«فردا» گزارش می‌دهد

اعتماد دوباره به لاریجانی

کد خبر: 1109627

علی لاریجانی که به نظر می‌رسید این روزها وارد مرحله حاشیه‌نشینی شده باشد، با حکم رهبری به عنوان عضو شورای انقلاب فرهنگی منصوب شد و این موضوع از جهات مختلف حائز اهمیت است.

اعتماد دوباره به لاریجانی

گروه سیاست سایت فردا - علی لاریجانی که به نظر می‌رسد این روزها وارد مرحله حاشیه‌نشینی شده باشد، با حکم رهبری به عنوان عضو شورای انقلاب فرهنگی منصوب شد و این موضوع از جهات مختلف حائز اهمیت است. برای درک بهتر اهمیت این قضیه اما بهتر است که قدری به عقب برگشته و آنچه بر او در ماه‌ها و حتی یکی، دو سال اخیر گذشت را مرور کنیم. 

علی لاریجانی که سال‌ها رئیسی مجلس بود، در انتخابات مجلس گذشته تصمیم متفاوتی گرفت و بسیاری را متعجب کرد. او نامزد انتخابات مجلس نشد! گذشته از اینکه برخی تحلیلگران معتقد بودند این تصمیم را با در نظر گرفتن موقعیت و امکان رای آوری خود گرفته است، اغلب تصور کردند که او از خیر کرسی ریاست مجلس که دیگر رسما ما او شده بود، گذشته تا پاستور نشین شود! 

سکوتی که در فاصله زمستان 98 تا بهار 1400 پیشه کرد هم از یک سو گمانه مذکور را جدی کرده و از سوی دیگر رویکرد و سیاست ورزی او را پرابهام و معماگونه کرده بود. بعد از کلی حاشیه و خبر غیر رسمی درباره کاندیداتوری یا عدم کاندیداتوری، ائتلاف با اصلاح‌طلبان و ... اما نهایتا رای وزارت کشور شده و برای شرکت در رقابت‌های ریاست جمهوری دور سیزدهم نام‌نویسی کرد. اتفاقا خیلی هم جدی وارد شد، از کلید و چکش گفت و همان اول سعی کرد خود را به قطب انتخابات تبدیل کرده و مقابل رئیسی قرار دهد.

شورای نگهبان اما با تصمیم به رد صلاحیت کردن او کلا بازی را بهم ریخت. تصور نمی‌شود که علی لاریجانی بعد از آن همه سال ریاست مجلس و مشاور رهبری بودن و ریاست صداوسیما و وزارت ارشاد و ... دارای صلاحیت شناخته نشود اما شد! 

این تصمیم شورای نگهبان نه تنها علی لاریجانی و حامیانش بلکه اصلاح طلبان و مردم و حتی اصولگرایان را هم شوکه کرد. بیش از همه هم انگار برادرش صادق آملی لاریجانی شوکه و متاسف شد؛ این را از آن انتقادات تند نسبت به شورای نگهبان و بعد از هم خروج از این شورا می‌توان دریافت. 

هنوز انتخابات برگزار نشده یک حاشیه جدی ایجاد شد. سخنان رهبری درباره ظلم شدن به برخی کاندیداها بوی حکم حکومتی می‌داد و این تصور را ایجاد کرد که علی لاریجانی به گردونه رقابت‌ها برگردانده خواهند شد، اما این طور هم نشد و شورای نگهبان اصلا آن گفته‌های رهبری را به خودش نگرفت. 

بعد از حواشی فقط حول محور علت رد صلاحیت بود چون علی لاریجانی خیلی ساده به نظر شورای نگهبان تمکین کرد و اعتراضی نداشت اما خواهان اعلام دلایل رد صلاحیت بود. دلایل بعدتر به او اعلام شد اما با مهر محرمانه . مهری که به رغم اصرار لاریجانی برداشته نشد و باعث شد هر از گاهی در این باره حاشیه سازی شود.

از این جا بود تنها گمانه درباره آینده سیاسی او این بود که حاشیه نشین خواهد شد. به خصوص از وقتی که مسئولیت پیگیری پرونده مهم همکاری راهبردی ایران و چین را هم به محمد مخبر و دولت تحویل داد. 

اگرچه خروج آملی لاریجانی از شورای نگهبان هم در تقویت این گمانه بی‌اثر نبود و شایعه رفتن او به نجف همه را مطمئن کرده بود که فصل حاشیه نشینی لاریجانی‌ها آغاز شده است. این گمانه اما خیلی زود از بین رفت. همان وقت که آملی لاریجانی با قدرت به کار خود در مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه دارد. بازگشت علی لاریجانی به دانشگاه و شروع کلاس‌ها فلسفه در هفته قبل و حکمی که دیروز از مقام رهبری برای عضویت در شورای انقلاب فرهنگی گرفت نیز کار را تمام و ثابت کرد که لاریجانی به حاشیه نرفته است. 

اعتماد دوباره رهبری به او و حضور پررنگ وی در عرصه فرهنگ که از جمله حوزه‌های مورد توجه و تاکید رهبری است، موضوع ساده‌ای نیست و نشان می‌دهد او همچنان یک مهره مهم و اثر گذار در ساحت سیاست ایران است. 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها