خبر به روایت «فردا»

رزمایشی با پیام صلح/ پشت پرده یک ترور/ از درخواست وزیر بهداشت تا تخلف بیمارستان‌ها

کد خبر: 1108004

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

رزمایشی با پیام صلح/ پشت پرده یک ترور/ از درخواست وزیر بهداشت تا تخلف بیمارستان‌ها

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

«آفتاب یزد» درخواست وزیر بهداشت برای حقوق 21 برابری برای اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی که به معنی حقوق 100 میلیون تومانی است را بهانه گزارشی با تیتر «نمک بر زخم کارگران» کرده و نوشته است: «وضعیت معیشت این روزها برای همه اقشار جامعه سخت است اما برخی از اقشار صدایشان به گوش وزیر و رئیس جمهور می‌رسد و برخی دیگر هر چقدر هم که کمرشان خم شود و فریادشان بلند شود، صدایشان به جایی نمی‌رسد. این روزها خبرها حاکی از آن است که وزیر بهداشت در نامه‌ای به معاون اقتصادی رئیس جمهور خواستار افزایش 21برابری دستمزد اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی شده است؛ این در شرایطی است که به گفته خود اعضای هیئت علمی حقوق آن‌ها بر پایه۱۲ تا ۱۵ میلیون تومان است و افزایش بیست و یک برابری این حقوق به رقمی بالا ی100 میلیون خواهد رسید! این در حالی است که یک کارگر معمولی در حال حاضر سه میلیون و پانصد هزار تومان حقوق دریافت می‌کند واین موضوع نشان می‌دهد پزشکان در کشور ما جزو اقشار پر نفوذ هستند، هر چند پیش از این و در خصوص ماجرای دستگاه‌های پوز و سایر موارد هم این موضوع بار‌ها تکرار شده بود و دیدیم که صدایشان آن قدری بلند است که به گوش وزیر برسد تا برایشان نامه‌نگاری کند! اما کارگران جامعه حتی توان اعتراض به حداقل حقوقشان هم ندارند و مدام در حال دست و پنجه نرم کردن با کارفرمایان هستند؛ سوال اینجاست که کجای چنین روندی عدالت اجتماعی را شامل می‌شود؟»

این روزنامه اصلاح‌طلب اظهارات متفاوتی که درباره اهداف طرح ممنوعیت تردد شبانه مطرح می‌شود را نیز عکس یک کرده و از مناقشه موجود در این باره گزارش می‌دهد.

آفتاب یزد 17 آبان

«وطن امروز» با تیتر «شب هالیوودی بغداد» موضع خود در قضیه ترور الکاظمی را روشن کرده و با کنایه می‌گوید که این رخداد را ساختگی می‌داند. این روزنامه اصولگرا نوشته است: «حمله مشکوک به محل سکونت مصطفی الکاظمی حاکی از طراحی و اجرای یک فتنه جدید علیه مقاومت و امنیت عراق است».

وطن امروز آغاز مراحل اصلی رزمایش مشترک ذوالفقار 1400 ارتش را نیز با تیتر «تاخت به دریا» پوشش داده و نوشته است: «پیام رزمایش به کشورهای منطقه آمادگی برای برقراری صلح است».

جالب آنکه این روزنامه اصولگرا که معمولا بیشتر به مسائل سیاسی می‌پردازد امروز عکس یک خود را به خودروها برقی ایرانی جدید که اخیرا مجوز پلاک گذاری گرفته‌اند اختصاص داده است. این روزنامه اصولگرا نوشته است: «طراحی بسیار شبیه خودروی ۲ نفره یوز به رنو توییزی که سال ۲۰۱۳ میلادی توسط رنو رونمایی شد و در نوع خود جزو نخستین وسایل نقلیه با چنین شکل و شمایلی بود، سر و صدای زیادی به پا کرد، اگرچه سازندگان این خودرو هم اذعان داشته‌اند محصول‌شان را با الهام از نمونه فرانسوی ساخته‌اند. در واقع آنها از طرح منبع باز رنو توییزی برای طراحی یوز استفاده کرده‌اند.»

وطن امروز 17 آبان

«اعتماد» بخش عمده‌ای از صفحه یک امروزش را به برگزاری «رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۰ ارتش» اختصاص داده و با تیتر «نمایش اقتدار» به نقل از امیر دریادار موسوی، نوشته است: «پیام رزمایش مشترک ذوالفقار ارتش به کشورهای منطقه، آمادگی برای برقراری صلح و دوستی با تکیه بر ظرفیت‌های درون منطقه‌ای است، چراکه تاریخ ثابت کرده سایر کشورهای فرامنطقه‌ای، بازیگرانی جنگ‌طلب و ناامن‌کننده بوده‌اند و جز ناامنی، جنگ و اشغال ارمغان دیگری برای منطقه غرب آسیا نداشته‌اند».

این روزنامه اصلاح‌طلب مثل سایر روزنامه‌های امروز توجه ویژه‌ای به ماجرای ترور الکاظمی کرده و با عنوان «ترور نافرجام امنیتی‌ترین نخست‌وزیر» در گزارشی که تیتر دو هم شده، نوشته است: «هنوز هیچ اظهارنظر رسمی و مشخصی در خصوص عاملان حمله به نخست‌وزیر عراق مطرح نشده، گمانه‌زنی‌های بسیاری در این باره وجود دارد. بسیاری از رسانه‌ها معتقدند سوءقصد روز یکشنبه به جان مصطفی الکاظمی بی‌ارتباط با اتفاقات روز جمعه و اعتراضات برخی گروه‌ها به نتایج انتخابات ماه اکتبر نبوده است.»

این روزنامه اصلاح‌طلب گفت‌وگویی هم با حسن دانایی‌فر، سفیر پیشین ایران در عراق دارد و به نقل از او می‌نویسد: «حمله به خانه کاظمی فتنه‌ای برای مسدودکردن روند دموکراسی در عراق است».

اعتماد 17 آبان

«جوان» امروز قدری متفاوت است. هم از نظر شکل و هم از نظر محتوا. تفاوت محتوایی در آن است که مثل دیگر روزنامه ها رزمایش دیروز را در صفحه یک ندیده و حتی به ماجرای ترور الکاظمی هم در حد یک تیتر کناری پرداخته است! در عوض کناره گذاشته شدن مهدی طارمی از تیم ملی را سوژه گزارشی کرده که عکس یک شده است. تفاوت شکلی امروز «جوان» هم در این است که به جای عکس از طرحی متفاوت از طارمی استفاده کرده است. این روزنامه اصولگرا در گزارشی با تیتر «خودزنی تاکتیکی!» نوشته است: «دراگان اسکوچیچ که گفته می‌شود با توجه به رزومه کوچک مربیگری‌اش بین لژیونر‌های بزرگ تیم ملی مقبولیتی ندارد، مهدی طارمی را به دلیل انتقاد ساده این بازیکن از صحبت‌هایش درباره تاکتیک‌پذیر نبودن بازیکنان ایرانی از تیم ملی کنار گذاشت تا به نوعی با مخالفانش در اردوی تیم ملی تسویه‌حساب کند؛ موضوعی که دیروز صدای میلیون‌ها هوادار تیم ملی و ورزشی‌نویس را در آورد و همگی نسبت به بحران‌آفرینی در لبه مرز صعود به جام جهانی و خسارتی که جبران‌شدنی نباشد، هشدار دادند.»

جوان 17 آبان

«کیهان» تیتر یک امروز خود را به یک گزارش تحلیلی اقتصادی اختصاص داده و با تیتر «بودجه 15 استان در جیب مالیات‌گریزان» نوشته است: «در حالی که کشور بیش از هر زمان دیگری نیاز به جدا شدن از درآمدهای نفتی و ساخت اقتصاد بر اساس دریافت مالیات دارد، به گفته مجلس، چهار میلیارد دلار معادل بودجه 15 استان در کشور فرار مالیاتی صورت می‌گیرد.»

این روزنامه اصولگرا رزمایش دیروز و قدرتنمایی موشک‌های کروز را عکس یک کرده و در گزارشی که تیتر دو شده نیز به موضوع ترور الکاظمی پرداخته است. کیهان با تیتر «ترور نافرجام نخست‌وزیر عراق واقعی یا نمایشی؟» نوشته است: «حمله نافرجام پهپادی به منزل مصطفی الکاظمی و تغییر معادلاتی که به ضرر مردم معترض به نتایج انتخابات و نیروهای مقاومت رقم زد، به قدری مشکوک بود که برخی احتمال نمایشی بودن حمله را مطرح کرده اند. عمل نکردن پدافند هوایی مدرن آمریکا در این باره نیز، علامت سوال‌های جدی درباره پشت پرده این حمله به وجود آورده است.»

کیهان 17 آبان

«شرق» الکاظمی را عکس یک کرده و در دو مطلب مجزا به عراق می‌پردازد. این روزنامه اصلاح‌طلب گفت‌وگویی دارد با حسن رویوران، کارشناس مسائل منطقه که با عنوان «ایران و زلزله انتخاباتی در عراق» منتشر شده. رویوران که معتقد است «حمله به کاظمی برای متهم کردن ایران بود» در این گفت‌وگو به شرح نتایج انتخابات اخیر در روابط دو کشور می‌پردازد و می‌گوید: « الان شانس طرفداران حشد‌الشعبی بیش از مقتدی صدر است. هرچند بسیاری از دلسوزان شیعه معتقدند نباید نه این گروه  و نه آن گروه به‌تنهایی این کار را انجام دهند، بلکه این دو گروه شیعه باید با یک تفاهم دولت جدید را تشکیل بدهند و این به نفع شیعه است. اینکه گروه‌های شیعه هر دو در کنار و با همکاری هم در حاکمیت حضور داشته باشند.»

شرق 17 آبان

«ایران» مثل هر روز خبری است و حتی در انتخاب تیتر نیز کم‌ترین نوآوری را به خرج داده است. این روزنامه دولتی رزمایش دیروز را عکس یک کرده و با عنوان «رزمایش ذوالفقار در سواحل مکران» پوشش داده است. ماجرای ترور نخست وزیر عراق را هم تیتر کرده و با عنوان «عراق در آستانه بحران بزرگ» و طرح این سوال که «پشت پرده حمله پهپادی به محل اقامت نخست‌وزیر عراق چیست؟» می‌نویسد: « در حالی که برخی ناظران و تحلیلگران می‌گویند، نشانه‌های زیادی درباره مشکوک بودن اهداف چنین اقدامی وجود دارد، «محمد الحمد»، تهیه‌کننده و مجری شبکه ماهواره‌ای «آفاق» در رشته توئیتی به دلایل مشکوک بودن این حمله پرداخت و نوشت: «۱- هر بار که چنین اتفاقی در منطقه سبز بغداد می‌افتد، سفارت امریکا سامانه دفاع موشکی (سیرام) را در کنار آژیر خطر به کار می‌اندازد، اما این بار فقط آژیر آن‌هم بعد از انفجار شنیده شد. ۲- اولین رسانه‌ای که این حادثه را با خبرسازی نشر داد، شبکه سعودی «الحدث» بود.۳- شبکه «العربیه» پیش از هر رسانه دیگری تلاش کرد، عراق را به آشوب و فتنه بکشاند. ۴- آنچه در منطقه سبز رخ داد، یک نمایش با کارگردان معروف و دلیل واضح بود، اما دوست کارگردان من! پهپاد به منطقه سبز وارد می‌شود؛ اولین رسانه انعکاس‌دهنده آن الحدث سعودی است، آژیر سفارت امریکا (بعد از حمله) به صدا در می‌آید...نه! توصیه می‌کنم با «بالیوود» قرارداد ببندید!»

شرق 17 آبان

«آرمان ملی» به دور از اخبار سیاسی مهم دیروز یعنی رزمایش، ترور و سایر اخبار سیاسی و جناحی، تیتر یک خود را به تخلفات کلان بیمارستان‌ها در زمان شیوع کرونا اختصاص داده است! این روزنامه اصلاح‌طلب با عنوان «٣بیمارستان-٢٣ میلیارد تخـلف» نوشته است: «وزارت بهداشــت، درمــان و آموزش پزشکی در بهمن ماه سال ۱۳۹۹ طی یک اقدام کم سابقه، تعرفه‌های درمانی را که معمولا در اوایل سال جدید اعلام می‌شد، با افزایش حدود ۲۵ درصدی نسبت به تعرفه‌های جاری اعلام و آن را از همان زمان لازم الاجرا اعلام کرد. این درحالی بود که طبق گفته رئیس جمهور و وزیر بهداشت سابق، هزینه درمانی بیماران مبتلا به کرونا در ایران رایگان یا بسیار ناچیز است، اما تخلفاتی که در بیمارستان‌ها انجام می‌گیرد، بدون شک مربوط به یک‌سال گذشته است، آن‌هم در زمانی که بیمارستان‌ها درگیر پذیرش بیماران کرونا حتی در حیات و پارکینگ بیمارستان‌ها بودند.»

آرمان ملی 17 آبان

«سازندگی» هم امروز قدری تنوع به خرج داده و به جای استفاده از عکس در جلد خود، فقط تیتر زده است. «خروج برجام از کما؟» تیتر گزارشی است که ساناز نفیسی درباره شرایط برجام نوشته است. در این گزارش آمده است: «شش ماهی است که گفت‌وگوهای برجامی به کما رفته است؛ گفت‌وگوهایی که که انگاری قرار است اواخر نوامبر در قالب و شکلی نو از سر گرفته شود. در جریان شش ماهی که رایزنی‌ها متوقف شده بود، گمانی‌زنی‌هایی در باب احتمال بازگشت تهران به پشت میز مذاکرات اوج گرفت و همزمان فعل و انفعال‌های دیپلماتیک برای احیای برجام انجام شد که می‌توان در چارچوبش به سفرهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و انریکه مورا به ایران اشاره کرد.»

جدای از محتوای گزارش، لازمه است به گروه ویراستاری «سازندگی» یادآور شویم که باید 6 را به عدد بنویسند نه حروف.

سازندگی 17 آبان


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها