موسوی: شفافیت باید به همۀ دستگاه‌ها تسری پیدا کند

کد خبر: 1114870

سیدنظام الدین موسوی، سخنگوی هیئت‌رئیسۀ مجلس:یکی از موضوعات مهمی که این روزها در خصوص مجلس شورای اسلامی مطرح شده، بحث شفافیت آرای نمایندگان است و امروز جلسه‌ای برای بررسی نحوه ورود مجدد مجلس به این طرح داشتیم. با توجه به اینکه ریاست مجلس شورای اسلامی و تعداد زیادی از نمایندگان خواهان در دستور کار قرارگرفتن موضوع شفافیت بودند، این جلسه برگزار شد و نظرات نمایندگان در این زمینه اخذ و پیشنهاد‌های مختلفی مطرح شد.

موسوی: شفافیت باید به همۀ دستگاه‌ها تسری پیدا کند

سرویس سیاسی فردا: سیدنظام الدین موسوی، سخنگوی هیئت‌رئیسۀ مجلس:یکی از موضوعات مهمی که این روزها در خصوص مجلس شورای اسلامی مطرح شده، بحث شفافیت آرای نمایندگان است و امروز جلسه‌ای برای بررسی نحوه ورود مجدد مجلس به این طرح داشتیم. با توجه به اینکه ریاست مجلس شورای اسلامی و تعداد زیادی از نمایندگان خواهان در دستور کار قرارگرفتن موضوع شفافیت بودند، این جلسه برگزار شد و نظرات نمایندگان در این زمینه اخذ و پیشنهاد‌های مختلفی مطرح شد.

 

مجلس شورای اسلامی جزء شفاف‌ترین نهادها درزمینهٔ عملکرد است. همۀ مسائل مجلس به‌صورت زنده پخش می‌شود، نطق‌ها، نظرات و مذاکرات مجلس در معرض رسانه‌های عمومی قرار دارد، اما باید سازمان‌دهی شود و علاوه‌بر آن بخشی از نمایندگان بر این نظر هستند که موضوع شفافیت طبیعتاً باید همۀ ارکان را شامل شود و محدود به مجلس شورای اسلامی و جلسات علنی نشود. از طرفی، عملکرد نمایندگان در مجلس شفاف است و سامانۀ شفافیت داریم و در موضوع طرح صیانت که یکی از موضوعات مهم برای افکار عمومی بود، پخش زنده وجود داشت.

ما معتقدیم این شفافیت باید به سایر دستگاه‌ها نیز تعمیم یابد و یکی از نکاتی که در جلسه امروز مورد تأکید قرار گرفت این بود که ما به‌جای اینکه در آینده مسئله شفافیت را از مجلس به بخش‌های دیگر کشور تسری دهیم، آن را در قالب یک طرح جامع‌تر که شامل شفافیت در همۀ دستگاه‌ها و ارکان باشد، تدوین و ارائه دهیم. همچنین با توجه به اینکه در موضوع شفافیت برخی از مسائل و نکات وجود دارد که به امنیت کشور مربوط است، پیشنهاد‌هایی در مورد این مهم مطرح شد.

مجلس کاملاً پیگیر بحث شفافیت است و از آن حمایت می‌کند، اما اعتقاد داریم به‌جای اینکه ما به‌صورت مقطعی و بخشی به این موضوع نگاه کنیم، طرحی جامع در دستور کار قرار گیرد. کمیسیون آیین‌نامه نیز در خصوص این موضوع مشغول فعالیت است و نظرات نمایندگان با هدایت هیئت‌رئیسه در این خصوص اخذ می‌شود، چراکه اگر بخواهیم بحث‌های مربوط به شفافیت در سایر بخش‌ها را نیز در طرح بگنجانیم، فقط کمیسیون آیین‌نامه نمی‌تواند در خصوص آن طرح‌ریزی کند، چراکه کمیسیون آیین‌نامه تنها به بحث‌های مربوط به مجلس می‌تواند ورود کند.

البته تدبیر بر این شد که فعلاً محور کمیسیون آیین‌نامه داخلی باشد و بقیه نمایندگان و بخش‌ها نیز نظرات خود را ارائه کنند و بعدازاینکه طرح کلی شفافیت آماده شد، در خصوص آن در صحن مجلس رأی‌گیری می‌شود و به‌صورت دوشوری به آن رسیدگی خواهد شد.

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها