«فردا» گزارش می‌دهد

هیچ مصوبه‌ای دربارۀ حیوانات خانگی نداریم

کد خبر: 1110827

سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس گفته که تاکنون طرحی برای حفاظت از حقوق عامه در مقابل حیوانات در دستور کار نداشته و این فضاسازی‌ها علیه مجلس مبنی بر تصویب چنین طرحی، دروغ و شایعه‌سازی است.

هیچ مصوبه‌ای دربارۀ حیوانات خانگی نداریم

گروه سیاست سایت فردا - هجمه‌ها به مجلس در روزهای اخیر حول محور تازه‌ای بوده است. منتقدان و مخالفان مجلس یازدهم خاصه در رسانه‌های اصلاح‌طلب که هیچ فرصتی را از دست نمی‌دهند تا به مجلس یازدهم بتازند این بار از طرح صیانت از حقوق عامه در برابر حیوانات خطرناک می‌گویند! آنها «صیانت» را به یک کلید واژه علیه مجلس تبدیل کرده و سعی دارند این طور جلوه دهند که مجلس شورای اسلامی از شعارهای انتخاباتی خود و توجه به اولویت جامعه که همان اقتصاد و مشکلات معیشتی است دور شده و در پی محدود کردن مردم است حالا یک روز فضای مجازی و یک روز هم زندگی خصوصی! 

این خط حمله به مجلس در حالی پیگیری می‌شود که تا حد بسیاری تحت تاثیر فضاسازی رسانه‌ای و اتکا به شایعات و اظهارنظرها است. مثلا در همین مورد اخیر که خون همه حیوان دوستان را به جوش آورده، مساله اصلا آنطور که گفته می‌شود نیست.

نیازی به توضیح نیست و هر کسی که اندکی ساختار مجلس را بشناسد می‌داند که ارائه طرح‌های مختلف با تعداد امضای مختلف از سوی نمایندگان هیچ منعی ندارد اما اینکه طرح‌ها کی در دستور کار قرار بگیرند و نظر اکثریت مجلس درباره آن چه باشد، مساله تعیین کننده است. لذا اینکه ارائه یک طرح را به منزله صرف وقت مجلس برای آن موضوع و یا موافقت اکثریت مجلس با آن موضع بدانیم یا عین ساده‌انگاری و بی‌اطلاعی از چارچوب کار مجلس است و یا عامدانه و در جهت تخریب مجلس.

اظهارات سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس درباره طرحی که این روزها حاشیه‌ساز شده به خوبی این امر را روشن می‌کند. او گفته که «فراکسیون محیط‌زیست یا صحن مجلس شورای اسلامی تاکنون طرحی برای حفاظت از حقوق عامه در مقابل حیوانات در دستور کار نداشته و این فضاسازی‌ها علیه مجلس مبنی بر تصویب چنین طرحی، دروغ و شایعه‌سازی است.»

به گفته او، آنچه در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها به آن استناد می‌شود در حقیقت متن نوشته شده توسط یک نفر از نمایندگان است که به امضای تعدادی از تعداد دیگری از نمایندگان هم رسیده اما هنوز حتی در کمیسیون یا کمیسیون‌های تخصصی بررسی نشده است و با فرض اینکه حتی این متن در دستور کار یک کمیسیون قرار بگیرد با توجه به تعداد زیاد دستور کارها، ماه‌ها یا حتی یک یا دو سال زمان می‌برد تا به دستور کار صحن مجلس برسد و من نمی‌دانم در این شرایط چطور عده‌ای به‌راحتی دروغ می‌گویند و مدعی می‌شوند که مجلس چنین چیزی تصویب کرده است.

وی افزوده: «برخی رسانه‌ها و چهره‌ها که بدون اطلاع از محتوای طرح‌ها و لوایح، هر نوشته‌ای که در برخی کانال‌ها و گروه‌های شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود را به‌عنوان «مصوبه» به مجلس شورای اسلامی نسبت می‌دهند. هرگز طرح یک نماینده یا تعدادی از نمایندگان که هنوز نه در کمیسیون نه در صحن مجلس، بررسی نشده به معنای مصوبه یا طرح مجلس نیست و در این زمینه متأسفم که حتی برخی فعالان این حوزه بدون اطلاع اظهارنظر کرده‌اند.»

رفیعی تاکید کرده: «متأسفانه در موضوع حقوق حیوانات و حفاظت از آن‌ها در مقابل کسانی که به دنبال آزار و اذیت حیوانات هستند و نیز نقض حقوق شهروندی و حفظ امنیت شهروندان در مقابل حمله برخی از حیوانات قانون مشخصی وجود ندارد. در حوزه قانون‌گذاری برای حیوانات برخلاف آنچه مطرح می‌شود یکی از مهم‌ترین ضعف‌هایی که وجود دارد نداشتن قوانینی برای حفاظت از حیوانات در مقابل آزار و اذیت توسط برخی افراد مجرم است که هرازگاهی در جامعه شاهد هستیم، همچنین درگذشته شاهد بودیم که برخی شهروندان در اثر حمله یک حیوان خانگی دچار جراحت جدی شدند درحالی‌که قانوناً هم اجازه انجام اقدام وجود نداشته است؛ بنابراین اگر در این زمینه قانون‌گذاری بخواهیم انجام دهیم باید به این مسائل مهم که نیاز جامعه است توجه شود.»

وی در ادامه آورده است: «فراکسیون در این زمینه نشست‌های کارشناسی و مشورتی با فعالان این حوزه داشته و طی مکاتباتی که با نهادهای مرتبط و خصوصاً کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس داشت مشخص شد، تدوین قانون جامعی در رابطه با حقوق حیوانات کاملاً موردنیاز کشور است تا شاهد هیچ‌وجهی از ناهنجاری‌های اجتماعی اعم از کشتار و آسیب رساندن به حیوانات و یا نقض حقوق شهروندان نباشیم.»

او همچنین گفته است: «لذا با پیگیری‌های مجلس شورای اسلامی، دولت سیزدهم لایحه تقریباً جامعی با موضوع حقوق حیوانات به مجلس ارائه کرده که به‌منظور پایان دادن به‌تمامی حواشی کذب ایجادشده برای مجلس شورای اسلامی و پاسخ به درخواست‌های فعالان و متخصصان حقیقی محیط‌زیست، متن لایحه را در خبرگزاری خانه ملت و صفحه رسمی فراکسیون محیط‌زیست منتشر خواهیم کرد تا نظرات و پیشنهاد‌ها فعالان و متخصصان این حوزه را دریافت کنیم و ان‌شاءالله در فرایند بررسی لایحه مورداستفاده قرار گیرد.»

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها