نگاه تحلیلگر/گفتگوی فردا با احمد کریمی‌اصفهانی

اولین تصمیم اقتصادی دولت این باشد که بدون شعار کار کند

کد خبر: 1109954

یک فعال اقتصادی گفت: اولین تصمیم اقتصادی باید آن باشد که دولت بدون شعار کار کند، بسترهای لازم برای افزایش تولید در کشور را فراهم آورد و بر بازار ارز مدیریت مناسبی را حاکم کند.

اولین تصمیم اقتصادی دولت این باشد که بدون شعار کار کند

گروه سیاسی فردا: دولت سیزدهم هنوز یک بسته مشخصی را به عنوان سیاست اصلی خود در حوزه اقتصادی رونمایی نکرده است. البته از چندی پیش بنا را بر حذف ارز ترجیحی گذاشت اما وقتی لایحه این اقدام را به مجلس داد، مجلس با فوریتش مخالفت کرد.

احمد کریمی اصفهانی در گفتگو با خبرنگار فردا درباره اولین تصمیم اقتصادی دولت سیزدهم گفت: توقع مردم آن است که روند گرانی قیمت کالا و خدمات متوقف شود اما هنوز این اتفاق نیفتاده، پس معلوم است تیم اقتصادی دولت به تصمیم روشنی برای نیل به این مقصود نرسیدند.

وی درباره برخی دیدگاه ها برای افزایش پرداخت یارانه نقدی به مردم اظهار کرد: از ابتدا با پرداخت نقدی یارانه ها به مردم مخالف بودم چون تزریق پول به جامعه عامل افزایش نرخ تورم می شود بنابراین به مشکلات اقتصادی مردم دامن می‌زند. در واقع نه تنها مهار قیمت اتفاق نمی افتد بلکه بر اثر تشدید تورم، پول بیشتری از جیب مردم خارج می شود.  

این فعال اقتصادی درباره محاسبه واقعی درآمد و هزینه کشور در لایحه بودجه سال 1401 اظهار کرد: تنظیم لایحه بودجه بدون کسری امری منطقی است اما همه مشکلات اقتصادی را نمی توان در این قالب رفع کرد. هر چند صحبت می شود که موانع تولید رفع شده اما در عالم واقع این طور نیست. معتقدم باید گام های عملی و اساسی در این حوزه برداشته شود.

وی با اشاره به آثار مستقیم افزایش قیمت ارز بر قیمت کالا و خدمات افزود: از زمانی که دولت سیزدهم سرکار آمد حدود 15 درصد قیمت ارز افزایش یافت، بدون استثنا قیمت تمام کالاها از قیمت ارز تبعیت می کنند. اگر نتوانیم مهار قیمت ارز را داشته باشیم این مسئله اثرش را بر سایر قیمت ها می گذارد.

دبیرکل انجمن های اسلامی اصناف و بازار درباره اولین تصمیم اقتصادی دولت بیان کرد: اولین تصمیم اقتصادی آن باشد که دولت بدون شعار کار کند، بسترهای لازم برای افزایش تولید در کشور را فراهم آورد و بر بازار ارز مدیریت مناسبی را حاکم کند. وقتی قیمت ارز نیمایی از قیمت ارز آزاد بالاتر است، این آلارم را به بازار می دهد که قیمت ها بالاتر می رود.

وی افزود: وقتی کالایی قانونی مثل مواد اولیه کارخانه ها و لوازم یدکی کارخانجات بدون انتقال ارز می خواهد وارد کشور شود دولت نباید جلویش را بگیرد و بگوید «حتما باید ثبت سفارش انجام شده باشد.» معتقدم دولت هنوز خودش را پیدا نکرده است و برخی مطالبی را می گوید که با اصول تجارت همخوانی ندارد. مشکل اصلی آن است که تصمیم گیران اقتصادی تجربه عملی در این حوزه ندارند و می خواهند مسائل را در قالب تئوری های اقتصادی مدیریت کنند.

https://www.fardanews.com/fa/tiny/news-1109954

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها