در جلسه بررسی لایحه رتبه‌بندی معلمان؛

دستور قالیباف درباره لایحه رتبه‌بندی معلمان/ شرایط و زمان اجرای مصوبه مجلس

کد خبر: 1104114

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز خود به ادامه بررسی گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات درخصوص لایحه رتبه بندی معلمان می پردازند.

دستور قالیباف درباره لایحه رتبه‌بندی معلمان/ شرایط و زمان اجرای مصوبه مجلس

جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی لحظاتی قبل به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد.

ادامه رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در مورد لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان و بررسی گزارش کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس در مورد طرح اصلاح و الحاق موادی به قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان در دستورکار امروز نمایندگان قرار دارد.

همچنین بررسی گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد طرح مدیریت تعارض منافع، بررسی گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد لایحه مقاوله نامه بازرسی کار ۱۹۴۷ (۱۳۲۶)، بررسی گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد لایحه تصویب مقاوله نامه ایمنی و بهداشت شغلی ۱۹۸۱ (۱۳۶۰) و سند الحاقی (پروتکل) ۲۰۰۲ (۱۳۸۱) مقاوله‌نامه ایمنی و بهداشت شغلی و بررسی تقاضای عده ای از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مورد رسیدگی به طرح جامع مدیریت شهری طبق اصل هشتاد و پنجم(۸۵) قانون اساسی در دستور کار امروز نمایندگان است.

بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان بورس و اوراق بهادار(در اجرای ماده (۲۱۲) آئین نامه داخلی مجلس) و بررسی گزارش کمیسیون اصل نود درخصوص رسیدگی به تخلفات وزارت نفت و سازمان حفاظت محیط زیست در ارایه گزارش ناصحیح درخصوص بنزین تولیدی صنایع پتروشیمی از دیگر مواردی است که نمایندگان در جلسه علنی امروز مجلس به بررسی آن خواهند پرداخت./ ایسنا

 مجلس شرایط ارزشیابی برای رتبه‌بندی معلمان را تعیین کرد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) شرایط ارزشیابی برای رتبه‌بندی معلمان را تعیین کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه 28 مهر) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان، شرایط ارزشیابی برای رتبه‌بندی معلمان را تعیین کردند.

از 236 نماینده حاضر در صحن علنی مجلس، 188 نماینده به این موضوع رأی موافق داده، 8 رأی هم مخالف بود ضمن اینکه 4 رأی هم ممتنع بود.

ماده 2 تصریح می‌کند؛ در این قانون، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند:

1معلمان: به افرادی اطلاق می شود که رسالت خطیر صرفاً تربیت دانش آموزان را در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی برعهده دارند؛ مانند آموزگار، دبیر، هنرآموز، مربی امور تربیتی، مشاور واحد آموزشی، مراقب سلامت، نیروهای توانبخشی مدارس استثنائی، مدیر و معاون در واحدهای آموزشی و تربیتی

2 شایستگی: ترکیبی است از دانش، مهارت، نگرش، خلاقیت، نوآوری و ویژگی‌های فردی مبتنی بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که به فرد این امکان را می دهد تا وظایف مربوط به شغل را به طور موفقیت آمیز انجام دهد.

3 صلاحیت معلمی: مجموعه ای از شایستگی‌های ناظر بر جنبه‌های هویت فردی و حرفه‌ای (اخلاق و تعهد حرفه‌ای، دانش تخصصی، دانش و مهارت‌های تربیتی) که معلم باید در جهت تقویت و ارتقای توانمندی های ضروری مرتبط با فرآیند تعلیم وتربیت کسب و برای بهبود مستمر آن تلاش نماید و برآیند شایستگی‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای است.

1- 3- شایستگی عمومی: مجموعه‌ای از صفات و ویژگی های شخصیتی فرد، شامل باورها، نگرش‌ها، اعتقادات و رفتار مبتنی بر نظام ارزشی، فرهنگی و اخلاقی جامعه اسلامی و نظام آموزش و پرورش کشور است که زمینه را برای انجام کار متعهدانه آماده می کند و پایبندی فرد را به ارزش ها، قوانین و مقررات آشکار می سازد. این دسته از شایستگی‌ها در طول خدمت در حیطه تعلیم و تربیت و مدیریتی مرتبط با معلمان و مشمولین مورد بررسی و تأیید قرار می گیرد.

2 - 3- شایستگی تخصصی: مجموعه‌ای از توانمندی های مرتبط با تسلط بر فرآیند و برآیند دانش تخصصی (موضوع تدریس)، دانش تربیتی و سایر حوزه های دانشی مرتبط با یاددهی – یادگیری، دستاوردها، خلاقیت و نوآوری های علمی مرتبط و توانایی تفکر علمی و انجام پژوهش در آن حیطه که فرد برای انجام مؤثر وظایف شغلی خود باید از آنها برخوردار باشد.

3 - 3- شایستگی حرفه‌ای: مجموعه ای از توانمندی های مرتبط با به کارگیری تلفیقی دانش، نگرش و مهارت های تخصصی و تربیتی در موقعیت آموزشی و تربیتی مبتنی بر نظام آموزشی معیار در جمهوری اسلامی ایران

4_ تجربه: توانمندی هایی است که افراد مذکور در بند (1) این ماده در طول سالهای خدمت کسب نموده اند.

5_ نظام رتبه بندی معلمان: نظامی مستقل و ویژه معلمان وزارت آموزش و پرورش است، شامل مجموعه ای از اصول، قواعد و فرآیندهایی که به منظور کسب اهداف مندرج در ماده (1) این قانون مبتنی بر ارزشهای اسلامی در چهارچوب این قانون طراحی و اجراء می شود.

6_رتبه: سطحی از تجربیات، شایستگی‌ها و مهارت‌ها عملکردهای فردی و شغلی معلمان که بر مبنای نتایج ناشی از فرآیند ارزشیابی تعیین می‌شود.

تبصره: ­اقلیت‌های دینی مصرح در قانون اساسی و شاغل در آموزش و پرورش براساس معیارهای ماده 42 قانون مدیریت خدمات کشوری ارزیابی می شوند./ فارس

 نیک بین: رتبه بندی معلمان در 3 ماه پایانی سال 1400 اجرا خواهد شد

نماینده کاشمر در مجلس گفت: رتبه بندی بار مالی دارد، اما دولت بخشی از این بار مالی را در سال 1400 ، نه طی 6 ماه بلکه در 3 ماه باید اجرا کند و در سال بعد به طور کامل اجرا شود.

حجت‌الاسلام جواد نیک بین نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه 28 مهر) مجلس شورای اسلامی در اخطاری با استناد به اصول 3 ، 75 و 85 قانون اساسی اظهار داشت: رتبه بندی معلمان یکی از مهمترین طرح‌هایی است که در مجلس یازدهم در حال به بار نشستن است، لذا باید رتبه بندی به صورت کامل بررسی شود.

وی افزود: یقیناً رتبه بندی بار مالی دارد، اما دولت محترم بخشی از این بار مالی را در سال 1400 ، نه طی 6 ماه بلکه در 3 ماه باید اجرا کند و در سال بعد به طور کامل اجرا شود تا ان شالله در تلفیق بودجه 1401 موانع مالی آن را به طور کامل برطرف کنیم.

نماینده کاشمر در مجلس تصریح کرد: اگر ما نظام آموزشی کشور را درست مدیریت نکنیم، در آینده باید در دانشگاه و صنعت هزینه های بیشتری را متقبل شویم، در حالی که اگر معلمان به درستی هدایت شوند و فرآیند پذیرش آنها حرفه ای باشد، ما نیز حمایت های مالی و معنوی از آنها داشته باشیم، نظام آموزشی اصلاح خواهد شد.

وی خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: به یقین مهمترین طرح مجلس یازدهم به غیر از طرح شفافیت آرای نمایندگان که جنابعالی قول بررسی آن را در صحن داده اید، موضوع رتبه بندی معلمان است. در واقع رتبه بندی معلمان یکی از مهمترین، اصلی ترین و راهبردی ترین اقدامات مجلس یازدهم است، لذا خواهشمندم برای به نتیجه رساندن کار درست رتبه بندی معلمان در این مجلس، تمام تلاش خود را کنیم، چرا که 14 الی 15 میلیون نفر شامل دانش آموزان و معلمان در سراسر کشور از آن منتفع می شوند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید دغدغه را از دوش و ذهن معلمان برداریم تا بتوانند خوب تدریس کنند، گفت: معلمی که بعدازظهرها با تاکسی و اسنپ کار می کند، نمی تواند معلم خوبی باشد، لذا باید حمایت تمام عیار و کامل از آنها صورت گیرد تا معلمان بدون دغدغه به امر آموزش و پرورش در کشور بپردازند./ فارس

 ارجاع لایحه رتبه‌بندی معلمان به کمیسیون آموزش/ قالیباف: کمیسیون سریعا ابهام را برطرف کند

رئیس مجلس بعد از رأی موافق نمایندگان به ارجاع لایحه رتبه‌بندی معلمان به کمیسیون آموزش از این کمیسیون خواست سریعا ابهام و اصلاحات ماده 4 به بعد این لایحه صورت گیرد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی بعد از تصویب ماده 3 لایحه رتبه‌بندی معلمان و به دلیل وجود ابهام در ماده 4 به بعد این لایحه با ارجاع این لایحه به کمیسیون آموزش موافقت کردند.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس با بیان اینکه تا ماده 3 لایحه رتبه‌بندی معلمان به تصویب صحن علنی مجلس رسیده است و به دلیل وجود ابهام در ماده 4 به بعد این لایحه و طبق نظر معاونت قوانین مجلس کمیسیون آموزش باید سریعا ابهام و اصلاحات را برطرف کند.

رئیس مجلس در پایان از کمیسیون آموزش خواست: این ابهام لایحه رتبه‌بندی معلمان رفع شده و بلافاصله به صحن علنی مجلس ارجاع شود./ فارس

 مجلس عناوین 5 گانه «رتبه‌بندی معلمان» را تعیین کرد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تصویب یک ماده از لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان، عناوین 5 گانه «رتبه‌بندی معلمان» را تعیین کردند.

 نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح امروز و در ادامه بررسی لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان، با تصویب ماده 3 این لایحه، عناوین پنجگانه رتبه‌بندی معلمان را تعیین کردند.

بر اساس این ماده که با 117 رأی موافق، 86 رأی مخالف و 11 رأی ممتنع از مجموع 233 نماینده حاضر در صحن به تصویب رسید، عناوین رتبه‌بندی معلمان به این شرح تعیین می‌شود؛

«معلمان براساس شایستگی‌های عمومی، تخصصی و حرفه ای، تجربیات و عملکرد رقابتی خود در رتبه های پنج گانه به ترتیب آموزش معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم قرار می‌گیرند. شرایط جذب، ارتقاء، توقف و تنزل رتبه در آیین‌نام رتبه‌بندی و ارتقاء معلمان تعیین می‌شود».

همچنین بر اساس تبصره این ماده «وزارت آموزش و پرورش مکلف است ظرف یک ماه پس از ابلاغ این قانون، آیین‌نامه رتبه‌بندی و ارتقاء معلمان را بر اساس مفاد این قانون تعیین و به تصویب هیأت وزیران برساند»./ فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها