خبر به روایت «فردا»

منتظر مذاکره / دلار و مالیات و خودرو

کد خبر: 1114960

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

منتظر مذاکره / دلار و مالیات و خودرو

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

«جوان» رابرت مالی را عکس یک کرده و دلیلش هم تحریم‌های تازه آمریکایی‌ها آن هم در آستانه از سرگیری مذاکرات برجامی است. این روزنامه اصولگرا در گزارشی با تیتر «تحریم جدید در شام مذاکرات» نوشته است: «دولت امریکا پشت سر هم از ایران می‌خواهد برای نشان دادن حسن‌نیت در مذاکرات، جدیت خود را نشان دهد. تازه‌ترین موضع‌گیری هم به مشاور امنیت ملی امریکا برمی گردد که گفته توپ در زمین ایران است تا جدیت خود را نشان دهد. با این حال، وزارت خزانه‌داری امریکا در اقدامی قابل‌تأمل هشت شخص حقیقی و چهار نهاد ایرانی را به بهانه‌های حقوق بشری در فهرست تحریم‌ها قرار داد تا معلوم شود امریکا همزمان که از ایران «جدیت در مذاکرات» را طلب می‌کند، خود به «جدیت در تحریم‌ها» سخت پای‌بند است!»

این روزنامه اصولگرا در بخش دیگری از صفحه یک امروز نیز از تغییر و تحولات درون خود خبر داده است. عبدالله گنجی حالا دیگر به «همشهری» رفته و محمدجوان اخوان مدیرمسئول جوان شده است. البته گنجی گفته: « رفتن من از جوان، ارتباطی به رفتنم به همشهری نداشت. حدود یک سال قبل درخواست استعفایم را مطرح کردم تا اینکه نهایتاً هیئت مدیره در مردادماه، پیش از انتصاب شهردار جدید تهران، با استعفای بنده موافقت کرد.»

جوان 17 آذر

«اعتماد» در گفت‌وگو با آذر منصوری دبیرکل حزب اتحاد ملت جلسه اخیر اصلاح‌طلبان با سیدمحمد خاتمی را روایت کرده و تیتر زده «اصلاحات جامعه ودولت ‌محور». منصوری در این مصاحبه می‌گوید: «نکاتی را در ارتباط با وضعیت امروز اصلاح‌طلبان و سیاست‌ورزی اصلاح‌طلبانه با تاکید بر راه‌های برون‌رفت از شرایط موجود مطرح کرده و درباره مسائل و اولویت‌ها، به‌نحوی که زمینه احیای پایگاه اجتماعی جریان اصلاحات فراهم شود، صحبت کردیم. آقای خاتمی هم در پایان ضمن ترسیم فضای امروز حاکم بر جامعه و شرایطی که در حاکمیت وجود دارد و مهم‌تر از همه مشکلاتی که مردم با آن مواجه هستند، به بیان نکاتی درباره عملکرد و وضعیت اصلاح‌طلبان پرداخته و درباره اینکه در ادامه مسیر چه باید کرد، صحبت کردند.»

این روزنامه اصلاح‌طلب با توجه به شروع دوباره مذاکرات برجامی از امروز به این موضوع نیز پرداخته و از تلاش غربی‌ها برای به شکست کشاندن مذاکرات نوشته است.

اعتماد 17 آذر

«کیهان» در تیتر یک امروز خود اینکه «خرید و فروش ارز مشمول مالیات می‌شود» را «گام مهم دولت برای ساماندهی بازار ارز» دانسته و نوشته است: «با هدف ساماندهی بازار ارز و طبق تصمیم جدید سازمان امور مالیاتی از این پس، خرید و فروش ارز مشمول 10 درصد مالیات خواهد شد.» 

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری که تیتر دو شده است به آنچه در آستانه مذاکرات رخ داده، پرداخته و با عنوان «تحریم آمریکا و تحریف غربگرایان دو روی سکه مقابله با حقوق ملت ایران» نوشته است: «در حالی که ایران در این دور از مذاکرات وین دست برتر را در اختیار داشته و آمریکایی‌ها در موضع ضعف و انفعال هستند، جریان تحریف، پژواک صدای غربی‌ها شده و با القای شکست مذاکرات، از تیم هسته‌ای کشورمان خرده می‌گیرند که مطالبات ایران زیاده‌خواهی و سرکشی است!»

کیهان 17 آذر

«شرق» به مذاکراتی که از امروز شروع می‌شود و آنچه طی یک هفته گذشته رخ داده، پرداخته است. آنچه اما بیشتر توجه این روزنامه اصلاح‌طلب را جلب کرده و سوژه عکس یک شده «رایزنی بایدن و پوتین در مورد مذاکرات وین» است. شرق نوشته است: «امروز مذاکرات در وین از سر گرفته می‌شود؛ یک هفته بعد از آنکه مذاکرات دور هفتم توقف کوتاهی یافت تا مشورت‌هایی با پایتخت‌ها انجام شود. رفت‌وآمدها نشان می‌دهد که وزن ایفای نقش روسیه در این دور از مذاکرات قرار است سنگین‌تر از قبل باشد. معاون سیاسی وزیر خارجه قبل از عزیمت به وین، راهی مسکو شده تا با همتای روس خود رایزنی دوجانبه کند. روز سه‌شنبه ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه با جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا نشست آنلاین داشت و در بخش مهمی از این گفت‌وگو به موضوع ایران پرداخته است.»

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری که تیتر یک شده نیز به یکی از اخبار مهم اقتصادی دیروز یعنی افزایش قیمت خودرو پرداخته و با یادآری مخالفت یک ماه قبل رئیسی با این افزایش قیمت، تیتر زده «‌دستور دولت نتیجه نداد» و نوشته است: « علاوه بر ارز که به دستور مقامات گوش فرا‌نداد و گران شد، خودرو هم راه خود را رفت اما قانونا گران شد. بنا بر گزارش رسانه‌ها روز چهارشنبه، ۱۷ آذر دو خودروساز بزرگ ایران مجوز افزایش ۱۸درصدی خودروهای خود را دریافت کردند. این در حالی است که پیش از این و در ۱۸ آبان پس از اتمام دوره شش‌ماهه از آخرین قیمت‌گذاری شورای رقابت برای محصولات خودروسازان، قیمت جدید محصولات ایران‌خودرو و سایپا مشمول افزایش قیمت و بر این اساس قیمت‌های جدید برای نیمه دوم سال جاری اعلام شد، اما پس از دو روز به دستور رئیس‌جمهور متوقف شد و به حالت قبل بازگشت.»

شرق 17 آذر

«وطن‌امروز» در تیتر یک امروز خود از «اقدامات دولت برای از رسمیت ‌انداختن بازار ‌آزاد ارز» گزارش داده و تحت عنوان «دوئل مالیات و دلار» نوشته است: «اجرای این سیاست بر ۲ پیش‌فرض اصلی استوار است: اول آنکه بانک مرکزی نرخ‌های کنونی بازار آزاد را به رسمیت نمی‌شناسد و نرخ تعادلی و واقعی ارز را پایین‌تر از نرخ آزاد می‌داند و دوم ذخایر اسکناس ارزی کشور فراوان و در شرایط مطلوب است.  در همین زمینه رئیس کل بانک مرکزی چندی پیش میزان وصول درآمدهای ارزی را 3 برابر سال گذشته و رئیس کل سابق بانک مرکزی نیز ذخایر ارزی کشور را بی‌سابقه اعلام کرده بود و در مقاطع مختلف نیز اخباری مبنی بر آزادسازی بخشی از منابع ارزی بلوکه شده ایران بویژه در عراق و کره‌جنوبی منتشر شده است.  امید است با چنین اقداماتی شاهد مدیریت بازار ارز باشیم. ‌در حال حاضر عمق معاملات در بازارهای رسمی ارز کشور شامل سامانه نیما و بازار متشکل بسیار بیشتر از بازار آزاد و غیررسمی است و سیاست جدید بانک مرکزی در راستای کاهش اثرگذاری بازار آزاد طراحی شده است.»

وطن امروز 17 آذر

«آفتاب یزد» امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی را عکس یک کرده و می‌پرسد: «تکلیف عصبانی کردن مردم چه می‌شود؟» اشاره‌اش هم به سوالی است که آن دانشجوی دانشگاه شاهد از وی پرسید «حل سه روزه بورس چه شد؟» و پاسخ وی که گفته بود: « من که رئیس جمهور نیستم.من جزء تیم اقتصادی دولت نیستم. از سخنگوی اقتصادی دولت بپرسید. از کجا می‌دانید من برنامه‌ام را تحویل ندادم؟  گفته‌ام چگونه سه روزه مشکل را حل می‌کنم.  در حوزه خودم سوال بپرسید. اصل این پرسش مغالطه است. تمامی برنامه‌هایم را که در زمان انتخابات اعلام کردم تحویل دولت دادم.» این روزنامه اصلاح‌طلب در ادامه نوشته است: «داستانِ حلِ سه روزه‌ی مشکلات بورس را در کنار بسیاری از شعارهای مجلس به ذهن می‌سپاریم و دیگر به سراغ آن نخواهیم رفت اما یک نکته را محکم به رئیس فعلی بنیاد شهید و نماینده‌ی سابق مجلس یازدهم یادآور می‌شویم و آن این که: آقای قاضی زاده هاشمی! نه تنها هیچ برنامه‌ای برای ریاست جمهوری نداشتید، نه تنها هیچ برنامه‌ای برای غلبه بر ناراستی‌های اقتصادی و معیشتی نداشتید که مطمئن و مطمئن و مطمئن هستیم که: «حتی اگر رئیس جمهور شده بودید هم راه حل سه روزه برای حل معضلات بورس نداشتید!» آقای قاضی‌زاده هاشمی بگذارید دولت انقلابی کار خودش را انجام دهد و توپ را به زمین دولت رئیسی نیندازید سیاست‌های غلط دولت گذشته سرنوشت بورس را چنین کرده است.»

آفتاب یزد در گزارش دیگری هم میزان اثرگذاری مصوبات کمیته اضطرار آلودگی هوا را بررسی کرده و آن را «کمیته بی‌خاصیت» خوانده است.

آفتاب یزد 17 آذر

«ایران» پیشرفت مذاکرات را در گرو3 گام اروپا دانسته و نوشته است: «اولاً، این کشورها باید به رویکرد BLAME GAME یــــا همــــــــان مقصرنمایی تهران برای شکست احتمالی مذاکرات پایان دهند. ... ثانیاً، سه کشور اروپایی و امریکا، پس از پایان دادن به بازی فوق، باید حسن نیت و اراده خود را نشان دهند. این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که کشورهای دنیا به اتفاق، امریکا و اروپا را مقصر شرایط کنونی می‌دانند. ... ثالثاً، اروپا باید ضمن حفظ استقلال خود در برابر امریکا و رژیم صهیونیستی، امریکا را به اجرای تعهدات 2015 وادار کند. روسیه و چین بارها مواضع شفاف خود را درخصوص مقصر اصلی ناکام ماندن این توافق بیان کرده‌اند. چین خواهان رفع همه تحریم‌ها شده و رئیس جمهور روسیه در تماس تلفنی روز گذشته خود با جو بایدن پایبندی این کشور به توافق اولیه را مطرح کرده است. اما اروپا با وجود مواضع ضمنی درخصوص اجحاف امریکا در این توافق هیچ گام عملی برای هدایت امریکا برنداشته و حتی خود در شرایطی که توان همکاری با ایران برای زنده نگه داشتن برجام را داشته است به بهانه هزینه داشتن همکاری با ایران از اقدامات لازم سرپیچی کرده است.»

این روزنامه دولتی تصمیم جدید ستاد تنظیم بازار یعنی افزایش یا «اصلاح» قیمت خودرو را بررسی کرده است. بر این اساس موافقان این تصمیم معتقدند که «با اصلاح قیمت خودرو، تقاضاهای کاذب در بازار از بین می‌رود خودروسازان از زیان خارج شده و تولید سرعت خواهد گرفت . برخی کارشناسان معتقدند بازار ممکن است واکنش منفی به این اصلاح قیمت نشان دهد».

ایران 17 آذر

«آرمان ملی» در تیتر یک امروز خود به تصمیمات ارزی دولت پرداخته و با عنوان «جو «بـازار ارز» را، امنیتی نکنید» به نقل از یوسف کاووسی،‌ کارشناس اقتصادی نوشته است: «این هم در راستای امنیتی‌کردن جو بازار است؛ قبلا هم سابقه آن وجود داشته یعنی وقتی که نمی‌توانستند عرضه و تقاضا را جواب بدهند یا مکانیزم دخالت بانک‌مرکزی درست کار نمی‌کرد این اتفاقات رخ می‌داد. البته این دور که بانک‌مرکزی در بازار دخالت نکرده تا نرخ را کاهش دهد؛ در فواصل قبل بانک‌مرکزی در بازار با ارزپاشی مداخله می‌کرد تا نرخ را به نرخ مدنظر خودش برساند. این دوره هنوز مداخله نکرده تا خودش هم بتواند در بازار آزاد دلار بفروشد تا به تامین کسری بودجه کمک کند. این هم یکی ابزارها است تا که خود بانک‌مرکزی با ریختن ارز در بازار دلار را به نرخ 31 هزار تومان می‌فروشد و دلیلی نمی‌بیند که امروز وارد بازار شود و نرخ را کاهش دهد. البته این موضوع در دولت قبل هم وجود داشت، اما الان شدت بیشتری گرفته است! کاووسی تاکید کرد: امنیتی‌کردن بازار و بستن 700 حساب و دستگیری چند نفر که مثلا اعتراف کنند از خارج خط گرفته‌اند که شاید هم بگیرند درد بازار نیست. درد بازار بحث عرضه و تقاضاست. وقتی عرضه کم می‌شود و مشکل ورود ارز به کشور داریم این اتفاقات هم رخ می‌دهد. فاصله نرخ هم به‌دلیل همین عدم عرضه مناسب است. وقتی عرضه به‌واسطه تحریم و دیپلماسی و مذاکرات و... مشکل دارد این مسائل هم ایجاد می‌شوند.»

آرمان ملی 17 آذر


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها