نظر نمایندگان مجلس درباره ترکیب تیم مذاکره کننده جدید

کد خبر: 1112609

نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: ترکیب تیم مذاکره کننده نشان از اراده قوی سیاسی ایران و رعایت منافع کشور دارد.

نظر نمایندگان مجلس درباره ترکیب تیم مذاکره کننده جدید

نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: ترکیب تیم مذاکره کننده نشان از اراده قوی سیاسی ایران و رعایت منافع کشور دارد.

محمد مهدی مفتح روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا افزود: اگرچه جزئیات دقیقی از روند مذاکرات هنوز منتشر نشده اما با توجه به نمودهای بیرونی و تاثیرات این مذاکرات در روابط کشور به مذاکره کنندگان و مذاکرات اخیر خوشبین و امیدوار هستیم.

 مفتح در خصوص عملکرد دولت و تیم مذاکره کننده در مذاکرات اخیر اظهار داشت: تیم مذاکره کننده فعلی در حال پیگیری منافع کشور در چارچوب‌های تعیین شده است؛ چارچوب‌هایی که رهبر انقلاب پیش از این بارها نسبت به رعایت آنها به تیم مذاکره کننده قبلی متذکر شده بودند.

وی در ادامه عنوان کرد: مذاکرات اگرچه هنوز خروجی رسانه‌ای نداشته است اما اثرات مثبت آن را از آرامش نسبی در اقتصاد و شرایط کشور می‌توان مشاهده کرد. اگر تحریم ها برداشته شود اتفاقات خوبی رخ می‌دهد اما تیم مذاکره کننده و دولت در اقدامی مثبت تا کنون چنین گرایی به طرف مقابل نداده است و همین مساله باعث شده که نقطه ضعفی در این مذاکرات دیده نشود و یا کمرنگ باشد.

این نماینده مردم در مجلس ضمن اظهار امیدواری نسبت به روند مذاکرات از سوی تیم مذاکره کننده عنوان کرد: همین که همه مراودات سیاسی و تجاری کشور در چند ماه گذشته معطوف به کشورهای غربی نشده، نشان دهنده این است که مذاکرات با طرف غربی در یک مسیر معقول و منطقی پیگیری شده و طرف غربی ایران را مشتاق برای رسیدن به نتایج نمی بیند.

مفتح همچنین در ادامه افزود: نتیجه مذاکره به هر قیمتی چیزی جز بالارفتن توقعات طرف مقابل نخواهد داشت و دست برتر را از تیم مذاکره کننده می گیرد، اما تیم مذاکره کننده فعلی اگرچه جوان است اما تا کنون نشان داده که ایران مشتاق و معطل مذاکرات نیست و همین مساله موضع ایران را در این دور مذاکرات تغییر داده است.

وی با بیان اینکه روند مذاکرات در حال پیگیری است و کشور معطل این مذاکرات نمانده بیان داشت: جوان بودن و ترکیب تیم مذاکره کننده نه تنها نقطه ضعف برای آنها محسوب نمی شود بلکه نشان از یک اراده قوی سیاسی برای گفت‌وگو با طرفین برای کم کردن اختلافات در عین رعایت منافع کشور خواهد بود.

مفتح با تاکید بر اینکه مسیر مذاکرات به خوبی در حال طی شدن است عنوان کرد: اگرچه جزئیات دقیقی از روند مذاکرات هنوز منتشر نشده اما با توجه به نمودهای بیرونی و تاثیرات این مذاکرات با پشتوانه های داخلی به مذاکره کنندگان و مذاکرات خوشبین و امیدوار هستیم.

 تیم مذاکره‌کننده ایران که از روز گذشته به سرپرستی علی باقری کنی معاون سیاسی وزارت امور خارجه و مذاکره کننده ارشد کشورمان برای رفع تحریم‌ها به وین سفر کرده شامل جمعی از برجسته ترین کارشناسان و مسئولان در حوزه های مختلفی است که در سالهای اخیر درگیر پدیده تحریمهای ظالمانه بوده اند.

تیم متخصص و انقلابی از حقوق ملت ایران در برجام دفاع خواهند کرد

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با بیان این که باید راه‌های دور زدن قوانین برجام را بست، گفت: تیم متخصص و انقلابی دولت سیزدهم از حقوق ملت ایران در برجام دفاع خواهند کرد.

یوسف داودی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا افزود: تیم متخصص و جوان انقلابی برای انجام مذاکرات هسته ای تشکیل شده است و نسبت به رسیدن به راهکار نهایی و سودمند برای کشورمان در موضوع برجام معتقد و دغدغه دارند.

داودی اظهار داشت: تیم متخصص و جوان انقلابی برای انجام مذاکرات هسته ای تشکیل شده است و نسبت به رسیدن به راهکار نهایی و سودمند برای کشورمان در موضوع برجام معتقد و دغدغه دارند و ضرورت دارد که از این تیم حمایت شود تا بتوانیم بیشترین دستاورد از این مذاکرات محقق شود.

وی ادامه داد: قطعا با تشکیل تیم جدید مذاکرات هسته ای، ابتکار و خلاقیت از آن ایران خواهد بود و با شناختی که این تیم از طرف مقابل دارند، یقینا طوری وارد مذاکرات خواهند شد که طرف های مقابل همچون مذاکرات قبلی، مسیری برای دور زدن قوانین برجام نداشته باشند و این موضوع یکی از اولویت های برای ما محسوب می شود.

داودی تاکید کرد: برجام در طول سال های گذشته نتوانست دستاورد زیادی برای کشورمان به همراه داشته باشد چرا که طرف های اروپایی و امریکا با بدعهدی های مکرر در برجام، اجرای آن را زیر سوال بردند اما در مذاکرات هسته ای اخیر، این تیم متخصص در تلاش هستند که ضمانت های اجرایی قوی از طرف مقابل گرفته شود و با راستی آزمایی و لغو تحریم ها، باعث احیای برجام شوند.

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در ادامه تاکید کرد: اگر در دوره های گذشته شاهد تیم تخصصی منسجم بودیم، یقینا بندهای قوی تری در قرارداد برجام نگارش می شد اما این اتفاق نیفتاد و شاهد ضعف در برجام بودیم و شکل کار به صورتی بود که فقط ایران به عنوان یکی از عمل کنندگان به مفاد برجام بود و طرف های مقابل هیچ گونه مسئولیتی در قبال آن نداشتند و از سوی دیگر، این تیم جوان و متخصص که عازم مذاکرات می شوند تا ۸ آذرماه از حقوق ملت ایران دفاع کنند، انسجام و توانایی کافی برای بیان خواسته های ملت ایران از طرف مقابل را دارند.

تیم مذاکره کننده فعلی چشم انداز روشنی را برای مذاکرات رقم می‌زند

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با بیان این که در این دوره از مذاکرات برگ برنده تیم مذاکره‌کننده این است که ما تمام تخم‌مرغ های خود را در سبد مذاکرات قرار ندادیم، گفت: تیم مذاکره کننده فعلی چشم انداز روشنی را برای مذاکرات رقم می‌زند.

جعفر قادری روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا در خصوص ارزیابی خود درباره روند مذاکرت اخیر اظهار کرد: اگر آمریکا و طرف‌های غربی به برجام برگردند و به تعهدات خود عمل کنند ما نیز به تعهدات خود عمل می‌کنیم اما اگر دنبال طرح موضوعات جدید و امتیازگیری‌های دیگر باشند دلیلی بر ادامه مذاکرات وجود ندارد.

قادری با بیان اینکه کشور ما در زمینه هسته‌ای مسیر افزایش غنی‌سازی دنبال می‌کند، تصریح کرد: اگر طرف مقابل ما بنابر تعامل و توافق داشته باشند باید تحریم‌های مختلف را که به بهانه‌های گوناگون ایجاد کردند کامل بردارند.

وی در خصوص دست برتر تیم مذاکره‌کننده در مقابل طرف‌های غربی مذاکرات، تاکید کرد: در این دوره از مذاکرات برگ برنده تیم مذاکره‌کننده این است که ما تمام تخم‌مرغ های خود را در سبد مذاکرات قرار ندادیم و به آنها گرا ندادیم که به جمع‌بندی و توافق در مذاکرات نیاز داریم.

قادری خاطر نشان کرد: ما مشکلات اقتصادی کشور را حل می‌کنیم و آن را پیش می‌بریم حال اگر در مذاکرات موفق شدیم و غربی‌ها به مذاکرات برگشتند و به تعهدات خود عمل کردند گشایش بیشتری صورت می‌گیرد اگر هم برنگشتند دلیلی ندارد که بدون گرفتن امتیاز به آنها امتیاز بدهیم.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تیم مذاکره کننده فعلی چشم انداز روشنی را برای مذاکرات رقم می‌زند، ادامه داد: با این تیم و چنین شرایطی چشم انداز مذاکرات روشن است، امروز ما در وضعیتی قرار داریم که آنها امکان توقف غنی‌سازی ما را ندارند و بیش از این هم نمی‌توانند برای ما مشکل ایجاد کنند. اگر بنا باشد که برای صادرات یا کشتی‌های ما ایجاد مشکل کنند ما در پاسخگویی به آنها از ظرفیت‌ها و امکانات خود استفاده می‌کنیم.

قادری تاکید کرد: ما امیدواریم تیم مذاکره‌کننده در عین حال که انعطاف دارند اقتدار خود را هم حفظ می‌کنند و مراقب هستند که تنها کشور ما امتیازدهنده نباشد. امروز حضور ما در پیمان اکو و شانگهایی، تعامل قوا و حمایت‌های آنها از ظرفیت‌های داخلی می‌تواند سبب شود که تیم‌مذاکره‌کننده بر مواضع اصولی کشور پافشاری کرده و با قدرت بیشتری از منافع کشور دفاع کند؛ بنابراین دلیلی بر غفلت یا دادن امتیاز وجود ندارد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها