قاسم محبعلی در گفت‌وگو با «فردا»:

اروپایی‌ها صرفا نقش پیام‌رسان آمریکا را ایفا می‌کنند

کد خبر: 1104034

قاسم محبعلی گفت: مذاکره با اروپایی‌ها هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت و آنها صرفا نقش پیام‌رسان دارند. مذاکره مجزا با اروپایی‌ها وقت تلف‌کردن است.

اروپایی‌ها صرفا نقش پیام‌رسان آمریکا را ایفا می‌کنند

گروه سیاست سایت فردا: نشست بروکسل را می‌توان مقدمه‌ای برای نشست وین با موضوع برجام دانست. حالا در این میان این پرسش وجود دارد که آیا  طرف‌های اروپایی می‌توانند نقشی تعیین‌کننده در دور تازه مذاکرات برجامی داشته باشند؟

قاسم محبعلی، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «فردا» گفت: «واقعیت‌ها نشان می‌دهد که اروپا راغب است که مذاکرات به نتیجه برسد اما مسئله اصلی بین ایران و آمریکاست و تا زمانی مناقشه میان این دو کشور حل نشود، مسئله اصلی یعنی احیای برجام و بازگشت طرفین به تعهداتشان حل نخواهد شد».

او درباره نقش اروپا در دور تازه مذاکرات اظهار کرد: «مذاکره با اروپایی‌ها هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت و آنها صرفا نقش پیام‌رسان دارند. مذاکره مجزا با اروپایی‌ها وقت تلف‌کردن است».

این تحلیلگر مسائل دیپلماتیک درباره مذاکرات آتی در وین هم اظهار کرد: «مذاکرات وین پیش از این به نتایجی رسیده بود و می‌توانست نهایی شود. حالا اگر از همان نقطه پیشین آغاز شود، می‌تواند به نتیجه نهایی منجر شود اما اگر باشد توافق‌های پیشین اضافه یا کم شود، احتمالا هم بسیار زمان‌بر خواهد بود و هم رسیدن به نتیجه نهایی سخت می‌شود».

او ادامه داد: «به هر حال من باور دارم همه این‌ها در گرو اراده ایران و آمریکاست که می‌خواهند به نتیجه برسند یا نه و اگر این دو کشور تصمیم خود را نگرفته باشند، هیچ کاری نه از دست اروپایی‌ها بر می‌آید، نه از دست روسیه و چین».

محبعلی در پیش‌بینی خود از آینده برجام را اینگونه مطرح کرد: «دو اتفاق ممکن است رخ دهد؛ نخست آنکه ایران و آمریکا بپذیرند که در چارچوب یک توافق متشرک که البته کشورهای دیگری از جمله اروپایی و چین و روسیه هم در آن حضور دارند، کارشان را در آینده ادامه دهند و هر دو اراده واقعی بر انجام تعهداتشان داشته باشند یا آنکه اساسا مذاکره‌ به هیچ نتیجه‌ای نرسد که در آن صورت ایران و آمریکا هر کدام راه خود را می‌روند».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها