محمدکاظم انبارلویی در گفت‌وگو با «فردا»:

در مذاکرات معادله‌ای چندمجهولی وجود ندارد

کد خبر: 1114164

محمدکاظم انبارلویی گفت: اگر غربی‌ها خواهان حل مسئله هستند باید پیشنهادهای ایران را بپذیرند؛ در غیر این صورت ما مسیر خنثی‌سازی تحریم‌ها را ادامه می‌دهیم.

در مذاکرات معادله‌ای چندمجهولی وجود ندارد

گروه سیاست سایت فردا: سرنوشت مذاکرات چه خواهد شد؟ این مهم‌ترین پرسشی است که بعد از پایان دور اول مذاکرات وین مطرح است؛ اینکه آیا در ادامه مسیر خواسته روشن ایران یعنی رفع تحریم‌ها و بازگشت غربی‌ها به تعهداتشان محقق می‌شود یا خیر؟

محمدکاظم انبارلویی درباره این موضوع به «فردا» گفت: «ایران در مذاکره با 1+4 بر یک محور مشخص تأکید می‌کند؛ اینکه همه تحریم‌ها باید برداشته و تضمین هم از سوی غربی‌ها داده شود تا در صورت هرگونه توافقی بازهم شاهد بدعهدی آنها نباشیم. ما یک بار این مسیر را طی کرده‌ایم و دیده‌ایم که غربی‌ها به تعهداتشان پایبند نیستند و این در حالی بود که اتفاقا ایران تمام تعهداتش را اجرایی کرد؛ بنابراین از یک سوراخ دوبار گزیده نمی‌شویم و این‌بار باید تضمن بدهند».

او ادامه داد: «اروپایی‌ها پیش از مذاکرات تصور می‌کردند به سرعت نتیجه دلخواهشان به دست می‌آید اما دیدند که این‌طور نشد زیرا خواسته ایران روشن است».

او بیان کرد: «اکنون همه متوجه شدند که اروپایی‌ها اختیاری از خود ندارند که اگر داشتند در همان وین می‌ماندند و پاسخ مطالبات ایران را می‌دادند اما اکنون دیدیم که رفتند به کشورهای‌شان تا پاسخ بیاورند. واقعا معادله چندمجهولی‌ای در کار نیست و صورت مسئله کاملا روشن است؛ اینکه اروپایی‌ها می‌خواهند ایران به سلاح هسته‌ای دست نیابد که ایران هم خیلی قبل از اینها گفته است که در پی سلاح هسته‌ای نیست و ایران هم می‌خواهد تعهدات غربی‌ها اجرا و تحریم‌ها رفع شود. غربی‌ها می‌خواستند که ما هیچ خواسته‌ای نداشته باشیم درصورتی که اصلا چنین نیست و ایران از حقوق واضح خودش کوتاه نمی‌آید».

این فعال سیاسی درباره احتمال رفع تحریم‌ها اظهار کرد: «به هر حال اگر غربی‌ها نمی‌خواستند تحریم‌ها را بردارند برای چه پای میز مذاکره آمده‌اند. حالا به هر روی امید داریم که مذاکرات به نتیجه برسد و تحریم‌ها رفع شود اما این حالت نیازمند دیدن عقلی در میان غربی‌هاست».

انبارلویی در پایان گفت: «ارزیابی کلی من این است که اگر غربی‌ها خواهان حل مسئله هستند باید پیشنهادهای ایران را بپذیرند؛ در غیر این صورت ما مسیر خنثی‌سازی تحریم‌ها را ادامه می‌دهیم. از زمانی که دولت آقای رئیسی روی کار آمده است، ارتباط ایران با کشورهای چین و روسیه و نیز کشورهای منطقه گسترش یافته است و اگر همین مسیر ادامه یابد دیگر تحریم‌ها بلاموضوع می‌شوند؛ به‌خصوص آنکه افکار عمومی در جهان فهمیده است که این آمریکا و اروپایی‌ها بودند که بدعهدی کردند و دیگر هیچ اجماع جهانی علیه ایران شکل نمی‌گیرد».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها