را ارائه دادند.

نجابت عنوان کرد: در پاره ای از موارد توضیحات قانع کننده بود اما جمع بندی کمیسیون بر این بود که انتظار نمایندگان مردم در بحث هماهنگی این مراسم خیلی بیشتر بود عزیزانی که زحمت کشیدند صاحب تجربه بودند اما در اربعین 1400 هماهنگی ها مطابق با انتظار نبود.

محمود عباس زاده مشکینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در تشریح نشست امروز کمیسیون خود، اظهار داشت: در نشست امروز کمیسیون دبیر ستاد مبارزه با قاچاق مواد مخدر حضور یافت.

 

وی افزود: در ابتدای جلسه،‌ مؤمنی دبیر ستاد مبارزه با قاچاق مواد مخدر گزارش مفصلی درباره وضعیت قاچاق مواد مخدر، اتفاقاتی که در افغانستان رخ داده، حضور آمریکا در افغانستان و تأثیر آن در تولید مواد مخدر ارائه کرد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان جزئیات نشست امروز تصریح کرد: درخصوص جمع آوری و نگهداری معتادان به ویژه معتادان متجاهر هم گفت‌وگوهایی انجام شد. به علاوه شاهد توقف رشد مصرف مواد مخدر در دانش‌آموزان و دانشجویان هستیم.

اعلام آمادگی کمیسیون امنیت ملی مجلس برای اصلاح قوانین مبارزه با قاچاق مواد مخدر

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از اعلام آمادگی کمیسیون خود در حوزه قانون‌گذاری و اصلاح قوانین مربوط به قاچاق مواد مخدر کمک رسان خبر داد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه عنوان کرد:‌ در ادامه سیاست‌های جدید جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با قاچاق مواد مخدر و کمک و درمان معتادان در گزارش مومنی ارائه شد.

وی در ادامه تصریح کرد: طبق گزارش ارائه شده، با آسیب‌شناسی سیستم مقابله با قاچاق مواد مخدر در کشور، پیشنهاد‌هایی از سوی اعضا مطرح شد.

عباس زاده همچنین اعلام کرد که کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اعلام آمادگی کرد در حوزه قانون‌گذاری و اصلاح قوانین مربوط به قاچاق مواد مخدر کمک رسان خواهد بود.

 انتقاد کمیسیون امور داخلی کشور از مسئولان اعزام زائران اربعین/ مجلس مشکلات پیاده‌روی اربعین را بررسی می‌کند

سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور با بیان اینکه مسئولان اعزام اربعین انتظارات را برآورده نکردند از بررسی مشکلات پیاده‌روی اربعین در این کمیسیون خبر داد.

روح‌الله نجابت سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس،‌ در تشریح جزئیات نشست عصر امروز (یکشنبه 18 مهر) این کمیسیون اظهار داشت: در این نشست گزارشی از برگزاری پیاده‌ اربعین سال جاری و نقاط قوت و ضعف آن قرائت شده و مشکلات آن بررسی شد.

وی افزود: ابهاماتی درباره باز و بسته شدن مرزها، نوع تردد زمینی و هوایی زائرین، قیمت بلیت هواپیما،‌ واکسن و تست PCR زائرین، خدمات‌رسانی به زائرین در فرودگاه‌ها و مرزها و میزان سهمیه ایران برای اعزام زائرین اربعین به کشور عراق مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور گفت: مسئولان وزارت کشور، ناجا، اورژانس، سازمان حج و زیارت، سازمان هواپیمایی، ستاد اربعین، وزارت راه، صداوسیما، وزارت خارجه و هلال‌احمر توضیحاتی در این باره ارائه و به ابهامات پاسخ دادند اما جمع‌بندی کمیسیون آن بود که انتظار بیشتری از مسئولان برای پیگیری مشکلات زائرین اربعین وجود دارد لذا پاره‌ای از توضیحات ارائه شده از سوی مسئولین مختلف کشور در حوزه اربعین قانع‌کننده نبود.

نجابت ادامه داد: تلاش‌های صورت گرفته مسئولین برای اربعین سال جاری مطابق انتظارات نبود به همین دلیل کمیسیون امور داخلی کشور این موضوع را برای رفع مشکلات پیگیری خواهد کرد.

 اشکالات نحوه محاسبه قبوض برق در کمیسیون انرژی بررسی می‌شود

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اعتراضات مردم نسبت به نحوه محاسبه قبوض برق گفت: مقرر شد کمیته مشترکی از اعضای کمیسیون انرژی، شرکت توانیر، دیوان محاسبات و مرکز پژوهش‌های مجلس تشکیل شده و ظرف یک هفته اشکالات احتمالی در نحوه محاسبه قبوض برق را بررسی کنند.

مصطفی نخعی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، در تشریح جزئیات نشست عصر امروز (یکشنبه 18مهر) این کمیسیون اظهار داشت: در این نشست علل افزایش غیرمتعارف قبوض برق برخی از مشترکین بررسی شود.

وی افزود: به دلیل گزارشات و اعتراضات مردم به کمیسیون انرژی درباره افزایش نرخ قبوض برق معاون برق وزیر نیرو و رئیس شرکت توانیر در کمیسیون انرژی حاضر شدند و توضیحاتی درباره نرخ‌گذاری قبوض برق در سال 1400 دادند.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: براساس قانون بودجه سال 1400 برای افزایش عدالت، پرداختی‌ مشترکین پرمصرف باید بیشتر باشد و افرادی که مطابق الگو مصرف می‌کنند بایستی مشمول بخشودگی شوند.

نخعی تصریح کرد: در این نشست مقرر شد تعرفه‌ها و الگوی کم مصرف، متوسط و پرمصرف بازنگری شده و به تأیید شورای انرژی برسد؛ ضمن اینکه مقرر شد کمیته مشترکی از اعضای کمیسیون انرژی، شرکت توانیر، دیوان محاسبات و مرکز پژوهش‌های مجلس تشکیل و ظرف یک هفته اشکالات احتمالی در نحوه محاسبه برق را بررسی کنند.

وی عنوان کرد: به نظر می‌رسد پله‌های تعریف شده برای قیمت برق با هدف قانون‌گذار مبنی بر افزایش عدالت در پرداخت‌ها همسویی ندارد که نیازمند بازنگری است.

 تصمیم هیأت رئیسه مجلس برای دیدار نمایندگان با وزرا در ساختمان مجلس

عضو هیأت رئیسه مجلس از تصمیم هیأت رئیسه برای تعیین سازوکاری به منظور انجام دیدارهای نمایندگان با وزرا در ساختمان مجلس خبر داد.

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس،‌ با اشاره به نشست امروز هیأت رئیسه مجلس گفت: در این جلسه اعضای هیأت رئیسه تصمیم گرفتند که سازوکاری تعریف شود تا دیدار نمایندگان با وزرا به منظور پیگیری مسائل با هدف کاهش اتلاف وقت نمایندگان در ساختمان مجلس برگزار شود.

وی افزود: بنا شد تا آنچه مربوط به قوه مجریه در خصوص انجام این دیدارها است توسط معاونین پارلمانی وزارتخانه‌ها تعیین تکلیف شده و سازوکار مناسب برای آن تعیین شود.

عضو هیأت رئیسه مجلس اظهار داشت: بنا بود تا در جلسه روز چهارشنبه هفته جاری، مجلس میزبان آقای امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه باشد که به دلیل برنامه کاری آقای وزیر جلسه با آقای امیرعبداللهیان به یکشنبه هفته بعد موکول شد.

سلیمی خاطرنشان کرد: همچنین براساس تصمیم اتخاذ شده در جلسه امروز بنا شد تا کارهای نظارتی مجلس از جمله طرح، سؤال و ... عمدتاً در روزهای سه‌شنبه انجام شود.

ظرفیت‌های مناطق آزاد در کمیسیون اقتصادی مجلس بررسی شد

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از بررسی ظرفیت‌های مناطق آزاد تجاری کشور و طرح دیدگاه‌ها و نظرات نمایندگان در این باره خبر داد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، «غلامرضا مرحبا» در توضیح نشست بعدازظهر یکشنبه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به خبرنگاران گفت: کمیسیون امروز با موضوع مناطق آزاد میزبان «سعید محمد»‌ دبیر شورای مناطق آزاد تجاری بود و نمایندگان نظرات و  دیدگاه‌های خود را در این باره بیان کردند.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نمایندگان به این موضوع تاکید داشتند که باید نگاه‌ها در مناطق آزاد تغییر داد، افزود: نمایندگان معتقد بودند نباید دیدگاه منفی به مناطق آزاد داشت. چرا که این مناطق می‌توانند دروازه ورود تکنولوژی و پایگاهی برای صادرات باشند و به اقتصاد کشور خدمت کنند.

وی با اشاره به سخنان دبیر شورای مناطق آزاد تجاری اظهار داشت: سعید محمد نظراتی درباره اصلاح قانون اداره مناطق آزاد و تعارضات که بین قوانین مالیاتی و مناطق آزاد یا گمرکی و مناطق آزاد وجود دارد مطرح و تاکید کرد باید نسبت به آنها برای بهبود اقتصاد کشور توجه شود.

مرحبا درباره دیدار اعضای کمیسیون اقتصادی با رییس قوه قضاییه نیز عنوان کرد: در این دیدار ابتدا «محمدرضا پورابراهیمی» رییس کمیسیون اقتصادی به تشکیل کارگروه ویژه بین این کمیسیون و قوه قضاییه خبر داد که البته در زمان ریاست آیت الله رییسی در قوه قضائیه انجام شده بود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد:‌ قوانین اقتصادی زیادی وجود دارد که قضات روزانه با آن برخورد دارند و ما می‌توانیم بازخوردها و نظرات لازم را از قضات گرفته تا قوانین را اصلاح کرد. از جمله آن قوانین مالیات بر ارزش افزوده، مناطق آزاد و بهبود فضای کسب و کارها است.

وی ادامه داد: در این نشست درخواست شد که دستگاه قضایی به پرونده‌هایی که مشمول ماده ۲۳۴ آیین نامه و تحقیق و تفحص‌هایی که برخی از آنها هنوز به نتیجه نرسیدند و تربیت کادر قضایی توجه ویژه شود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی با اشاره به سخنان دادستان کل کشور درباره قاچاق کالا و ارز و اموال تملیکی نیز گفت: قرار شد کار مشترکی در این باره بین مجلس و قوه قضائیه انجام شود. همچنین رییس سازمان بازرسی به تعارضات بین برخی قوانین اشاره کرد و اینکه برخی قوانین اقتصادی باید بازنگری شوند.

مرحبا با اشاره به سخنان دادستان عمومی و انقلاب تهران در این نشست نیز گفت: دادستان عمومی دراین نشست درباره خرید و فروش ارز، رمز ارزها و تخلفات که در این موضوع صورت گرفته توضیحاتی ارائه کرد و سرپرست مجتمع مبارزه با جرایم اقتصادی نیز نظرات خود را بیان کرد.

وی با بیان اینکه حجت الاسلام «غلامحسین محسنی اژه‌ای» رییس قوه قضاییه در این دیدار از کمیسیون اقتصادی مجلس تقدیر کرد، افزود: رییس قوه قضاییه بر لزوم همکاری همه اعضای حکومت تاکید داشتند و اینکه عدالت اجتماعی برای تقسیم فرصت‌ها و ثروت‌ها مهم است و همه باید برای تحقق عدالت اجتماعی همکاری کنیم.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: رییس قوه قضائیه به ضرورت استفاده حداکثری از ظرفیت مجلس و نمایندگان در استان‌های مختلف تاکید داشتند و اینکه بسیاری از مشکلات به دلیل شفاف نبودن قوانین بوده و باید در تدوین و تصویب قوانین به آن توجه کرد.

کمیسیون عمران مجلس طرح جهش تولید مسکن را بررسی کرد

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس از بررسی طرح جهش تولید و تامین مسکن در این کمیسیون خبر داد و به نقل از معاون شهرسازی وزارت راه گفت: ثبت‌نام برای خانه‌های طرح جهش تولید در هفته آینده شروع می‌شود.

به گزارش ایرنا، عبدالجلال ایری در گفت و گو با خبرنگاران در تشریح نشست امروز یکشنبه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی افزود: دستور کار ابتدایی کمیسیون بررسی نحوه اجرای قانون جهش تولید و تامین مسکن با حضور وزیر راه و شهرسازی بود که به دلیل عدم حضور وی، نشست با حضور محمود محمودزاده معاون شهرسازی وزارت راه برگزار شد.

وی به گزارش معاون شهرسازی وزارت راه در خصوص برنامه‌های وزارت متبوع خود جهت اجرای قانون جهش تولید مسکن و ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی اشاره کرد و افزود: رویکرد برنامه وزارت راه برای اجرای قانون جهش تولید مسکن حفظ و ارتقاء وضعیت موجود تولید مسکن، تحریک و تقویت روند ساخت و ساز در بافت فرسوده، احداث مسکن در استطاعت خانوارهای دهک های اول تا سوم با حمایت حداکثری دولت، احداث مسکن در استطاعت خانوارهای گروه‌های متوسط با حمایت دولت، احداث مسکن روستایی با حمایت حداکثری دولت و سپس احداث واحدهای اجاره‌ای با حمایت دولت است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: محمود زاده در ادامه گزارش خود در خصوص توزیع پیشنهادی واحدهای برنامه و نوع حمایت برای ساخت مسکن در سال اول و دوم توضیحاتی ارائه کرد.   به عنوان مثال مسکن حمایتی برای گروه های با درآمد کم و جزو دهک های اول تا سوم ۴۰۰ هزار واحد مسکونی و تسهیلاتی با نرخ سود ۵ درصد، برای دهک های چهارم و پنجم، ۱۰۰ هزار واحد مسکونی به همراه تسهیلاتی با نرخ سود ۹ درصد و سپس  برای گروه های با درآمد متوسط و جزو دهک های ششم و هفتم، ۱۰۰ هزار واحد مسکونی به همراه تسهیلاتی با نرخ سود ۱۲ درصد، جهت ساخت پیش بینی شده است.

ایری گفت: همچنین ۳۰۰ هزار واحد مسکونی در قالب تفاهم نامه های منعقده، ۳۰۰ هزار واحد نیز در قالب بازآفرینی شهری و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی بر اساس تعهدات بخش خصوصی و در نهایت ۴۰۰ هزار واحد در قالب مسکن روستایی  که به همراه تسهیلاتی با نرخ سود ۵ درصد همانند واحد های مسکونی مخصوص دهک های پایین ساخته خواهد شد که مجموع آنها ۲ میلیون واحد مسکونی بوده که طی ۲ سال آینده ساخته می‌شود.

وی، شناور بودن تسهیلات برای دهک های مختلف و اقشار با درآمدهای متفاوت را یکی از نکات بسیار مهم قانون جهش تولید و تامین مسکن عنوان و با اشاره به گزارش معاون وزارت راه و شهرسازی در خصوص شبکه مشارکت اجتماعی تامین مسکن، تصریح کرد: برای تامین مسکن گروه‌های کم درآمد، کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی مشارکت می‌کنند، همچنین برای تامین مسکن گروه های با درآمد متوسط هر کدام از وزارت خانه های دفاع، آموزش و پرورش، کار، جهاد کشارزی و وزارت نیرو و سازمان صدا و سیما، بنیاد شهید و امور ایثارگران، اتاق تعاون و سازمان راهداری برای ساخت تعداد واحد مسکونی مشخصی مشارکت خواهند کرد. از طرفی کارگزاران و تامین کنندگان زمین و منابع مالی نیز مشخص شده که در آن نام ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، سازمان اوقاف و امور خیریه، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، قرارگاه سازندگی حضرت خاتم الانبیاء(ص)، بسیج سازندگی و اتاق تعاون به چشم می‌خورد.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس افزود: در این نشست، در خصوص منابع مالی مورد نیاز برای ساخت واحدهای مسکونی قانون جهش تولید و تامین مسکن نیز گزارشی از سوی محمود زاده معاون شهرسازی وزارت راه ارائه شد. از طرفی، گزارشی در خصوص برنامه این وزارتخانه جهت کاهش دوره انتظار برای خرید یک واحد آپارتمان ۷۵ متری ارائه شد.   بر اساس این گزارش، دوره انتظار خرید مسکن برای دهک اول درآمدی ۱۷۸ سال بوده که با برنامه های وزارت راه و اجرای قانون جهش تولید و تامین مسکن در سال‌های آینده به ۲۵ سال خواهد رسید. این برنامه برای تمامی دهک های درآمدی طراحی و اجرایی می‌شود.

ایری گفت: در نشست امروز گزارشی در خصوص سهم هزینه مسکن از کل هزینه های خانوار شهری و روستایی ارائه شد که بر اساس آن سهم هزینه تامین مسکن در روستاها  ۱۸ درصد، در شهرها حدود ۳۶ درصد و استان‌های بزرگ ۴۱.۵ درصد و در کلانشهرها این رقم بالای ۶۰ درصد است.

وی تصریح کرد: مصوبات پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی جهت پرداخت تسهیلات ساخت مسکن، برای تهران ۴۵۰ میلیون تومان، شهرهای بالای یک میلیون نفر جمعیت ۴۰۰ میلیون، مراکز استان‌ها ۳۵۰ میلیون، سایر شهرها ۳۰۰ میلیون و مسکن روستایی نیز ۲۵۰میلیون است. طبق گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، ثبت نام برای دریافت مسکن های قانون جهش تولید مسکن از هفته آینده آغاز می‌شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: دستور کار دوم کمیسیون عمران مجلس دعوت از معاون فنی‌مهندسی ناجا بود تا به مناسبت هفته نیروی انتظامی گزارشی را از عملکرد مجموعه تحت مدیریت خود ارائه کند. از جمله اقدامات این مجموعه، معافیت اماکن انتظامی از پرداخت عوارض نوسازی شهرداری، تامین زمین جهت احداث ساختمان های راهور و کلانتری در شهرهای بالای پنج هزار نفر از طریق شهرداری‌ها و احداث و نگهداری راه های مرزی در ۱۶ استان بود. در ادامه پیشنهاد و درخواست‌هایی نیز برای ارتقای اعتبارت مجموعه خود در بودجه سال آینده داشتند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها