توصیه منتجب‌نیا به احزابی که مسئولیتی در حکومت ندارند

کد خبر: 1102253

دبیرکل حزب جمهوریت ایران اسلامی با بیان اینکه بهترین فرصت برای فعالان سیاسی زمانی است که به دلیل شکست در انتخابات، وارد حکومت نشده اند، گفت: احزابی که مسئولیتی در حکومت ندارند، می توانند از این فرصت استفاده کنند و در کنار مردم باشند.

توصیه منتجب‌نیا به احزابی که مسئولیتی در حکومت ندارند

رسول منتجب نیا با بیان این که اندیشه و فعالیت سیاسی بخشی از وجود انسان و جامعه است، اظهار کرد: یک انسان و جامعه زنده باید به دنبال تحلیل و فعالیت سیاسی باشد، زیرا سیاست یک ضرورت و مساله حیاتی است. امام خمینی(ره) قبل از انقلاب می فرمود که استعمارگران تلاش کردند که سیاست را به عنوان یک امر ضد ارزش جا بیاندازند. امام(ره) می گفت در آن سال‌ها اگر یک روحانی وارد سیاست می شد، مردم از او فاصله می گرفتند، زیرا می گفتند که  او سیاسی بود. مثل این که سیاست یک ویروس خطرناک باشد. در حالی که امر سیاست یک ضرورت حیاتی برای فرد و جامعه است.

این فعال سیاسی درباره انفعال جناح های سیاسی بعد از انتخابات، خاطر نشان کرد: وقتی فعالیت سیاسی را ضرورت بدانیم، دیگر فرقی نمی کند یک جناح در انتخابات موفق شود یا نشود. اگر جناحی پیروز شود باید تلاش کند تا اهداف خود را در قالب مدیریت کشور اجرا کند  و نیازهای مردم را پاسخ داده و به آنها پاسخگو باشد تا جایگاه بهتری به دست بیاورد. درغیر این صورت مردم نسبت به این جناح طلبکار و معترض می شوند.

وی همچنین با بیان این که انتخابات یک امر تضمین شده نیست که هر کس در آن پیروز شود، تصریح کرد: بالاخره در انتخابات ریاست جمهوری یک نفر و در مجلس چند نفر رای می آورند. کسی هم که شکست خورد، قرار نیست تا ابد شکست بخورد. انتخابات به هر حال برد و باخت است، اما شکست خورده ها در انتخابات در اثر ضعف تحلیل یا اندیشه اشتباه دچار انفعال می شوند و می گویند حالا که موفق نشدیم چرا فعالیت سیاسیت داشته باشیم؟ این نگاه به دلیل برداشت نادرست نسبت به سیاست است. آنها فکر می کنند فعالیت سیاسی یعنی این که الزاما وارد حکومت شده و وکیل و زیر شوند. در حالی که کسانی که در انتخابات موفق نمی شوند، نباید احساس ضعف کنند بلکه از فرصت کنار بودن از قدرت باید استفاده کنند. آنها به هر حال آنها در برابر خدا و مردم روسفید هستند که در انتخابات شرکت کرده و انجام وظیفه کردند و حالا که در قدرت نیستند باید مطالبات مردم را به گوش حاکمیت برسانند.

منتجب نیا ادامه داد: مردم هم نسبت به کسانی که در قدرت نیستند، نگاه طلبکارانه ندارند، بنابراین این افراد می توانند برای خود نقش محوری تعیین کنند و حلقه وصل حکومت و مردم باشند. مطالبه مردم را به گوش حاکمیت برسانند، انتقاد کرده، پیشنهاد بدهند و اگر کار خوبی انجام می شود، حمایت کنند. در واقع کنار بودن از قدرت بهترین فرصت برای بیان حرف مردم بدون پرداخت هزینه است. به هر حال مردم خود را سوال کننده و حکومت را پاسخ دهنده می دانند و وقتی یک جریان سیاسی از قدرت کنار باشد، می تواند در کنار مردم قرار بگیرد و حرف آنها را بزند.

دبیر کل حزب جمهوریت ایران اسلامی تاکید کرد: به نظر من بهترین فرصت برای فعالان سیاسی زمانی است که به دلیل شکست در انتخابات، وارد حکومت نشده اند. این مقطع بهترین فرصت برای تشکیل دولت در سایه است. در واقع احزابی که مسئولیتی در حکومت ندارند، می توانند از این فرصت استفاده کنند در کنار مردم باشند و خود را هم برای دوره مسئولیت آماده کنند. به هر حال در هر دوره از انتخابات یک جناح پیروز می شود و این گونه نیست که همیشه یک جناح حاکم باشد.

منتجب نیا همچنین با بیان این که خروج از قدرت بهترین فرصت برای آسیب شناسی و بازسازی یک جریان سیاسی است، گفت: گاهی شکست ها در عالم سیاست معلول بد عمل کردن و سوء مدیریت ها است. وقتی جریانی در قدرت است، آنقدر مشغله دارد که به فکر آسیب شناسی نیست اما وقتی از قدرت کنار باشد می تواند عملکرد خود را آسیب شناسی کند و ضعف ها و اشتباهات را برطرف کرده و خود را اصلاح کند.

وی در پایان گفت: احزاب در قدرت فرصت خدمت به مردم دارند و جناح های خارج از قدرت هم بهترین فرصت را برای قرار گرفتن در کنار مردم ، کمک به حاکمیت و بازسازی جریان خود دارد، بنابراین نه تنها نباید منفعل باشند بلکه باید فعالیت سیاسی خود را بیشتر کنند./ ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها