جمالی نوبندگانی در گفت‌وگو با «فردا» مطرح کرد

اروپایی‌ها بازی سیاسی می‌کنند

کد خبر: 1114794

جمالی نوبندگانی با انتقاد از مواضع اروپایی‌ها به موانع موجود در مسیر توافق اشاره کرده و این کار را زمان‌بر دانست.

اروپایی‌ها بازی سیاسی می‌کنند

گروه سیاست سایت فردا - تیم مذاکره کننده ایران آنطور که گفته شده فردا مذاکرات برجامی را از سر خواهد گرفت اما وضعیت چندان خوب به نظر نمی‌رسد، از یک طرف اروپایی‌ها پیشنهادات ایران را زیاده خواهی وصف کرده و برخی هم مثل آلمانی‌ها وارد فاز هشدار شده و بر رو به اتمام بودن زمان تاکید می‌کنند، از طرف دیگر چین و روسیه از پیش نویس‌ها شگفت‌زده شده و حتی گفته شده که مقام چینی یک جلسه سه ساعت برای راضی کردن باقری‌کنی داشته با بلکه او را متقاعد کند که پیش‌نویس‌های ایران متعادل‌تر - از نگاه آنها- شود. تکلیف عضو بیرون مانده از برجام هم که مشخص است. از یک طرف تحریم جدید و از طرف دیگر انتشار خبر توقیف کشتی و ... . خلاصه اوضاع امیدوار کننده نیست. 

این اما به معنی ناامیدی نبوده و بسیاری از تحلیلگران داخلی معتقدند که توافق دیر یا زود حاصل می‌شود. محمدجواد جمالی‌نوبندگانی، یکی از همین کارشناسان است. او در گفت‌وگوییی با «فردا» با اشاره به موانع موجود در مسیر مذاکره، گفت: « با توجه به خواسته‌های حداکثری و دغدغه‌های طرفین، همچنین دیوار بلند بی‌اعتمادی و فشارهای جانبی به ویژه از سوی رژیم صهیونیستی و کشورهای منطقه به نظر می‌رسد که حصول توافق مساله زمانبری باشد.»

وی افزود: «یکی از مسائل قابل توجه در این دور از مذاکرات اما نقش اروپایی‌هاست. به عنوان مثال بیانیه مشترک اخیر انگلستان و رژیم صهیونیستی نمی‌توانست سازنده باشد؛ به خصوص که انگلستان یکی از اعضای حاضر در برجام است. در واقع به نظر می‌رسد شرح وظایف اعضای اروپایی برجام قدری تغییر کرده است. تا همین چند وقت پیش این فرانسه بود که نقش پلیس بد را بازی می‌کرد. اکنون به نظر می‌رسد انگلیسی‌ها مخالفت خود را آشکارتر کرده‌اند. برخی با توجه به تماس تلفنی اخیر آقای رییسی و ماکرون تصور کرده‌اند که فرانسه در جریان مذاکرات جاری نرمش بیشتری به خرج خواهد داد اما من تصور می‌کنم این سه کشور در حال بازی سیاسی و دیپلماسی هستند.»

این نماینده پیشین مجلس ادامه داد: «یکی از آنها نقش دارنده چماق را ایفا می‌کند و کشور دیگر هم هویج در دست می‌گیرد. به نظر من اصلا نباید روی اروپایی‌ها حساب بازکنیم؛ دیدیم که موضع آلمانی‌ها هم از دیگر طرف‌های اروپایی بهتر نبود. کما اینکه قبلا این کار را کرده بودند و اولین کشوری که در برجام بحث منطقه‌ای و امنیتی و ورود کشورهای حوزه خلیج‌فارس را پیش کشید، همین آلمانی‌ها بودند.»

جمالی نوبندگانی تاکید: « با وجود همه این‌ها تصور می‌کنم که طرفین می‌توانند مذاکرات را پیش برده و به نتیجه برسند، اگرچه این کار زمان‌بر است»

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها