«فردا» گزارش می‌دهد

ایران و عربستان توافق کردند

کد خبر: 1102769

آنطور که «فرهیختگان» به نقل از هانی‌زاده نوشته «مساله بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور، به نقطه نهایی رسیده و ظرف یک‌ماه آینده روند بازگشایی‌ها آغاز خواهد شد.».

ایران و عربستان توافق کردند

گروه سیاست سایت فردا - ایران و عربستان در ماه‌ها اخیر چند بار با وساطت و میزبانی عراق مذاکره کردند. مذاکراتی که گفته شد بیشتر در سطح مقامات امنیتی بوده است. تازه‌ترین و چهارمین دور از این مذاکرات نیز همین سه هفته قبل در بغداد برگزار شد. درباره جزئیات آن و توافقاتی که به دست آمده یا نزدیک است، به دست آید گمانه‌های بسیاری مطرح است.

مثلا خبرگزاری بلومبرگ نوشته که در مذاکرات مذکور، سعودی‌ها می‌خواهند گام نخست ارتباط دوطرف، دستیابی به توافقی بر سر یمن باشد؛ اما ایران اصرار دارد نخست کنسول‌گری‌های دو طرف در جده و مشهد باز شوند تا تمهیدی برای پایان جنگ یمن باشد. 

بنابر این گزارش و به‌نقل‌از دو منبع آگاه، «مذاکرات که عمدتا بر جنگ یمن متمرکز است، به طور کلی پیشرفت کرده  اما پای جزئیات که به میان می‌آید، مذاکرات  پیچیده و دشوار می‌شود.»

روزنامه «فرهیختگان» اما امروز به نقل از حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل منطقه از دستیابی به توافق درباره بازگشایی سفارتخانه‌ها سخن گفته است. 

آنطور که هانی‌زاده گفته «مساله بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور، به نقطه نهایی رسیده و ظرف یک‌ماه آینده روند بازگشایی‌ها آغاز خواهد شد.»

به گفته او،  عربستان‌سعودی به این جمع‌بندی رسیده که دولت بشار اسد پایدار خواهد ماند و همین جمع‌بندی، باعث شده براساس رخدادهای میدانی به‌سمت برقراری تعاملی مثبت با دولت سوریه قدم بردارند.

 عربستان‌سعودی برای نخستین‌بار درطول 80سال گذشته، با کسری بودجه مواجه است و در نتیجه این بحران ناچار شده سهام خود را در شرکت آرامکو بفروشد تا بتواند کسری بودجه خود را جبران کند.

بر اساس گزارش «فرهیختگان» طرفین هنوز درباره یمن توافق نکرده‌اند.

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها