ناگفته های یک دانشمند هسته‌ای ایران

کد خبر: 1112870

یک دانشمند هسته‌ای گفت: شهید شهریاری در کدنویسی بهترین بود و از خارج کشور از او سوال می کردند. از سال 94 ارتباط هسته‌ای ایران با دنیا قطع شد و آنچه باعث شده یک چرخه تولید سوخت تکمیل شده داشته باشیم حاصل تلاش شهید شهریاری بوده است.

ناگفته های یک دانشمند هسته‌ای ایران

سالگرد شهادت شهید هسته‌ای شهید مجید شهریاری، روز مجلس موضوعات اصلی برنامه رادیویی امروز صبح پارسی بود.

در این برنامه سید محمودرضا آقامیری از دوستان شهید شهریاری و رئیس دانشکده مهندسی هسته ای و روح الله متفکر آزاد عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی حضور داشتند. 

در بخش اول گفت و گو آقامیری گفت: آذرماه برای ما ماه عجیبی است که دو نفر از بهترین دوستمان را در ماه آذر از دست دادیم در سال 89 شهید شهریاری و در سال گذشته نیز شهید فخری زاده. شهید شهریاری عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی هسته ای دانشگاه شهید بهشتی بودند و بیش از 10 سال با او همکار و هم رشته بودم.

وی تصریح کرد: او در سن 44 سالگی پروفسوری خود در این رشته را دریافت کرد و دانشجویان او هنوز هم دارند بهترین مقالات هسته ای را می نویسند و تا چهار سال بعد از شهادتش هنوز هم مقالاتش چاپ می شد. ارتباط خوبی با دانشجویانش داشت و تعهد زیادی به تدریسش داشت و در معلمی کم نمی گذاشت. در علم داشتن یکی از بهترین ها بود اما در خارج از کشور تحصیل نکرد با اینکه شرایطش را داشت.

دوست صمیمی شهید شهریاری درباره ابعاد شخصیتی این شهید افزود: در سطح جهان از بسیاری از افراد بزرگ بالاتر بود و در کدنویسی بهترین بود حتی از خارج از کشور درخصوص کدنویسی از او سوال می کردند. او رئیس گروه کاربرد پرتو بود که این گروه را که نشان می دهد صنعت هسته ای ما صلح آمیز است شهید شهریاری به وجود آورد. او جزو نخبگانی بود که همه جا درخشیده است.

آقامیری بیان کرد: در زمانی که دانشجوی کارشناسی ارشد بود مسئول حل تمرین دانشجویان ارشد هم بود و تصمیم گرفت برای صنعت هسته ای ایران کاری بکند. ما از سال 94 ارتباط هسته ای مان با دنیا قطع شد و آنچه باعث شده امروز یک چرخه تولید سوخت تکمیل شده داشته باشیم حاصل نقش پررنگ شهید شهریاری در این عرصه است. در آینده تاریخ نام او جزو کسانی است که توانست این حقوق ملت ایران را درخصوص صنعت هسته ای از نظر علمی در تربیت نیروی انسانی به جایی برساند که امروز ما در بحث نیروی انسانی خودکفا هستیم.

وی ادامه داد: خدمات علمی و تسلط او در زمینه هسته ای این افتخارات را برایش به وجود آورد. شهید شهریاری مثل موم علوم هسته ای را در دست داشت و شاگرد پرور خوبی هم بود که به این موارد منجر شد و حتی در زندگی شخصی افراد هم درگیر بود. در شعر و شاعری و فلسفه هم دستی بر آتش داشت.

این دانشمند هسته ای اظهار داشت: دکتر شهریاری قابلیت رفاقت کردن زیاد داشت؛ شخصیتی بود که می توانم بگویم اصلا عصبانیتش را ندیدم و همیشه غضب خودش را فرو می برد. حتی یک بار که بر سر جذب مصاحبه دانشجویان دکتری یک نفر را رد کرده بودم و او عصبانی شده بود اصلا با من جدل نکرد فقط کیفش را برداشت و رفت. به علاوه بسیار شوخ طبع هم بود.

آقامیری گفت: شب قبل از ترورش به شوخی برای یکی از دوستان جوانمان به اسم آقای کمالی که تازه به جمع ما وارد شده بود تلقین می خواند و با او شوخی می کرد. واقعا جای او هنوز هم در دانشکده خالی است.

وی همچنین درباره شخصیت شهید فخری زاده نیز عنوان کرد: دکتر فخری زاده روحیه متفاوتی داشت در دوران لیسانس با او همکلاسی بودم و دوستی ما ادامه یافت؛ او خیلی عمیق به مشکلات و مسائلی که بر عهده او بود تفکر می کرد و در راستای حل کردنشان تلاش جدی و عمیق می کرد به همین دلیل در اکثر جنبه ها وارد شده و این اتفاقات آدم ها را ویژه می کند. شهدای ما وقتی می روند تازه ابعاد شخصیتی شان مشخص می شود و می فهمیم که چقدر انسان های شریفی بوده اند و ما از شخصیتشان استفاده کافی را نبرده ایم.

رئیس دانشکده مهندسی هسته ای افزود: دشمن فکر می کرد می تواند با ترور مسئله هسته ای را تعطیل کند اما همکاران ما بیشتر انگیزه گرفته و جدی تر شدند. وقتی دشمن به سراغ جوانان ما مثل احمدی روشن و رضایی نژاد رفت جوانان ما بیشتر از صنعت هسته ای استقبال کردند و جوانان زیادی وارد این گود شدند تا به آن مرحله برسند. فرزندان شهید شهریاری نیز الان جزو نوابغ هستند که این نابغه بودن را از پدر به ارث برده اند.

آقامیری اظهار داشت: وقت شهادت شهید شهریاری من دانشگاه بودم یکی از دوستان فکر می کرد برای من اتفاقی افتاده است بعد فکر کردیم دکتر عباسی شهید شده است اما عباسی گفت که شهریاری ترور شده است.

در بخش دوم گفت‌وگو متفکر آزاد گفت: در یک سال و نیم گذشته سعی کرده ایم بر اولویت های کشور که در ابتدای مجلس تعیین کردیم تمرکز کنیم و در صحبتی که با مقام معظم رهبری و نخبگان نیز در این زمینه مشورت هایی انجام دادیم و این اولویت ها را عموما در زمینه اقتصادی و معیشتی جمعبندی کردیم. مجلس در این یک سال و نیم توجه و تمرکز بر این اولویت ها داشته است.

وی تصریح کرد: بر اساس قانون اساسی نمایندگی قائم به شخص است یعنی ما شاکله ای مثل دولت نداریم که رئیس جمهور بتواند به وزیر و معاونانش دستور دهد که کاری انجام شود؛ در مجلس 290 نماینده حضور دارد که هرکس می تواند خودش اقدام کند که کاری را انجام دهد و نمی توان گفت یک خط را در پیش می گیرد و این از حسن های مردم سالاری ما است اما این فهم عمومی در مجلس به وجود آمد که به جای پرداختن به مسائل حاشیه ای بر اولویت ها تمرکز کند. در دوره یک ساله ای که با دولت قبل هم پوشانی داشتیم دوران گذار را داشتیم سپری می کردیم.

نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: با وجود اینکه انتقادهای شدید به این دولت داشتیم اما در برخی موارد از جایگاه نظارتی مان استفاده می کردیم و برخی از ترک فعل ها را به قوه قضائیه معرفی کردیم اما به جای اینکه تمرکزمان را بر روی درگیری با دولت قبل بگذاریم قوانینی که برای دولت بعد باید تنظیم می کردیم را با دقت و جدیت دنبال کردیم تا وضعیت مردم را بهتر از قبل کنیم. چندین قانون پایه و مهم را در حوزه های جدی مثل مسکن تدوین کردیم که یکی از آن ها قانون مالیات بر خانه های خالی و سوداگری با قیمت ها از این طریق است. تولید چهار میلیون خانه مسکونی را به عنوان قانون جهش مسکن نیز تدوین کردیم.

متفکر آزاد اظهار داشت: در زمینه امینت غذایی و کشاورزی، در زمینه بازنویسی قانون دانش بنیان و اقتصاد آن را وارد شدیم که استفاده از ظرفیت بکر همسایه های ما در حوزه دانش بنیان می تواند فرصت بسیار مهمی برای جمهوری اسلامی باشد. از این طریق یک تهدید را به فرصت تبدیل می کنیم. در زمینه صدور مجوزهای کسب و کار تسهیلگری شده و انحصارشکنی نیز صورت دادیم. مجوزها را ثبت محور و تایید محور کرده ایم و اتلاف وقت مردم را در این زمینه مورد توجه جدی قرار داده ایم.

این نماینده مجلس بیان کرد: در زمینه بحث برانگیز جمعیت و خانواده ورود کردیم که 71 ماده دارد و بسیار قانون محکمی است و دغدغه آینده کشور را سعی کرده ایم در آن مورد توجه قرار دهیم اما فقط یک ماده بحث بر انگیز آن در سطح عمومی مطرح شد. اگر به این موضوع فکر نکنیم با بحران جدی جمعیتی و اقتصادی مواجه می شویم. /فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها