واکنش روزنامه‌ها به ادامه مذاکرات در وین/ تصمیمات کرونایی به عهده کیست؟

کد خبر: 1059727

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

واکنش روزنامه‌ها به ادامه مذاکرات در وین/ تصمیمات کرونایی به عهده کیست؟

گروه سیاست سایت فردا – روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

«شرق» گفت‌وگویی دارد با حسین دهقان که این روزها نامزد ریاست جمهوری است. وی در این مصاحبه که با تیتر «دوره طایفه‌گری تمام شده» عکس یک شده است، می‌گوید: «من باور ندارم که بگوییم کسانی که در سپاه خدمت کرده‌اند، نظامی‌ هستند. اینها کار نظامی هم کرده‌اند اما قبلا سیاسی بوده‌اند به این معنا که در آن مقطع از زمان، ضرورت خدمت به کشور و استقرار نظام را اولویت مردم می‌دانستند و وارد آن کار شدند». او در بخشی از این مصاحبه که حرف به برجام می‌رسد هم می‌گوید: «ایجاد انسداد تعامل یعنی فاجعه. حتما باید دنبال راه‌حل رفت. راه‌حل جایی است که منفعت مردم تأمین شود. هر جا هست، راه درستی است. اگر ما بگوییم ما نشسته‌ایم او هم که نشسته، این وضعیت هم که ادامه پیدا می‌کند، درست نیست. حتما نباید در موضع انفعال و غیرکنشگری قرار گرفت؛ ولی کنشگری هم باید متکی بر منطق و قانون، مناسبات جهانی و تأمین‌کننده امنیت و منفعت باشد. امروز نخبگان جامعه باید با لحاظ واقعیت‌های ملموس درگیر در جامعه و فضایی که در محیط بیرونی هست، برای راه‌حل‌یابی کمک کنند. صفر و صدی برخورد‌‌کردن، مسئله را حل نمی‌کند. این انسداد به وجود آمده است، این بن‌بست هست، اما راه‌حل دارد. »

این روزنامه اصلاح‌طلب گفت‌وگویی هم با احمد علی‌رضا‌بیگی، نماینده مجلس دارد که تاکید می‌کند «‌وزیر کشور مسئول حوادث آبان 98 است». او می‌گوید: « هرگز نه با سیاست، نه امور امنیتی و انتظامی و نه امور اجرائی و مدیریتی بیگانه نبوده‌ام. کاملا بر آنچه‌ در آبان 98 رخ داد، واقف هستم؛ بنابراین از همان ابتدا پیگیر استیضاح رحمانی‌فضلی بوده‌ام. »

شرق 21 فروردین

«اعتماد» عمده توجه خود را صرف فضای مجازی کرده است. از یک سو از انتخابات و تبلیغات انتخاباتی نامزدها در فضای مجازی می‌‌نویسد و از سوی دیگر به بحث فیلترینگ و اختلال در درسترسی کاربران همراه اول و ایرانسل به کلاپ هاوس می‌پردازد. رایزنی‌های برجامی در وین را نیز با عنوان «پررنگ‌تر شدن امید به دیپلماسی» بازتاب داده و می‌نویسد: «نشست وین نوع پرسش مطرح درباره فرجام برجام را تا حدودی تغییر داد. تا پیش از برگزاری این نشست، مهم‌ترین پرسش این بود که آیا ایالات متحده در سایه ریاست‌جمهوری جو بایدن قصد بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران با همان چارچوب به دست آمده در جولای 2015 را دارد یا خیر؟ حضور هیات امریکایی در وین همزمان با برگزاری نشست حضوری کمیسیون مشترک برجام و تشکیل دو کارگروه برای رفع تحریم و بررسی گام‌های هسته‌ای ایران منجر به تغییر این پرسش شد و اکنون هیات‌های ایران، 1+4 و امریکا در حالی وین را به مدت 4 روز ترک می‌کنند که پرسش اساسی این است: مختصات نقشه راه بازگشت به برجام که در وین روی میز قرار گرفته، چیست؟ »

اعتماد 21 فروردین

«کیهان» از ادامه‌‌دار شدن مذاکرات کمیسیون مشترک در وین خرسند نیست و امروز در گزارشی با عنوان «مواضع ایران قاطع و روشن است در وین چه می‌کنید؟» که تیتر یک هم شده است، می‌نویسد: « هدف آمریکا و اروپا از برگزاری جلسات کمیسیون برجام، وقت‌کشی با هدف امتیازگیری از طرف ایرانی- آن هم بدون لغو تحریم‌هاست-؛ برهمین اساس با توجه به مواضع قاطع و روشن ایران و همچنین با توجه به فریبکاری و عهدشکنی طرف غربی، هیچ دلیلی برای حضور کشورمان در جلسات مذکور وجود ندارد.»

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری نیز به نقل از همتی، رئیس کل بانک مرکزی می‌نویسد: بسته پیشنهادی اروپا دروغ بود خبری از آزادی پول‌های بلوکه شده ایران در کره نیست. 

یادداشت امروز کیهان اما انتخاباتی است. نویسد تا تیتر «تردستی یا تشریح انتخابات با شماست» به اهمیت شفافیت درباره منابع، همچنین روشن بودن برنامه و کارنامه می‌پردازد و می‌نویسد: « ما پیش از انتخاب رئیس‌جمهور بعدی، با انتخاب مهم‌تر و بزرگ‌تری مواجه هستیم. اینکه انتخابات را به صحنه شعبده‌بازی تبدیل کنیم؛ عده‌ای چشم‌بندی کنند و حضار با چشمان از حدقه درآمده سوت و کف بزنند یا آن را به آزمایشگاه و سالن تشریح تبدیل کنیم که شعارها، وعده‌ها، برنامه‌ها و کارنامه‌ها با دقت مورد سنجش قرار گرفته و محک می‌خورند.»

کیهان 21 فروردین

«ایران» رئیس کل بانک مرکزی را به خاطر اظهاراتش در شبکه اجتماعی کلاپ هاوس عکس یک کرده است. او می‌گوید: «پیچ اصلی مصایب اقتصادی را رد کردیم». او در بخشی از سخنانش  گفت که«به عنوان رئیس کل بانک مرکزی خارج از مجموعه تصمیمات نظام اقتصادی نمی‌توانم ساز مخالف بزنم» همچنین تاکید کرد که «بانک مرکزی طرفدار ثبات بازار ارز است».

این روزنامه دولتی در گزارش دیگری نیز به روند و نحوه تصمیم گیری درباره مقابله با کرونا در ستاد عالی ، کمیته ها و قرارگاه‌های آن پرداخته و با عنوان «سازوکار مصوبات کرونایی» می‌نویسد: «تصمیم‌گیری نیز به این شکل است که کمیته‌های تخصصی از جمله سلامت، حمل و نقل، آموزش و امنیتی و... مباحث مختلفی را بحث می‌کنند و در نهایت موضوعات پیشنهادی در قرارگاه عملیاتی کرونا مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد و نظر قرارگاه در روزهای آخر هفته در جلسات کمیته‌های تخصصی مورد بررسی مجدد قرار می‌گیرد و سپس برآیند این پیشنهادات و نظرات در ستاد ملی بررسی و در نهایت تصمیم‌گیری می‌شود. بنابراین رئیس جمهوری تصمیم گیرنده نهایی در اعمال محدودیت‌ها و قوانین مربوط به پروتکل‌های بهداشتی نیست.»

ایران 21 فروردین

«آرمان ملی» در تیتر یک امروز خود از واکنش‌های تند و متناقض مسئولان حوزه کرونا گزارش داده و با تیتر «مردم جواب می‌خواهند» ضمن اینکه به مبهم ماندن مسائلی مثل قرارداد ایران و چین، مقصران در آبان 98 و ... می‌گوید، می‌نویسد: «مملکت ایران ارثیه پدری کسی نیست که اینگونه با مردم سخن بگویند، یکی دیگر بگوید «بروگم‌شو»، دیگری بگوید نمی‌خواهی نخواه، آن یکی بگوید اگر ناراحتی از مملکت برو، عده‌ای هم خود را مبرای از هر پاسخ بدانند و دست آخر هم بگویند خود مردم این را انتخاب کرده‌اند. مطمئنا که هیچ یک از این‌ها انتخاب مردم نیست. هرچند که در خردادماه و روزهای انتخابات مسئولان دوباره از عزت مردم و خدمت به ملت می‌گویند اما این مردم فراموشی سیاسی ندارند که اینگونه پاسخ‌ها را نیز از یاد ببرند.»

این روزنامه اصلاح‌طلب اظهارات اخیر سید حسن خمینی که از نامزدهای احتمالی اصلاح‌طلبان است را بازنشر و تصویری از وی را عکس یک کرده است. گفتنی است، وی برگزاری انتخابات پرشور را از نان شب واجب‌تر دانسته و تاکید کرده بود که بساط تنگ نظری باید برچیده شود.

آرمان ملی 21 فروردین

«وطن امروز» عکس یک خود را به «بازگشت پیکرهای پاک 63 شهید دفاع‌مقدس به وطن» اختصاص داده است. این روزنامه اصولگرا در گزارشی که تیتر یک شده نیز به «بررسی علل تخریب مراجع سیاسی جریان انقلاب و نتایج مخرب آن در انتخابات» می‌پردازد  و می‌نویسد: «بدون هیچ شکی مهم‌ترین گروه حاضر در کشور که به فقدان مرجعیت در جریان انقلابی امید بسته، جریان غرب‌گرایی است که از پاسخگویی به جامعه پیرامون عملکردش احساس درماندگی می‌کند و مطلوب‌ترین شرایط را برای خود در سرخوردگی جریان انقلاب در سایه بی‌اعتبار شدن مرجعیت سیاسی‌اش می‌یابد. مضاف بر این، بی‌اعتباری مراجع سیاسی جریان انقلابی عملا به تشتت نیروهای انقلابی، گرایش طیفی از این نیروها به رادیکالیسم و انفعال بخش دیگر منتهی می‌شود. زمانی که بدنه جریان انقلاب شاهد این است که چهره‌های مرجع این جریان رو به نفی و بی‌اعتبارسازی تمام قرائت‌ها، روش‌ها و چهره‌های انقلابی می‌آورند، به سختی می‌تواند انگیزه خود را برای فعالیت حفظ کند.  اما نتیجه دیگر این بی‌اعتبارسازی گروه‌های مرجع را باید در کاهش عقلانیت سیاسی در جریان کنشگری جمعی جست‌وجو کرد.»

وطن امروز 21 فروردین

«جوان» تداوم مذاکرات کمیسیون مشترک برجام را با تیتر «دوباره در تور وین!» مورد توجه قرار داده و در گزارشی که عکس یک هم شده است، می‌نویسد: «نکته قابل توجه در پایان این دور مذاکرات وین این بود که تقریباً تمام طرف‌ها در حالی که همچنان بر مواضع قبلی اصرار می‌کردند، از روند مذاکرات ابراز رضایت کردند. میخاییل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات گفته طرفین از «پیشرفت اولیه» در مذاکرات خرسند هستند. به گفته اولیانوف، در نشست روز جمعه پیشرفت‌هایی که در گفتگو‌های کارشناسی و فنی به دست آمده، ارزیابی شد و برای حفظ فضای مثبت مذاکرات ادامه پیدا می‌کند. ارنیکه مورا، معاون کمیسیونر سیاست خارجی اروپا هم نشست را سازنده خوانده است. همچنین وانگ کیون، نماینده چین هم گفت که فاصله بین مواضع طرفین کم شده و ظرفیت رسیدن به یک اجماع تدریجی وجود دارد. عباس عراقچی از «حرکت رو به جلو» در مذاکرات و «فضای سازنده» در وین صحبت کرده و گفته که نشانه‌هایی بروز کرده است که امریکایی‌ها در حال بررسی مواضع خودشان و حرکت به سمت برداشتن تحریم‌های کامل هستند. رئیس تیم مذاکره‌کننده ایرانی در وین، البته فضایی هم برای ابراز تردید نگه داشته و گفته است: «ما هنوز در موقعیتی نیستیم که قضاوت کنیم و هنوز مذاکرات به جمع بندی نرسیده است... تصور می‌کنم که ما مسیر طولانی‌تری را در پیش داریم.» او روز چهارشنبه گفته بود چنانچه در امریکا جدیت نبینیم، مذاکرات را ادامه نمی‌دهیم.»

جوان 21 فروردین

 

 

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها