«فردا» گزارش می‌دهد

چه خبر از وین؟

کد خبر: 1115390

مذاکرات برجامی در وین جاری است و اگرچه تا دیروز ظهر «رو به جلو» توصیف می‌شد اما هنوز نمی‌توان درباره نتیجه احتمالی حدسی زد.

چه خبر از وین؟

گروه سیاست سایت فردا - دور دوم مذاکرات برجامی در دولت رئیسی در وین جاری است و طرفین بر سر پیش‌نویس‌های ایران رایزنی می‌کنند. دو متنی که طرف غرب در واکنش اولیه آن را زیاده‌خواهی خوانده بود و حتی روسیه و چین نیز خیلی خوششان نیامده بود. به هرحال اکنون طرفین بعد از وقفه‌ای یک هفته‌ای و مشورت با پایتخت‌ها به مذاکره برگشته‌اند. 

نشست کمیسیون مشترک روز پنج‌شنبه در هتل کوبورگ برگزار شد و مقامات کشورمان دیدارهای حاشیه‌ای دیگری هم از جمله با انریکه مورا داشتند. 

به نظر می‌رسد که در این دور از مذاکرات نقش روسیه بیش از قبل خواهد بود. چنانکه سه کشور اروپایی برای اتخاذ تصمیم واحد در قبال ایران به مشورت با روسیه و چین روی آورده‌اند. رایزنی‌های ایران و روسیه هم که قبلا در سفر یک روزه علی باقری به مسکو انجام شده بود.

 

اولیانوف روز چهارشنبه با رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین دیدار کرد و در پیامی توییتری نوشت: «در این دیدار درباره «وضعیت مذاکرات وین» با گروسی رایزنی کرده‌ام. انتظار می‌رود آژانس نقش چشم‌گیری در اجرایی شدن توافق متعاقب درخصوص احیای برجام ایفا کند. ما همچنین درباره فعالیت‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران گفت‌وگو کردیم.»

فقط این نیست و حتی رابرت مالی هم رایزنی تلفنی با مقام‌های روسیه، چین و شورای همکاری خلیج‌فارس درباره ایران داشت. اولیانوف درباره این رایزنی‌ها نوشته بود: «همان‌طور که از  توییت رابرت مالی مشخص است ما موفق به ایجاد همکاری حرفه‌ای با سایر همتایان خود در مذاکرات وین درباره برجام، از جمله ایالات متحده شده‌ایم. این خیلی خوب است، البته هنوز اختلاف‌نظرهای زیادی باقی مانده است، اما بدیهی است که همه ما با وحدت هدف پیش می‌رویم.» 

رایزنی از تهران

تلاش‌های برای دستیابی به توافق به وین محدود نمانده است. اینجا در تهران نیز حسین امیرعبداللهیان دست به کار شد و تلفنی با جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اروپا گفت‌وگو کرد. مقام اروپایی در این گفت‌وگو تاکید کره بود که مذاکرات واقع‌بینانه باشد و طرفین در آن احساس پیشرفت کنند، بر اهمیت همکاری سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرده بود و همچنین از ضرورت رفع برخی نگرانی‌ها درباره برنامه کنونی هسته‌ای ایران گفته بود. 

بعد از این گفت‌وگو بود که امیرعبداللهیان آن پست اینستاگرامی را منتشر کرد و نوشت: «طرف‌های غربی باید بدانند در هشت سال گذشته به اندازه کافی حرف زده شده و وعده بی‌عمل داده‌اند، اما امروز وقت عمل است و ما برای رسیدن به توافقی جدی و خوب تلاش می‌کنیم. برنامه هسته‌ای ایران کاملا صلح‌آمیز است، اما رفع نگرانی هسته‌ای ادعای طرف‌های غربی با رفع کامل تحریم‌های برجامی ارتباط مستقیم دارد. هر چند تردید داریم که آیا طرف غربی اصولا آماده رفع تحریم‌ها است، یا اینکه صرفا به دنبال رفع یک‌طرفه نگرانی‌های خود است، اما اگر طرف غربی مذاکرات با حسن‌نیت، ابتکار عمل و ایده‌های سازنده در ادامه مذاکرات حضور یابد، یقینا شاهد پیشرفت سریع مذاکرات خواهیم‌ بود.»

در نشست پنجشنبه چه گذشت. 

اولیانوف قبل از همه حاضران در نشست، به خبرنگاران پاسخ داده و گفت: «در نشست روز پنجشنبه میان ایران و کشورهای 1+4 توانستیم شماری از سوءتفاهم‌هایی که برخی تنش‌ها را ایجاد کرده بودند، برطرف کنیم. همه طرف‌ها بر تعهد خود نسبت به تلاش سازنده جهت احیای توافق هسته‌ای تاکید کردند. در طول مذاکرات، تایید شد که تلاش‌های متعاقب براساس اسنادی که تا ژوئن امسال (خرداد ماه) تدوین شده‌اند ادامه پیدا کنند.»

انریکه مورا، معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز گفت: «در جریان مذاکرات تمامی طرف‌ها پیشنهادات خود را ارائه خواهند داد و هرگونه پیشنهادی باید براساس آنچه که در ۲۰ ژوئن حاصل شد، باشد. ما در مذاکرات یک نقطه شروع داریم و با آنچه که در ژوئن گذشته به دست آمد، شروع می‌کنیم.» ساعاتی پس از  این اظهارات، خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع اروپایی مطلع اعلام کرد که «ایران پذیرفته است مذاکرات براساس پیش‌نویسی که در آخرین دور در ژوئن توافق شده بود ازسر گرفته شود. این موضوع طی چند روز آینده مورد آزمایش قرار خواهد گرفت.»

 در واکنش به این اظهارات یک منبع نزدیک به تیم مذاکره‌کننده ایران  در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم گفت: «پیشنهادات و نظرات ارائه‌شده از سوی هیات ایرانی در گفت‌وگوهای هفته پیش همچنان روی میز قرار دارد و مذاکره‌کنندگان ایرانی در طول مباحث درخصوص متن براساس این دیدگاه‌ها پیش خواهند رفت. هیچ تجدیدنظری در موضع ما نبوده و پیش‌نویس‌های پیشنهادی پس گرفته نشده‌اند. طرف‌های مقابل پذیرفتند که به تفصیل درباره مطالبات ایران گفت‌وگو کنند.»

منتظر نتیجه

رایزنی‌های برجامی در وین در حالی ادامه دارد که به رغم همه ابراز امیدواری‌ها و سازند توصیف کردن‌ها، مانع و مشکل در مسیر توافق کم نیست. تا دیروز ظهر گفته می‌شد که مذاکرات رو به جلو است اما دیشب برخی خبرنگاران اروپایی از روند کند مذاکرات نوشتند. باید منتظر ماند و دید که در ادامه گفت‌وگوها طرفین چه می‌گویند و چه راهکارهایی را ارائه می‌دهند.

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها