فردا گزارش می‌دهد؛

مذاکره با دست پر

کد خبر: 1112833

​اراده جدی تیم مذاکره کننده ایران در وین برای نتیجه بخشی گفتگوها هم در ظاهر و هم در کلام آنها نمایان است.

مذاکره با دست پر

گروه سیاسی فردا: مذاکرات وین بعد از 6 ماه دوباره از سر گرفته شد. تیم مذاکره کننده با دست پر در محل گفتگوها حاضر شد. دست‌ ها آنقدر پر بود که نیاز دیدند با 40 نفر راهی اتریش شوند. موضوعی که تاکنون سابقه نداشته است و به نوعی موجب حیرت اهالی رسانه اعم از داخلی و خارجی شد.

از یک هفته پیش چنان عالم اقتصاد روی خوش خود را به دولت نشان داد که گویی همه سوپرایز شدند. سیدابراهیم رئیسی از گشایش های اقتصادی صحبت کرد و حتی در جملاتی کنایه آمیز به دولت حسن روحانی گفت «روز به روز گشایش‌های بیشتری ایجاد می‎‌ شود. فروش نفت، منابع پولی، ارتباطات بین‎‌ المللی و همه چیزهایی که قبلی‌‎ها می‎ گفتند نمی‎شود، دارد اتفاق می‎‌افتد و به هیچ‎کس در دنیا باج نداده‎‌ایم.». رئیس جمهور تنها کسی نبود که خیلی مثبت و امیدوارانه وضعیت پیش روی اقتصاد کشور را مورد اشاره قرار داد، مخبر معاون اول او نیز خیلی محکم و با اطمینان کامل اعلام کرد «در کشور فراوانی کالا وجود دارد». شاید صحبت های محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس جمهور را بتوان شاه بیت نگاه خوشبینانه دولتی ها به آینده دانست که گفت «کشور در آستانه یک جهش اقتصادی قرار دارد.»

برخی مواضع رئیس جمهور و معاونانش را پالسی به مذاکرات وین می دانند تا برخلاف حسن روحانی که در آستانه مذاکرات از کمبودها سخن می گفت، سیدابراهیم رئیسی از داشته ها می گوید. تورقی در اخبار مذاکرات ادوار گذشته نشان می دهد دولت روحانی همواره مورد نقد و انتقاد بوده که چرا هر زمان تیم مذاکره کننده برای گفتگوهای مهم و پیچیده هسته ای عازم می شد؛ حسن روحانی از سختی های پیش روی دولت برای مدیریت امور اجرایی کشور حرف می زد. در واقع منتقدان او بر این باور بودند که صحبت های ناله گونه روحانی و پیوند زدن همه مسائل کشور به برجام، تیم مذاکره کننده را تحت فشار قرار می دهد و طرف مقابل را برای امتیازگیری از ایران جری تر می کند. حالا گویا ورق برگشته است. مقامات پاستور کاملا به نیمه پر لیوان می نگرند و تلویحا می گویند «اصلا و ابدا برای شان مهم نیست در وین چه نتیجه ای رقم بخورد چون در ایران هم چرخ سانتریفیوژها می چرخد و هم چرخ اقتصاد کشور». روز گذشته بانک مرکزی از تداوم بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور خبر داد، معنی این خبر آن بود که دولت بدون آنکه اقتصاد کشور را به برجام و مذاکرات وین گره بزند نگاهی به جلو دارد و با قدرت پیش می رود.

این موضوعی است که غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز به آن اشاره و تأکید دارد، او می گوید «دولت قبل اشتباه می کرد که موقع مذاکرات پالسهای غلط و اشتباه می داد و طرف مذاکره را جسارت می بخشید تا مطالباتش را بالا ببرد اما امروز مسئله مذاکرات وین مستقل از مسائل اقتصادی کشور در دستورکار دولت است و ما نباید اینها را به هم گره بزنیم».

به نظر می رسد تیم مذاکره کننده دولت رئیسی در بهترین موقعیت قرار دارد؛ اصولگرا و اصلاح طلب برای موفقیت این تیم دعا می کنند. به لحاظ اقتصادی بنا به اظهارات مقامات دولت هیچ فشار و اضطراری متوجه هیأت ایرانی در وین نیست. اگر هم قدری دلار سرناسازگاری دارد به گفته رشیدی کوچی نماینده مجلس شورای اسلامی ریشه واقعی نیست و صرفا یک اثر روانی کاذب است که نباید جدی گرفت. حال باید منتظر ماند و دید از دودکش هتل محل مذاکرات دود سفید بیرون می آید یا خیر.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها