مصوبات کمیسیون های تخصصی امروز مجلس

کد خبر: 1114649

عضو کمیسیون قضایی مجلس از مصوبه این کمیسیون برای تعیین مجازات پناه‌دهندگان به اتباع بیگانه غیرمجاز خبر داد.

مصوبات کمیسیون های تخصصی امروز مجلس

حجت‌الاسلام محمدتقی نقدعلی نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی ، با اشاره به نشست امروز کمیسیون قضایی مجلس گفت:‌در جلسه امروز لایحه مقابله با قاچاق اعضای بدن مورد بحث و بررسی قرار گرفت و دو ماده از آن به تصویب اعضای کمیسیون رسید.

وی افزود:در جریان بررسی لایحه اعضای کمیسیون مصوب کردند تا مجازات درجه پنج حبس و جزای نقدی برای پناه‌دهندگان به اتباع بیگانه غیرمجاز در نظر گرفته شود.

عضو کمیسیون قضایی مجلس اظهار داشت: همچنین  کمیسیون در ادامه  جلسه امروز خود میزبان رئیس قوه قضائیه بود و در این جلسه بر تعاملات بیشتر دو قوه به ویژه قوه قضائیه و کمیسیون قضایی مجلس تأکید شد.

نقدعلی با بیان اینکه تعاملات دو قوای قضائیه و مقننه بسیار بهتر از گذشته است، خاطرنشان کرد: در این جلسه همچنین در مورد تصویب هر چه زودتر لایحه آئین‌ دادرسی دیوان عدالت اداری مطرح و از سوی معاون حقوقی رئیس قوه قضائیه مورد تأکید قرار گرفت./فارس

 انتقاد کمیسیون کشاورزی از نحوه خرید دام مازاد عشایر

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه متاسفانه در مسیر خرید دام مازاد عشایر توسط شرکت پشتیبانی امور دام مشکلاتی وجود دارد و این اقدام به کندی صورت می‌گیرد از نحوه این خرید انتقاد کرد.

حجت‌الاسلام احد آزادی خواه سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس در تشریح جزئیات نشست عصر امروز ( سه‌شنبه 16 آذر) این کمیسیون با حضور مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام، اظهار داشت: مقرر شده با توجه به وضعیت کمبود نهاده‌ها شرکت پشتیبانی امور دام باید دام مازاد عشایر را از آنها خریداری و کشتار کند تا نیاز کشور به گوشت قرمز تامین شود.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه در مسیر خرید دام مازاد عشایر توسط شرکت پشتیبانی امور دام مشکلاتی وجود دارد و این اقدام به کندی صورت می‌گیرد، ادامه داد: همچنین مقرر شد کمیته‌ای از اعضای کمیسیون به مسئولیت اینجانب نحوه خرید دام مازاد عشایر را پیگیری و مشکلات موجود را احصاء کند تا نقش نظارتی خود را ایفا کنیم.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: اعضای کمیسیون کشاورزی به نمایندگی از مردم و عشایر کشور از وضعیت خرید دام مازاد رضایت ندارد و عشایر و دامداران نیز از نحوه اجرای آن ناراضی هستند.

 بررسی بدهی دولت به صندوق‌های بازنشستگی در کمیسیون اجتماعی مجلس

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: عدم اجرای بودجه قانون در مورد پرداخت بدهی دولت به صندوق‌های بازنشستگی با حضور نمایندگان دستگاه‌های ذی‌ربط و صندوق‌های بازنشستگی در کمیسیون اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد تا استفساریه‌ای به صحن مجلس ارائه شود.

علی بابایی کارنامی نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس با اشاره به نشست امروز کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: در جلسه موضوع عدم اجرای قانون بودجه 1400 در مورد پرداخت 150 هزار میلیارد تومان بدهی دولت به صندوق‌های بازنشستگی با حضور نمایندگان این صندوق‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی افزود: در قانون بودجه سال 1400 مصوب شده بود تا دولت بدهی خود به صندوق‌های بازنشستگی را از طریق تهاتر و با واگذاری شرکت‌های دولتی به این صندوق‌ها تسویه کند که این بخش از قانون بودجه تاکنون اجرا نشده است البته اخیراً صحبت‌هایی به گوش رسیده که اقدامات اولیه  برای این منظور در حال  انجام است.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار داشت: هیأت تطبیق مصوبات دولت با قوانین در نامه‌ای خطاب به هیأت دولت عنوان کرده که دولت باید این شرکت‌ها را بفروشد و پول حاصله را به صندوق‌های بازنشستگی واریز کند که البته منظور ما اینگونه است که می‌تواند این شرکت‌ها مستقیماً به عنوان بدهی به صندوق‌های بازنشستگی واگذار شد.

بابایی خاطرنشان کرد: در نهایت مقرر شد تا برای این منظور طرح استفساریه دو فوریتی تهیه و تدوین و برای تصویب به صحن مجلس ارائه شود.

سخنگوی کمیسیون صنایع: تولید کنونی فولاد در کشور حدود ۳۰ میلیون تُن است

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: تولید کنونی فولاد در کشور حدود ۳۰ میلیون تُن و مصرف داخلی ۱۵ میلیون تُن است، دولت قبل ۲۰ درصد از تولید داخل را در بورس عرضه کرد و قیمت این محصول در بازار افزایش یافت.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، روح الله عباس پور در گفت‌وگویی در تشریح نشست امروز - سه‌شنبه - کمیسیون صنایع و معادن افزود: دستورکار امروز کمیسیون ادامه بررسی طرح توسعه، تولید و نظارت زنجیره فولاد ارجاعی از صحن علنی مجلس با حضور معاون معدنی وزارت صمت، نمایندگان دیوان محاسبات، مرکز پژوهش‌ها، اتاق بازرگانی، تعاون و گمرک بود.

نماینده مردم بوئین زهرا و آوج در مجلس شورای اسلامی درباره فرآیند تصویب طرح توسعه، تولید و نظارت زنجیره فولاد، توضیح داد: رسیدگی به این طرح به صورت دوشوری بوده به این معنا که پس از تصویب کلیات این طرح در صحن علنی، جزئیات آن به منظور بررسی بیشتر به کمیسیون ارجاع شد اما با روی کارآمدن دولت سیزدهم وزارت صنعت، معدن و تجارت خواستار اظهار نظر درباره این طرح شد. این طرح در هفته آینده و پس از دریافت نظرات وزیر صنعت، معدن و تجارت تعیین تکلیف می‌شود.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن گفت: تولید کنونی فولاد در کشور حدود ۳۰ میلیون تُن و مصرف داخلی ۱۵ میلیون تُن است، در دولت قبل تنها ۲۰ درصد از تولید داخل در بورس عرضه می‌شد، قیمت این محصول در بازار افزایش یافت.

عباسپور تصریح کرد: نابسامانی بازار فولاد موجب شد که کمیسیون صنایع و معادن مجلس طرح توسعه، تولید و نظارت زنجیره فولاد را تدوین کند که به موجب آن، عرضه تمامی محصولات زنجیره فولاد در بورس انجام خواهد گرفت.

 جاعلان گذرنامه به حبس و محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم می‌شوند

 سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس گفت: بر اساس مصوبه امروز کمیسیون هر شخصی که مرتکب جعل گذرنامه یا اسناد در حکم گذرنامه و یا مجوز اقامت شود و یا با علم به مجهول بودن از آنها استفاده کند به حبس درجه ۵، جزای نقدی و محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم می‌شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، سیدکاظم دلخوش اباتری در گفت و گویی در تشریح دستور کار امروز - یکشنبه - کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی افزود: مواد ۱۲، ۱۶ و ۱۷ لایحه مبارزه با قاچاق انسان و اعضای بدن و مجازات عبور دهندگان غیرمجاز افراد از مرزهای کشور بررسی شد.

سخنگوی کمیسیون قضایی بیان داشت:بر اساس یکی از مصوبات مقرر شد هر شخصی که مرتکب جعل گذرنامه یا اسناد در حکم گذرنامه و یا مجوز اقامت شود و یا با علم به مجهول بودن از آنها استفاده کند به حبس درجه ۵ و جزای نقدی و محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم می شود.

وی ادامه داد: بر اساس مصوبه دیگر اگر اتباع بیگانه به طور غیرمجاز وارد کشور شوند و قصد پناهندگی داشته باشند به محض ورود به کشور باید درخواست دهند و در صورتی که اثبات کنند که صرفا برای پناهندگی وارد کشور شدند مجازات ورود غیرقانونی در مورد آنها اعمال نمی شود و از کشور اخراج می شوند و در صورت عدم اثبات بر اساس قانون با آنها برخورد می شود.

نماینده مردم صومعه سرا  از حضور معاون حقوقی و امور مجلس قوه قضائیه برای بررسی اولویت های تقنینی قوه در این نشست خبر داد و گفت: معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه برای بررسی طرح تسری فوق ‌العاده خاص کارمندان سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور به کارکنان قوه قضائیه در نشست امروز حضور داشتند و اعضای کمیسیون هم نقطه نظرات خود را مطرح کردند و در مورد تعامل با مجلس و نحوه بررسی طرح ها و لوایح تبادل نظر شد.

بررسی راهکارهای آبرسانی به ۱۰ هزار روستا در کمیسیون عمران مجلس

رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از بررسی راهکارهای آبرسانی به ۱۰ هزار روستای برخوردار از تنش آبی با حضور وزیر نیرو در این کمیسیون خبر داد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، «محمدرضا رضائی کوچی» پس نشست روز سه شنبه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به خبرنگاران گفت: خشکسالی های چندساله در کشور و مشکلاتی که برای تامین آب وجود دارد و فصل بودجه ریزی برای سال ۱۴۰۱ سبب شد تا وزیر نیرو در کمیسیون عمران حاضر شود.

رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی افزود: در سومین حضور وزیر نیرو در کمیسیون عمران، نحوه تامین منابع مالی برای آبرسانی به شهرها و روستاها بررسی شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۰ هزار روستا با تنش آبی روبرو هستند، اضافه کرد: استفاده از ظرفیت گروه های جهادی اقدام مناسبی بود که در حال انجام است. همچنین وزارت نیرو توانسته بیشترین تخصیص را از سازمان برنامه و بودجه در بودجه دریافت کند.

رضایی کوچی با بیان اینکه برای شهرهای بزرگ موضوع انتقال آب از دریا مطرح است، ادامه داد: باید نقش بخش خصوصی در این زمینه پررنگ شود. به دنبال آن هستیم تا برای تابستان سال آینده در شهرها و روستاها کمتر شاهد مشکل کمبود آب باشیم.

رییس کمیسیون عمران مجلس خاطرنشان کرد: با همکاری مناسب مجلس و وزارت نیرو به ویژه در بحث بودجه سال آینده، شرایط شهرها و روستاها از نظر تامین آب شرب بهتر خواهد شد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها