رابرت مالی: صبرمان دارد تمام می‌شود

کد خبر: 1105436

نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران در نشستی خبری گفت تلاش‌های بین‌المللی برای بازگرداندن ایران به میز مذاکرات در نقطه‌ای حیاتی است که صبر بین‌المللی برای تأخیرهای ایران در بازگشت به گفت‌وگوها دارد تمام می‌شود.

رابرت مالی: صبرمان دارد تمام می‌شود

 این صحبت‌ها در حالی مطرح می‌شود که علی باقری‌کنی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران، خبر داده بود امروز چهارشنبه با انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا در گفت‌وگوهای احیای برجام، در وین دیدار و گفت‌وگو خواهد داشت؛ گفت‌وگویی که طبق اعلام پیشین، در ادامه رایزنی‌های انجام‌شده در سفر مهرماه مورا به تهران انجام خواهد شد.

به گزارش آسوشیتدپرس، مالی به خبرنگاران گفت: «نگرانی عمیق و روبه‌رشدی درباره ناسازگاری‌های مداوم ایران و خودداری‌اش از تعهد به زمانی برای ادامه مذاکرات در وین وجود دارد». او ادامه داد: «ایالات متحده و شرکایش همچنان خواستار راه‌حل دیپلماتیک برای بازگرداندن ایران و آمریکا به رعایت توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ هستند که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا از آن خارج شد، اما در حال بررسی جایگزین‌های مسیر دیپلماتیک نیز هستند؛ هر‌چند تصمیم در‌این‌باره به اقدامات ایران وابسته خواهد بود».

او با اشاره به توقف گفت‌وگوهای احیای برجام در وین بعد از دور ششم گفت: «در موقعیتی حیاتی هستیم». وی افزود: «رئیس‌جمهور جدید ایران، زمان بسیاری برای تصمیم‌گیری درباره سیاستش در این زمینه داشته است». مالی تصریح کرد: «در این مرحله به‌سختی می‌توان توضیح غیربدبینانه‌ای برای دلیل طول‌کشیدن این تصمیم پیدا کرد». وی با اشاره به گزارش‌ها درباره «نقشه دوم» طرف‌های غربی درباره ایران و برجام گفت: «به نظر می‌رسد اکنون نقشه دومی که در حال اجراست، از سمت ایرانی‌هاست و این چیزی است که ما باید برایش آماده باشیم». مالی همچنین در موضعی شبیه موضع پیشین میخاییل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات، تصریح کرد سفر باقری‌کنی به بروکسل «به‌هیچ‌وجه جایگزینی برای گفت‌وگوهای وین نیست». نماینده ویژه آمریکا در امور ایران تأکید کرد: «اگر ایران پرسشی درباره برداشته‌شدن تحریم‌های آمریکا و پایبندی‌اش دارد، باید از ما پاسخ بگیرد».

معاون وزیر خارجه ایران درباره دیدار با مورا در توییتر نوشته بود: «روز چهارشنبه، هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام را در بروکسل ملاقات خواهم کرد تا گفت‌وگوهایمان را درباره مذاکرات نتیجه‌محور ادامه دهیم». باقری‌کنی ادامه داد: «ایران مصمم به انجام مذاکراتی است که تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی را به صورت کامل و مؤثر لغو نموده، عادی‌سازی روابط تجاری و اقتصادی با ایران را تضمین نموده و ضمانت‌های معتبری برای عدم بدعهدی بیشتر فراهم کند». وی افزود: «مسئله این است که آیا طرف‌های مقابل از آمادگی واقعی برای انجام تعهدات خود، از‌جمله فراخواندن یک ناقض غیرعضو به ترک خط‌مشی‌ها و میراث مخرب گذشته برخوردارند؟». باقری در پایان اضافه کرد: «ادامه سیاست شکست‌خورده فشار حداکثری قطعا نمی‌تواند موانع پیش‌روی «مذاکرات برای لغو تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه» را بردارد، بلکه بر پیچیدگی‌های فراوان مذاکرات خواهد افزود».

پیش‌تر ایران اعلام کرده بود گفت‌وگوی باقری‌کنی و مورا پنجشنبه گذشته در بروکسل پیگیری می‌شود، اما مقامات اتحادیه اروپا قرار برگزاری چنین جلسه‌ای را رد کردند. این هفته اما بار دیگر معاون وزیر خارجه از قرار برگزاری این دیدار برای امروز خبر داد. هفته گذشته نیز اعلام این خبر از سوی ایران با واکنش منفی برخی از‌جمله اولیانوف مواجه شد که مانند مالی گفته بود نشست در بروکسل جایگزین مذاکرات وین نمی‌شود./ شرق

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها