«فردا» گزارش می‌دهد

جدیت ایران در مذاکره و نارضایتی اصلاح‌طلبان!

کد خبر: 1112946

مصطفی تاجزاده فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با آرمان می‌گوید چرا قبلا برجام را آتش می‌زدند و حالا دنبال احیای آن هستند.

جدیت ایران در مذاکره و نارضایتی اصلاح‌طلبان!

گروه سیاست سایت فردا- مذاکرات برجامی در دولت جدید از سر گرفته شده و همین دیروز تیم ایران در وین مقابل اعضای 1+4 نشست تا با جدیت تمام برای لغو تمام تحریم‌ها بکوشد. خوشبختانه این دور از مذاکرات با ابراز خوشبینی همه طرف‌ها نیز همراه بوده است. 

تنها گروه نارضای اما اصلاح‌طلبان تندرو به نظر می‌رسند. همان گروهی که اصرار داشتند مذاکره کنند و برای امضای برجام کلی هم امتیاز دادند. حالا اما چون دستشان از قدرت کوتاه است مخالف مذاکره شده‌اند! این را به صراحت نمی‌گویند اما در عوض با تعمیم دادن رویکرد عده قلیلی از مخالفان برجام که پیش‌تر دنبال آتش زدن آن بودند به مجموعه جریان اصولگرایی و طیفی که اکنون در دولت و مجلس برای لغو تمام تحریم‌ها و تامین منافع ملت می‌کوشد، سعی دارند این طور القا کنند که رقیب سیاسی آنها قبلا مخالف لغو تحریم بوده و حالا موافق شده و همه این ها هم ناشی از سیاسی‌کاری است! 

آن هم درحالی که سیاسی‌کاری و غرض‌ورزی در همین رویکرد خودشان به وضوح مشخص است. گروهی که مشاهده خوشبینی‌های فعلی و احتمال دستیابی ایران به نتیجه مورد نظر یعنی لغو تمام تحریم‌ها نگرانشان کرده است. طبیعی هم است اگر این هدف در جریان مذاکرات جاری حاصل شود، سرمایه اجتماعی از دست رفته آنها دیگر برگشت ناپذیر خواهد شد زیرا مردم می بینند که علی رغم آن همه فضاسازی و شعار و امتیاز دهی به غرب راه به جایی نبرده بودند. 

این رویه و اظهاراتشان قطعا در رویکرد دولت و تیم دیپلماسی آن که در راستای تصمیمات کلان نظام و شورای عالی امنیت ملی این مساله را دنبال می‌کند، تاثیری نخواهد داشت اما قطعا آنها و سیاسی‌کاری‌هایشان را بهتر به مردم خواهد شناساند. 

نمونه‌اش هم همین مصاحبه امروز تاجزاده با آرمان ملی. معاون سیاسی وزیر کشور دولت اصلاحات می‌گوید:

*حتی آقای باهنر هم که جزو اصولگرایان و از همان طیف است، اخیرا تاکید کرد «اینکه ما بگوییم باید همه تحریم‌ها برداشته شود تا ما مسائل هسته‌ای را حل کنیم، فکر نمی‌کنم به نتیجه برسد». مگر نمی‌گفتند برجام خسارت محض و ترکمنچای است که باید آن را آتش زد. پس چرا آتش نمی‌زنند.

*پر واضح است هر آنچه که توانستند برای جلوگیری از موفقیت آقای ظریف و تیم مذاکره‌کننده انجام داده و منافع ملی کمترین اهمیتی برایشان نداشت. اکنون لیدرهای آنها در قوه مجریه و تصمیم‌گیر هستند و مردم پاسخ مطالباتشان را از آنان می‌خواهند. از طرفی هم باید دانست که ترس و هراس آنها از چیست. اکنون از ترس مردم است که دیگر برجام را خسارت نمی‌خوانند و آن را آتش نمی‌زنند. 

* اگر نتوانند در مذاکرات موفق شوند، باید اعلام شود حداقل 50 درصد مشکل از طرف تصمیم‌گیران کشور است، اما اگر موفقیتی حاصل شد، می‌توان موج مهاجرت را مهار کرد و نخبگان را به کشور بازگرداند. با فقر، تورم و بیکاری مبارزه کرد و کشور را در ریل  جهش اقتصادی قرار داد. 

*ما اعلام کرده‌ایم که اگر در موضوعاتی مثل احیای برجام و لغو تحریم‌ها موفق شدید از شما حمایت می‌کنیم، زیرا منافع کشور است. ایرادی هم ندارد که بگویید دولت آقای روحانی عرضه نداشت و ما عرضه داشتیم و توانستیم تحریم‌ها را لغو کنیم. تمام تلاش خود را برا ی لغو تحریم‌ها از طریق احیای برجام به عمل آورید و ما هرگز یادآوری نخواهیم کرد که برجام را خیانت محض دانسته و می‌گفتید که حق مذاکره با آمریکا را ندارید. 

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها