نماینده مجلس: شرط ایران برای بازگشت به برجام لغو یکجای تمام تحریم ها است

کد خبر: 1115318

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، گفت: توصیه‌ها و تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص مذاکرات، هوشمندانه و بر اساس حفظ منافع جمهوری اسلامی ایران است و حرکت در این مسیر منتج به نتیجه می‌شود و به سرانجام می‌رسد.

نماینده مجلس: شرط ایران برای بازگشت به برجام لغو یکجای تمام تحریم ها است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، گفت: توصیه‌ها و تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص مذاکرات، هوشمندانه و بر اساس حفظ منافع جمهوری اسلامی ایران است و حرکت در این مسیر منتج به نتیجه می‌شود و به سرانجام می‌رسد.

«شهریار حیدری» جمعه شب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: راهبردی که رهبر معظم انقلاب اسلامی در رابطه با مذاکرات تعریف کرده اند منطقی ترین و کارشناسی ترین راهبرد است که دولت به طور قطع آن را پیگیری کرده و بر اساس این راهبرد نیز پیش می رود.

وی اظهار داشت: مذاکرات زمانی نتیجه بخش است که بر اساس راهبرد رهبر معظم انقلاب اسلامی پیش رود در غیر این صورت برای ما نتیجه ای ندارد.

شرط ایران برای بازگشت به برجام لغو یکجای تمام تحریم ها است

نماینده مردم قصرشیرین، سرپل‌ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: با توجه به اینکه دوره هشتم مذاکرات شروع می شود و تفاوتی که این دوره با دوره قبل دارد باید مذاکرات هرچه زودتر منتج به نتیجه شود چون به اندازه کافی انسداد پیدا کرده و تا حدودی نتیجه نگرفته است.

حیدری ادامه داد: قرار نیست از نظر جمهوری اسلامی ایران مذاکرات ادامه یابد و نتیجه ای حاصل نشود آن چه در مذاکرات اخیر انجام گرفته توافق سر این بوده که به چه شکلی مذاکرات انجام شود و توافقات چطور عملیاتی گردد.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران تاکید بر این دارد تمامی تحریم های ۴۲ ساله بر کشورمان به یکجا لغو شود و بعد از این ایران به برجام برگردد.

 او افزود: طرف برجامی متاثر از آمریکا است و خود آمریکا در مذاکرات حضور مستقیم ندارد که این یکی از ضعف های برجام است که به صورت غیر مستقیم مذاکره می کند بنا براین بحث این است تلاشی شود گروه مذاکره کننده در مذاکرات نتیجه بگیریند که یا مثبت خواهد بود یا منفی.

 او اضافه کرد: رویکرد جمهوری اسلامی این است که مذاکرات زودتر به سرانجام برسد و مذاکرات گذشته برجام نشان می دهد هیچ اعتمادی نمی شود به آمریکا کرد چون در گذشته یکبار از برجام خارج شد و باعث شد کل توافقات گذشته یکجا زیر سوال رود.

مذاکرات غیرمستقیم آمریکا خارج از عرف قواعد بین المللی است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: اکنون هم تمام مذاکرات به صورت مستقیم نیست و آمریکا با یک تیم ۶۰ نفره در کنار مذاکرات حضور غیر مستقیم پیدا می کند و این خارج از عرف قواعد بین المللی است.

حیدری بیان کرد: کشوری که بیشترین تحریم ها علیه جمهوری اسلامی تنظیم کرده آمریکا است از این رو اگر آمریکا صداقت دارد باید در مذاکرات حضور پیدا کند و توافقات را  بپذیرد و انجام گیرد نه اینکه هر وقت منتج به نتیجه شود یا خارج شود یا تحریم های جدید اعلام کند که کل محتوای مذاکرات را زیر سوال ببرد از این جهت آمریکا قابل اعتماد نیست.

وی افزود: زمانی این توافقات ارزش دارد که لغو تحریم ها به صورت کامل در فضای اجتماعی راستی آزمایی شود از این جهت انتظار داریم توافقات نتیجه بخش باشد ضمن اینکه منطق جمهوری اسلامی یک منطق کاملا بین المللی قابل قبول برای طرف های برجامی ۱+۴ است اما چون آمریکا حضور پیدا نکرده یک مقدار جای نگرانی از توافقات برجام و نتیجه گرفتن در این مذاکرات وجود دارد.

وی خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران در این دوره از مذاکرات یک رویکرد مشخص دارد و اعلام کرده تحریم های ظالمانه سال های قبل باید لغو شود و بعد از این به برجام برمی گردد.

به گزارش ایرنا، مذاکرات وین با حضور کشورهای ۱+۴ در حال برگزاری است./ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها