پیرمحمد ملازهی در گفت‌وگو با «فردا»:

ایران و عربستان می‌خواهند رقابت‌های ایدئولوژیک را به رقابت‌های سیاسی تبدیل کنند

کد خبر: 1106609

پیرمحمد ملازهی گفت باور دارد که عربستان بعد از شکست در یمن به این نتیجه رسید که باید روابطش را با ایران عادی کند.

ایران و عربستان می‌خواهند رقابت‌های ایدئولوژیک را به رقابت‌های سیاسی تبدیل کنند

گروه سیاست سایت فردا: مذاکرات ایران و عربستان ادامه دارد و  سخنگوی وزارت امور خارجه گفته است که «توافقات اولیه‌ در مذاکرات میان ایران و عربستان رد و بدل شده است و ما منتظر نهایی شدن آنها هستیم». حالا در این شرایط باید ببینیم که آیا این احتمال وجود دارد که در آینده‌ای نزدیک ارتباط ایران و عربستان به طور واقعی عادی شود؟

پیرمحمد ملازهی، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «فردا» گفت: «پیشتر رقابت ایران و عربستان سیاسی بود اما در این سال‌ها رقابت‌های سیاسی جای خود را به رقابت‌های ایدئولوژیک داده است. اکنون تلاش دو کشور بر این است که این رقابت‌ها را باز به حوزه سیاسی برگردانند».

او ادامه داد: «به هر حال می‌شود امیدوار بود که به تدریج روابط دو کشور بعد از ماجراهایی که بر سر سفارت عربستان به وجود آمد، از سر گرفته شود و طرفین آماده یک رابطه مبتنی بر احترام مقابل شوند. البته هنوز زود است که درباره نتایج مذاکرات یمن میان ایران و عربستان قضاوت کرد».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی بیان کرد: «ایران و عربستان به این نتیجه رسیده‌اند که باید مشکلاتشان حل شود. حصول چنین دیدگاهی هم به عوامل مختلف بستگی داشته است. عربستان در یمن به اهدافش نرسید و ناکامی در نیل به اهدافش به دلیل حمایت ایران از نیروهای حوثی بود که شکستی برای عربستان محسوب شد».

او درباره علت تمایل ایران به رفع مناشقات با عربستان هم اظهار کرد: «ایران هم تصور می‌کند با قطع مناسباتش با عربستان، عرصه برای اسرائیل باز شده است؛ به نحوی که برخی کشورهای عربی به اسرائیل گرایش پیدا کرده‌اند، اسرائیل از شمال نقوذ خود را در جمهوری آذربایجان گسترش داده است و از جنوب در امارات حضور دارد؛ چنین شرایطی برای ایران قابل تحمل نیست و می‌خواهد با برقراری ارتباط مجدد با عرستان حضور اسرائیل در منطقه را کاهش دهد».

ملازهی در پایان در پاسخ به این پرسش که چه‌قدر می‌توان امیدوار بود که ارتباط ایران و عربستان در آینده مانند دوران ریاست‌جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی در دهه هفتاد شود، گفت: «به نظرم در دوران آقای هاشمی سطح مناسبات از حالت احترام متقابل به دوستی رسیده بود و حتی ایران و عربستان در برخی زمینه‌ها همکاری‌های امنیتی با یکدیگر داشتند. بعید است دیگر بتوان انتظار چنان مناسباتی را داشت اما همین که دو کشور بتوانند روابطی عادی با هم داشته باشند هم مثبت است».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها