تنش بین ایران و امریکا بالا گرفت

کد خبر: 1107019

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اظهارات بلینکن با بیان اینکه تهدید، هرگز علیه ایران نتیجه‌ بخش نبوده، در توئیتی نوشت:« گزینه‌های» فرضی آمریکا پیش از این در منطقه ما آزموده شده‌اند.

تنش بین ایران و امریکا بالا گرفت

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امشب (سه شنبه) در توئیتی در واکنش به اظهارات اخیر آنتونی بلینکن مبنی بر دنبال کردن دیگر گزینه ها در قبال ایران، نوشت: تهدید، هرگز علیه ایران نتیجه‌ بخش نبوده است.

وی افزود: «گزینه‌های» فرضی ایالات متحده پیش از این در منطقه ما آزموده شده‌اند. شکست‌های فاجعه‌بار حاصل از آن برای آمریکا و افتضاح برجای مانده که دیگران باید رفع و رجوعش کنند، برای همه مشهود است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی عنوان کرد: ایالات متحده به عنوان عامل اصلی وضعیت کنونی برجام، باید درس بگیرد.

سعید خطیب زاده دیروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره اظهارات بلینکن وزیر خارجه آمریکا مبنی بر این‌که مشخص نیست ایران اراده‌ای برای بازگشت به مذاکرات داشته باشد و اگر نباشد گزینه‌های لازم را دنبال می‌کنیم. اظهار داشت: اگر امروز در وضعیت برجام در این نقطه قرار داریم، آقای بلینکن دچار فراموشی نشود. در این نقطه هستیم چون آمریکا گردنکشانه با نقض مقدمات بدیهی حقوق بین‌الملل از برجام خارج شد.

خطیب‌زاده عنوان کرد: نسبت آمریکا با برجام الان نسبت کشوری است که از نظر حقوق بین‌الملل غیرقانونی خارج شده و از نظر سیاسی تمام تلاش خود را کرده که این توافق بین‌المللی مورد تایید قطعنامه شورای امنیت را از بین ببرد و همچنین تلاش کرده که دلار را تبدیل به سلاح علیه این توافق کند.

این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: اگر سیستم سیاست خارجی آمریکا دچار آلزایمر موضعی شده لازم است به آنها مکرر گفته شود که چه کسی از توافق خارج شد. ایران به رغم تمامی این موضوعات با یک صبر راهبردی یک ساله به تعهداتش ادامه داد، البته توافقاتی بین ایران و اتحادیه اروپا بود که بی عملی اتحادیه اروپا در پایان یک سال باعث شد ایران به عنوان کشور عضو برجام برخی از اقدامات جبرانی را انجام دهد که این اقدامات جبرانی براساس بندهای خود برجام انجام شد.

وی درباره بخش دیگری از اظهارات بلینکن مبنی بر این‌که گزینه‌های لازم را دنبال می‌کنیم، نیز گفت: برخی اظهارات تکراری و به تعبیر دقیق‌تر بی روح و نخ نما شده‌ای مبنی بر این‌که همه گزینه‌ها روی میز است، آمریکا می‌داند گزینه‌ها چیست و همانطور که در افغانستان گزینه‌هایش را امتحان کرد. بهتر است به جای اینکه در دام ادبیات و منطق تندروها در آمریکا بیفتد و در دام منطق آنهایی بیفتد که تمام تلاش خود را می‌کنند که میراث شکست خورده ترامپ را حفظ کنند، تلاش کند ادبیات جدید و منطق جدیدی را مبتنی بر احترام به حقوق ملت‌ها ایجاد کند و بداند جامعه جهانی اقدام درست را با آغوش باز خواهد پذیرفت./ فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها