نظر جوکار درباره مشوق‌های طرح«جوانی جمعیت»

کد خبر: 1107992

رئیس مجمع نمایندگان استان یزد در ادامه توسعه پایدار کشور را در گرو جوانی جمعیت دانست و گفت: قبل از انجام هر اقدامی در خصوص «طرح جوانی جمعیت» ایجاد زمینه اجرای مناسب و به موقع آن باید مد نظر دست‌اندرکاران قرار گیرد.

نظر جوکار درباره مشوق‌های طرح«جوانی جمعیت»

محمدصالح جوکار ، در خصوص طرح«جوانی جمعیت» که به تازگی در شورای نگهبان تأیید شده است، اظهار کرد: جمعیت بحثی راهبردی برای کشور است که باید با دقت و حساسیت بالا مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: باید توجه داشته باشیم که هرچقدر بتوانیم جمعیت کشور را افزایش دهیم در حقیقت آینده بهتری را برای ایران اسلامی تضمین کرده‌ایم و این مهم باید در اولویت اجرایی دست‌اندرکاران قرار گیرد.

رئیس مجمع نمایندگان استان یزد در ادامه توسعه پایدار کشور را در گرو جوانی جمعیت دانست و گفت: جمعیت کشور باید دارای توازن گروه سنی مختلف باشد و تحقق این امر در گرو برنامه‌ریزی بلند مدت و میان مدت است.

جوکار در خصوص طرح جوانی جمعیت نیز تصریح  کرد: مشوق‌های دیده شده در این طرح بسیار مناسب بوده و باید به درستی و به موقع نیز اجرایی شود.

وی ایجاد زمینه اجرایی لازم را اولین و موثرترین گام برای تحقق طرح جوانی جمعیت در کشور دانست و بیان کرد: بسته‌های حمایتی در نظر گرفت شده در طرح جوانی جمعیت زمانی مناسب و کارآمد است که قبل از اجرا زمینه تحقق آن به خوبی و کامل در کشور ایجاد شود.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس با بیان این‌که توان اقتصادی کم و نابسامانی موجود در این حوزه موجب نگرانی خانواده برای فرزندآوری و افزایش جمعیت شده است، تأکید کرد: قبل از انجام هر اقدامی در این خصوص زمینه اجرای طرح جوانی جمعیت باید مد نظر دست‌اندرکاران قرار گیرد.

نماینده مرم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی اعتمادسازی بین مردم را لازمه ضمانت اجرای طرح جوانی جمعیت در کشور عنوان و اظهار کرد: دولت می‌تواند با تدوین برنامه‌های پنج ساله این مهم را در دستور کار خود قرار دهد.

وی حمایت مجلس از طرح جوانی جمعیت را از دیگر الزامات اجرایی در این خصوص دانست و بیان کرد: اجرایی صحیح و به موقع طرح‌های راهبردی نظیر کنترل جمعیت به عزمی ملی و هم افزایی تمام عناصر مدیریتی و اجرایی کشور نیاز دارد.

جوکار با بیان این‌که بسته های حمایتی دیده شده در طرح جوانی جمعیت قانونی و عملیاتی است، اظهار کرد: برخی از مشوق های ذکر شده پیش از این هم در قانون وجود داشته ولی به دلیل نبود زیرساخت مناسب اجرایی نشده که باید مد نظر قرار گیرد.

رئیس مجمع نمایندگان استان یزد طرح جوانی جمعیت را حرکتی موثر در راستای ساماندهی روند افزایش جمعیت کشور دانست و بیان کرد: جوان شدن جمعیت نقش مهمی در توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و همچنین تقویت امنیت داخلی و خارجی کشور ایفا می‌کند.

«طرح جوانی جمعیت» همان طرحی است که می‌خواهد گره از مشکلات نام برده‌شده باز کند. در این طرح تسهیلات بهداشتی، معیشتی، اقتصادی و آموزشی برای خانواده‌ها در نظر گرفته شده است؛ به‌عنوان‌مثال، هزینه‌های درمانی زوج‌های نابارور و هزینه‌های دوران بارداری برای این طرح درنظر گرفته شده است، اگرچه این طرح موافقان و مخالفان زیادی دارد و هم‌اکنون در مرحله اصلاح قرار دارد. این طرح پس از رفع ایرادات و ابهامات شورای‌نگهبان ازسوی مجلس، مغایر شرع و قانون اساسی شناخته نشد. این طرح بیش از ۱۷ماه در کمیسیونی ویژه و با مشارکت نخبگان، دانشگاهیان و گروه‌های مختلف علمی، پژوهشی و صنفی، مورد بررسی قرار گرفته بود. در بخشی از این قانون به پرداخت یک‌میلیون بلاعوض جهت سرمایه‌گذاری بورس به‌نام فرزندان متولد سال۱۴۰۰ و بعد از آن، افزایش ۲۵درصد سقف تسهیلات مسکن جهت خرید و ساخت و جعاله به‌ازای هر فرزند و افزایش دوساله دوره بازپرداخت و تسهیلات قرض‌الحسنه برای تولد فرزند اول تا پنجم و بالاتر به ترتیب از ۱۰ تا ۵۰میلیون تومان با تنفس۶‌ماهه اشاره شده است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها