«فردا» گزارش می‌دهد

سرپرست تیم مذاکره‌کننده کیست؟

کد خبر: 1102031

پرونده هسته‌ای در وزارت خارجه می‌ماند و آنطور که گفته می‌شود، علی باقری سرپرست تیم مذاکره‌کننده خواهد بود.

 سرپرست تیم مذاکره‌کننده کیست؟

گروه سیاست سایت فردا - بعد از تغییر دولت بحث و گمانه‌زنی درباره ادامه مذاکرات و تیم مذاکره‌کننده ایرانی شروع شد. معلوم نبود که پرونده هسته‌ای در وزارت امور خارجه پیگیری خواهد شد یا به شورای عالی امنیت ملی برمی‌گردد. برخی هم منتظر معرفی یک دستیار ویژه بوده‌اند و حرف از مسوولیت گرفتن سعید جلیلی می‌زدند. وقتی که تکلیف این موضوع روشن و اولین مجهول معادله حل شد این سوال پیش آمد که چه کسی در وزارت امور خارجه دولت رییسی عهده‌دار این مسوولیت خواهد بود. عباس عراقچی مثل قبل به کار خود ادامه می‌دهد یا دیگری. علی باقری کنی که جانشین عراقچی شد، تکلیف تقریبا روشن به نظر می‌رسید. 

در هفته‌های اخیر اما یک بار دیگر گمانه‌زنی‌ها درباره نقش عراقچی در مذاکرات بالا گرفته است. دلیلش نیز احتمالا سمت جدید عراقچی یعنی دبیری شورای عالی راهبردی روابط خارجی است. شورایی که حکم بازوی مشورتی رهبری در سیاست امور خارجی را دارد. خاصه آنکه کمال خرازی چند روز قبل توضیح داد رفتن عراقچی به آن شورا نظر رهبری بوده است.


همین تاکید هم سبب شد که رویکرد منتقدان و مخالفان برجام نسبت به عراقچی تغییر کند. شاهد حسین شریعتمداری در برنامه تلویزیونی جهان‌آرا از وی دفاع کرده و حساب او را با تیم مذاکره‌کننده قبلی جدا کرد!

این رویکرد شریعتمداری برخی را به خصوص در رسانه‌های اصلاح‌طلب امیدوار کرد که عراقچی همچنان در زمینه مذاکرات نقش آفرین باشد. 

شنیده‌ها اما حاکی از آن است که نقش عراقچی در همان شورای راهبردی و مشورتی است. در مقابل مسئولیت تیم مذاکره کننده به عهده علی‌ باقری‌کنی گذاشته خواهد شد. شاهد آنکه روزنامه «فرهیختگان» نوشت: «از منابع آگاه حاکی از آن است که مدیریت مذاکرات هسته‌ای مانند دولت روحانی در دولت رئیسی نیز در وزارت‌خارجه خواهد ماند و علی باقری، معاون سیاسی وزیر خارجه، سرپرستی مذاکرات را برعهده خواهد داشت. باقری کمی پیش از این در دولت احمدی‌نژاد، معاون سعید جلیلی در مذاکرات هسته‌ای ایران با کشورهای غربی بوده است».

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها