خبر به روایت «فردا»

بازتاب «نه» به فیاضی در روزنامه‌های امروز/ در یک قدمی جام‌جهانی/ حمله روزنامه اصلاح‌طلب به طرح‌های مجلس

کد خبر: 1110053

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

بازتاب «نه» به فیاضی در روزنامه‌های امروز/ در یک قدمی جام‌جهانی/ حمله روزنامه اصلاح‌طلب به طرح‌های مجلس

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

«آرمان ملی» اقدام دیروز مجلس در بررسی رای اعتماد گزینه پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت آموزش و پرورش را قابل تحصین دیده اما از آنجایی که از نظر سیاسی با مجلس غیر همسو است، زبانش به تعریف باز نمی‌شود و باز هم کنایه می‌زند. این روزنامه اصلاح‌طلب تیتر زده «مجلس خودی نشان داد» اما گزارشش فقط شرح اتفاقات دیروز و روزهای اخیر است و تحلیل خاصی که بهانه استفاده از این تیتر باشد، ندارد.

آرمان ملی در شماره امروز خود گزارش دیگری هم دارد که بهانه دستور اخیر وزیر اقتصاد برای معرفی بدهکاران بانکی هر سه ماه یک بار، نوشته شده است. این روزنامه اصلاح‌طلب با عنوان «آقای وزیر! شفافیت خوب است؛ کافی نیست» نوشته است: «این دومین اقدام وزیر اقتصاد است که همچنان بر طبل شفاف‌سازی می‌کوبد اما آنچه مسلم است انتشار نام بدهکاران تولید با بدهکارانی که از طریق رانت میلیاردها تومان به جیب زده‌اند تفاوت‌های اساسی دارد ضمن آنکه شفاف‌سازی بدون هرگونه اقدام عملی و برخورد با مفاسد و رانت‌هایی که به شکل‌گیری بدهکاران بانکی منجر شده ضرورتی انکارناپذیر است موضوعی که متاسفتانه با وجود آنکه میزان مطالبات غیرجاری بانک‌ها در فاصله سال‌های 84 تا 1400 از 7 هزارمیلیاردتومان به 236 هزارمیلیاردتومان رسیده نشان می‌دهد همچنان اقدام قابل‌ملاحظه‌ای در این خصوص صورت نگرفته است .»

روزنامه ها 26 آبان

«جوان» عکسی از مسعود فیاضی در حالی که صحن علنی را ترک می‌کند و ناراحت است، انتخاب کرده و با تیتر «دوباره تجدید» به موضوع رای اعتماد ندادن مجلس به گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش پرداخته است. 

این روزنامه اصولگرا اما عکس بزرگتری را به پیروزی تیم ملی فوتبال ایران در مقابل سوریه اختصاص داده است. جوان با تیتر «رسیدیم پشت دروازه‌های جام جهانی» نوشته است: «با توجه به نتایجی که دیشب در گروه A رقم خورد، تیم ایران به تنها دو امتیاز از ۴ بازی باقی مانده برای قطعی کردن صعود به جام جهانی احتیاج دارد. تیم کشورمان در بازی بعدی روز ۷ بهمن در تهران میزبان عراق است و با برد در این بازی، ملی پوشان در فاصله ۳ هفته تا پایان بازی‌های مرحله گروهی می‌توانند جشن صعود بگیرند.»

روزنامه ها 26 آبان

«اعتماد» امروز مفصلا به مجلس پرداخته است. از یک سو «نه» دیروز نمایندگان به مسعود فیاضی را معنادار تلقی کرده و در گزاری با عنوان «نه، به فیاضی در حضور رئیسی» پرداخته است و از سوی دیگر تیتر یک خود را به انتقاد از طرح‌های مجلس اختصاص داده است. این روزنامه اصلاح‌طلب این بار طرح «صیانت از حقوق عامه در مقابل حیوانات» را هدف گرفته و در گزارشی با عنوان «طرح‌های عجولانه سیاست» به آن تاخته است. یادداشت‌هایی از عباس عبدی، روزنامه‌نگار و محمدجواد حق‎شناس عضو حزب اعتماد ملی را هم چاشنی کار کرده تا در هجمه به مجلس کم نگذاشته باشد.

روزنامه ها 26 آبان

«کیهان» نه به مجلس و تصمیم دیروزش درباره وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بلکه به سخنان رئیسی در جلسه علنی دیروز پرداخته است. این روزنامه اصولگرا در گزارشی که تیتر یک کرده با عنوان «فروش نفت و افزایش درآمدها با موفقیت دنبال می‌شود» نوشته است: «رئیس‌جمهور گفت: منابع ارزی و ریالی در حال افزایش است و این مسائل پشتوانه‌های خوبی برای برداشتن گام‌های اقتصادی است.» در حقیقت این روزنامه گزارشی ندارد و آنچه که تیتر یک کرده صرفا بازنشر سخنان دیروز رئیسی جمهور است.

کیهان در گزارش دیگری که تیتر دو شده اما  گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس را مبنا قرار داده و با تیتر «افول شاخص‌های اقتصادی در دولت تدبیر و امید» نوشته است: «1. عدم‌تغییر درآمد سرانه، افزایش 4 واحد درصدی ضریب جینی و افزایش 10 واحد درصدی نرخ فقر طی سال‌های 1392- 1399 بیانگر بدتر شدن وضعیت رفاهی جامعه، به‌خصوص دهک‌های پائین و متوسط، در دولت‌های یازدهم و دوازدهم می‌باشد.

2. وضعیت نرخ بیکاری طی برنامه ششم توسعه باید حدود 10 درصد می‌بود اما عملکرد دولت دوازدهم بیانگر نرخ بیکاری بالای 11 درصدی است.

3. نرخ رشد نقدینگی در دولت یازدهم و دوازدهم حداقل 30 درصد از اهداف برنامه انحراف داشته است.

4. ضریب نفوذ بیمه که قرار بود طی برنامه ششم توسعه حدود 7 درصد باشد، در دولت یازدهم و دوازدهم زیر 3 درصد بوده است.

5. عملکرد دولت در انتشار اوراق بدهی در سال 1392 صفر بوده است، درحالی‌که این رقم در سال 1396 به 7.56 هزار میلیارد تومان و در سال 1399 به 174 هزار میلیارد تومان رسیده است که این موضوع حاکی از افزایش قابل‌توجه انتشار اوراق بدهی توسط دولت دوازدهم می‌باشد و بازپرداخت آن یک چالش اساسی فراروی دولت سیزدهم به شمار می‌رود.

6. مصرف بیش از 97 درصدی تنخواه بودجه در سال 1400 و عدم تسویه تنخواه سال 1399 بیانگر استقراض رسمی دولت دوازدهم از بانک مرکزی و تحمیل اثرات تورمی آن بر جامعه است.

7. کاهش 7 میلیارد دلاری صادرات غیرنفتی طی سال‌های 92 تا 99 در کنار افزایش تمرکز بازارهای صادراتی، بیانگر ضعف در دیپلماسی تجاری و آسیب‌پذیری صادرات غیرنفتی کشور

می‌باشد.

8. فقدان استراتژی‌های توسعه صنعتی، استراتژی توسعه بازرگانی داخلی و خارجی و استراتژی نظام ارزی موجب افزایش نااطمینانی و کاهش سرمایه‌گذاری شده و رشد بی‌کیفیت تولید داخلی را در دولت‌های یازدهم و دوازدهم به همراه داشته است.»

روزنامه ها 26 آبان

«شرق» تصویری از جلسه دیروز مجلس را انتخاب کرده که هم رئیسی باشد و هم قالیباف؛ بعد هم تیتر زده «نه معنادار بهارستان به دولت» و نوشته است: «انتخاب وزیر آموزش‌و‌پرورش به درِ بسته خورده است. جلسه رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی آموزش‌و‌پرورش در حالی دیروز برگزار شد که گزینه پیشنهادی به سبب تجربه و تخصص شانس بسیار کمی برای تصدی این منصب داشت و طبق پیش‌بینی‌ها با جواب رد بهارستان هم مواجه شد.»

تلاش «شرق» و دیگر روزنامه‌های اصلاح‌طلب برای اختلاف افکنی بین دولت و پس در پی این تصمیم نمایندگان مجلس قابل توجه است اما قبل توجه تر اینکه در پس این تیترهای کنایه آمیز و هدفمند تحلیلی نیست و صرفا شرح جلسه دیروز را منتشر کرده اند!

این روزنامه اصلاح‌طلب در تیتر یک امروز خود نیز گفت‌وگویی دارد با علی ماجدی درباره رموز توسعه ژاپن و توسعه‌نیافتن ایران. 

روزنامه ها 26 آبان

«وطن امروز» تیتر زده «مذاکرات قبل از وین» و اشاره‌اش به گفت‌وگوی تلفنی دیروز رئیسی و پوتین است. این روزنامه اصولگرا نوشته است: «تحولات ماه‌‌های اخیر پس از روی ‌‌کار آمدن دولت جدید در ایران، عزم جدی تهران برای گسترش و تحکیم روابط با روسیه را نمایان می‌‌کند؛ مساله‌‌ای که مسکو نیز با روی باز از آن استقبال کرده و خود را به افزایش سطح تبادلات دوجانبه در حوزه‌‌های سیاسی، نظامی، اقتصادی و راهبردی مشتاق نشان داده ‌‌است. روسیه که طی سال‌های اخیر به انحای گوناگون خواهان افزایش روابط طرفین بوده، اکنون شرایط را برای همگرایی مساعد می‌‌بیند. از میان مسائل مطرح شده در گفت‌وگوی تلفنی رؤسای‌جمهوری ۲ کشور، 2 مساله‌‌ مخالفت با تغییرات ژئوپلیتیک قفقاز و رفع تحریم‌‌های ظالمانه علیه ایران در جایگاه ویژه‌ای قرار دارد.»

این روزنامه اصولگرا عکس یک امروز خود را نیز به برد دیشب تیم فوتبال ایران در مقابل سوریه اختصاص داده و با عنوان «امیری ایران» نوشته است: «مجموعه سریع و مهارناپذیر تیم ملی فوتبال ایران، عزمش را جزم کرده تا سریع‌ترین صعود تاریخش به مسابقات جام‌جهانی را جشن بگیرد. دیروز باز هم روز ملی‌پوشان فوتبال ایران بود؛ بعد از اینکه ملی‌پوشان متوجه شدند لبنان مقابل امارات شکست خورده، با روحیه بهتر به میدان رفتند تا کار را برای صعود هرچه سریع‌تر مهیا کنند.»

روزنامه ها 26 آبان

«آفتاب یزد» رای ندادن نمایندگان مجلس به مسعود فیاضی را سوژه تیتر یک کرده و با عنوان «سد بهارستان» نوشته است: «انگار وزارت آموزش و پرورش طلسم شده است و قفل آن با هیچ کلیدی باز نمی‌شود، البته شاید هم کلید‌هایی که برای این قفل در نظر گرفته می‌شود مناسب آن نیستند اما در هر صورت روز گذشته دومین وزیر پیشنهادی دولت برای وزارت آموزش و پرورش هم نتوانست از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد بگیرد و به این طریق حالا دولت تنها یک هفته فرصت دارد که برای این وزارتخانه مغفول واقع شده، وزیر معرفی کند. واقعیت این است که دو وزیر معرفی شده تا کنون به گفته کارشناسان توانایی رسیدگی به معضلات وزارت آموزش و پرورش را نداشته‌اند و حال سوالی که مطرح می‌شود این است که وزیر در خور این وزارتخانه باید چه شرایطی داشته باشد؟ از سوی دیگر گزینه‌های روی میز دولت سیزدهم چه کسانی هستند؟»

این روزنامه اصلاح‌طلب در عکس یک امروز خود اما اقدامی قابل توجه کرده است، درحالی که اکثر روزنامه‌های امروز برد تیم ملی فوتبال و مرحله مقدماتی جام‌جهانی را مورد توجه قرار داده‌اند، آفتاب یزد زهره کودایی دروازه بان تیم ملی فوتبال بانوان کشورمان که مورد توهین و خشونت کلامی گسترده‌ای از سوی اردنی‌ها قرار گرفته را عکس یک کرده و با عنوان «رکب به اردنی‌ها» نوشته است: «چندی پیش فدراسیون فوتبال اردن در نامه‌ای رسمی به کنفدراسیون فوتبال آسیا درخواست کرد که جنسیت دروازه بان تیم ملی فوتبال بانوان ایران مورد بررسی قرار گیرد. اشاره اردنی‌ها مشخصا به زهره کودایی دروازه بان اول تیم ملی فوتبال بانوان ایران است که در بازی با اردن با مهار چند ضربه پنالتی تیم حریف، اردنی‌ها را در صعود به جام ملت‌های آسیا ناکام گذاشت. این ماجرا در فضای مجازی بازتاب زیادی داشت و بسیاری آن را توهین‌آمیز قلمداد کردند. در این باره کتایون خسرویار سرمربی سابق تیم ملی ایران نیز ادعای اردنی‌ها علیه دروازه‌بان تیم ذوب آهن را رد کرده و گفته است: «ما با هم، هم‌تیمی بودیم و ۸ سال با او زندگی کردم. او یکی از دوستان صمیمی من است. او همچنین در گرفتن ضربات پنالتی مهارت دارد.» حالا خبر می‌رسد که کنفدراسیون فوتبال آسیا پاسخ این اتهام اردنی‌ها را داده و گفته است: «زهره کودایی دروازه‌بان تیم ملی فوتبال ایران جنسیت زن دارد و شکایت اردنی‌ها رد است». اما این پایان ماجرا نیست چرا که در فضای خبری این طور گفته شده است که زهره کودایی به خاطر اتهامی که فدراسیون فوتبال اردن به او زده درخواست غرامت یک میلیون دلاری داشته است. فدراسیون فوتبال اردن هم نسبت به این خبر که دروازه بان تیم ملی فوتبال بانوان ایران درخواست غرامت یک میلیون دلاری از آن‌ها به خاطر اتهامی که به وی وارد کرده اند، داشته است، واکنش نشان داد. یک منبع درفدراسیون فوتبال اردن در این باره به خبرنگار سایت الکوره گفت: «فدراسیون فوتبال هیچ درخواستی برای پرداخت غرامت به بازیکن ایران دریافت نکرده و بر خلاف شایعاتی که در فضای مجازی و رسانه‌ای مطرح شده مکاتبه‎ای در این خصوص با این فدراسیون انجام نشده است. آنچه ما انجام دادیم ارسال درخواست رسمی به کنفدراسیون فوتبال آسیا جهت تعیین و اعلام رسمی جنسیت دروازه‌‎بان تیم ملی ایران بوده که تا کنون پاسخی دریافت نکرده‌ایم. این اولین بار نیست که جنسیت بازیکنان تیم ملی بانوان ایران مورد بررسی قرار می‌گیرد و پیش از این در سال ۲۰۱۵ هم برخی از فدراسیون‌های دیگر چنین درخواستی را مطرح کرده بودند.»

روزنامه ها 26 آبان

«ایران» نیز به جای تصمیم مجلس و بی‌وزیر ماندن وزارت آموزش و پرورش حرف‌های رئیس جمهور در دفاع از گزینه رای نیاورده را تیتر یک کرده است. این روزنامه دولتی با تیتر «ملاک شایستگی‌است نه رفاقت، نه قرابت، نه روابط» که بخشی از سخنان رئیسی بود، آنچه در جلسه دیروز گذشت را شرح داده است.

ایران عکس یک خود را نیز به پیروزی ایران در مقابل سوریه در مسابقه فوتبال دیشب اختصاص داده و با تیتر «ایران «امان» نداد» نوشته است: « تیم ملی فوتبال کشورمان از ساعت 19:30 روز گذشته در ششمین بازی‌اش در مرحله مقدماتی جام جهانی 2022 قطر در ورزشگاه ملک عبدالله دوم امان پایتخت اردن برابر سوریه قرار گرفت تا بازی برگشتش را برابر این تیم برگزار کند. دقیقه ۳۳ این بازی، پاس فوق‌العاده و بلند وحید امیری از زمین ایران، به سردار آزمون رسید و او هم در موقعیتی خوب توپ را به زیبایی وارد دروازه سوریه کرد. دقیقه 42 پنالتی‌ای که امیری به کمک VAR گرفت را احسان حاج صفی کاپیتان تیم ملی به گل تبدیل کرد. دقیقه 43 شوت محمود المواس به تیر افقی ایران برخورد کرد تا نیمه اول با پیروزی ایران به پایان برسد. نیمه دوم هم با برتری یوزها همراه بود ولی تغییری حاصل نشد تا اینکه دقیقه 89 علی قلی زاده با بهم ریختن خط دفاع سوریه گل سوم ایران را به ثمر رساند تا تیم ملی این بازی را با پیروزی قاطع 3-0 به پایان برساند. گفتنی است در سایر دیدارهای این گروه لبنان 1-0 در خانه اش به امارات باخت و عراق هم 3-0 بازی را به کره جنوبی واگذار کرد. با این نتایج ایران با 16 امتیاز جایگاهش را در صدر گروه A حفظ کرد و کره جنوبی هم با 14 امتیاز در رده دوم باقی ماند. امارات نیز 6 امتیازی شد. حالا ایران به یک پیروزی دیگر نیاز دارد تا صعودش به جام جهانی را قطعی کند.»

روزنامه ها 26 آبان


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها