امیررضا واعظ آشتیانی در گفت‌وگو با «فردا»:

مجلس در حوزه سیاست خارجی خوب عمل کرده است

کد خبر: 1102076

امیررضا واعظ آشتیانی گفت: به نظرم کم‌حاشیه‌بودن مجلس یازدهم مهم‌ترین نقطه قوت این دوره مجلس بوده است. در فضای پرآرامش و کم‌حاشیه می‌توان کار دقیق کرد.

مجلس در حوزه سیاست خارجی خوب عمل کرده است

گروه سیاست سایت فردا: مجلس می‌تواند ریل‌گذار دولت برای سامان‌دهی به اوضاع کشور باشد. در واقع مجلس به عنوان رکن قانون‌گذاری کشور می‌تواند با وضع مصوبه‌های کاربردی دولت و سایر نهادها را در مسیر درستی قرار دهد و از باب وظیفه نظارتی هم بکوشد که قوانین به بهترین شکل انجام دهد؛ موضوعی که مشخصا در دوره پیشین مجلس کمتر شاهدش بودیم. حالا در این فضا باید به یک پرسش مهم پاسخ داد؛ آنکه اکنون مهم‌ترین انتظارات از مجلس چیست؟

امیررضا واعظ آشتیانی، فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره این موضوع به «فردا» گفت: «مجلس به هیچ‌وجه نباید دچار حاشیه‌های درونی شود زیرا حاشیه باعث می‌شود مطالبات واقعی مردم به صورت منطقی و اصولی پیگیری نشود؛ از طرفی مردم از مجلس انتظار دارند که به طور کامل در پی محقق‌کردن شعارهایی باشد که در انتخابات سال98 داده شد. ببینید اکنون بحث شفافیت آراء نمایندگان یک بحث جدی است که باید تکلیفش روشن شود و نمایندگان نباید بگذارند که این طرح مهم در پیچ‌وخم‌های موضوعات سیاسی گم شود. باید تکلیف این طرح روشن شود و اگر واقعا چالش‌هایی بر سر تصویب آن وجود دارد باید شفاف به مردم گفته شود که موانعی وجود دارد و اگر هم چالشی نیست که تصویب شود».

او ادامه داد: «انتظار دیگر از مجلس این است که حالا که حاکمیت یک‌دست شده است، از این امکان بهره ببرند و با همکاری دولت و قوه قضائیه موانع بهبود شرایط بررسی شود. رقبای سیاسی مجلس و دولت مدام بر این ساز می‌کوبند که با یکدست‌شدن قوا مانعی نباشد وجود داشته باشد و اگر مجلس، قوه قضائیه و دولت برای سامان‌دهی امور نتوانند همکاری خوبی با هم داشته باشند، حتما بهانه‌ای در اختیار رقبای سیاسی و حتی دشمنان خارج از کشور قرار می‌گیرد؛ دشمنانی که می‌خواهند چنین القاء کنند که مسئولان در برابر مردم قرار دارند. بنابراین انتظار داریم که مجلس در این همراهی و همکاری سازنده پیش‌قدم باشد تا در وهله نخست اقتصاد کشور فعال شود و حتی نمایندگان منتظر لوایح دولت نمانند و خودشان با کارشناسی دقیق طرح‌های کاربردی بدهند».

این فعال سیاسی همچنین بیان کرد: «در شرایط کنونی یکی از مهم‌ترین اقدامات مجلس می‌تواند کنترل وضع موجود باشد؛ یعنی اجازه ندهد وضع بدتر از این بشود تا در شرایط ثبات بتوان به سمت رشد و توسعه اقتصادی حرکت کرد».

او درباره نقاط قوت مجلس یازدهم تا اینجای کار هم اظهار کرد: «به نظرم کم‌حاشیه‌بودن مجلس یازدهم مهم‌ترین نقطه قوت این دوره مجلس بوده است. در فضای پرآرامش و کم‌حاشیه می‌توان کار دقیق کرد. حالا در چنین فضایی انتظار می‌رود مجلس همکاری کارشناسی دقیقی با دولت داشته باشد که نتیجه‌اش جلو رفتن امور باشد».

واعظ آشتیانی درباره نحوه ورود مجلس به بحث‌های سیاست خارجی هم گفت: «یکی از مهم‌ترین اقدامات و البته رویکردهای مجلس در حوزه سیاست خارجی و برجام بوده است که واقعا تا اینجای کار خوب عمل کرده است. پیگیری‌های کمیسیون امنیت ملی نشان می‌دهد بحث سیاست خارجی برای مجلس تا چه حد مهم است و معلوم است که مجلس تمام سعی‌اش را می‌کند تا با دولت هماهنگی سازنده‌ای در بحث‌های سیاست خارجی و مشخصا برجام داشته باشد که همه اینها خوب و ارزنده است».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها