نگاه تحلیلگر/گفتگوی «فردا» با حسن بهشتی‌پور

امید بستن به اروپا آب در هاون کوفتن است

کد خبر: 1105556

کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: این تئوری که بین اروپا و آمریکا اختلاف بیاندازیم و از این اختلاف به نفع خودمان بهره برداری کنیم، جواب نمی دهد.

امید بستن به اروپا آب در هاون کوفتن است

گروه سیاسی فردا: امروز نشست بروکسل بین علی باقری معاون سیاسی وزیر خارجه و انریکه مورا مسؤل سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شد.

حسن بهشتی پور در گفتگو با خبرنگار «فردا» درباره ارزیابی نشست بروکسل گفت: اصلی ترین هدف ایران پایان دادن به تحریم ها است اما در عمل ثابت شد که اروپایی ها کاری نمی توانند انجام دهند.

وی افزود: تئوریکای اروپا از سال 82 تا 87 با ایران مذاکره کردند اما آن مذاکرات به نتیجه نرسید و آنها در نهایت گفتند «اصل مشکل باید با آمریکا حل شود»، بعد از آن گروه 1+5 را تشکیل دادند. بعد از خروج ترامپ از برجام نیز اروپایی ها قول دادند این موضوع را جبران می کنند، یازده مورد را نیز کتبی به ایران نوشتند که انجام می دهند اما بعد از یک سال هیچ کاری انجام ندادند و ایران از اردیبهشت 98 شروع به کاهش تعهدات برجامی اش کرد.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی یادآور شد: باید به نتایج تجارب گذشت نگاه کرد؛ یک تئوری آن بود که بین اروپا و آمریکا اختلاف بیاندازیم و از این اختلاف به نفع خودمان بهره برداری کنیم یا اساسا باید اختلافات موجود بین اروپا و آمریکا به نفع خودمان استفاده کنیم، به ویژه که در دوره ریاست جمهوری ترامپ این اختلافات خیلی زیاد هم شده بود اما در عمل ثابت شد شرکت اروپایی ها به ویژه در مسائل مالی از قوانین اتحادیه اروپا هیچ تبعیتی نمی کنند و از ترس تحریم های آمریکا با ایران مبادله انجام نمی دهند.

وی ادامه داد: وقتی به گذشته می نگریم به این نتیجه می رسیم که بهتر است ما برویم با خود آمریکا مذاکره کنیم و مشکلات مان را به شکلی حل و فصل کنیم. از آن طرف در داخل اقداماتی انجام دهیم که تحریم ها بی خاصیت یا کم خاصیت شود. در واقع این دو اقدام را باید توأم با هم انجام داد.

بهشتی پور با اشاره به سوابق مذاکراتی ایران و اتحادیه اروپا در حوزه حل موضوع هسته ای گفت: امید بستن به اروپا آب در هاون کوفتن است و به جایی نمی رسیم.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها