نگاه تحلیلگر/گفتگوی فردا با محمدرضا خباز

تیم مذاکره‌کننده ایران فهمید سنگ بزرگ نشانه نزدن است

کد خبر: 1115525

یک فعال سیاسی گفت: تیم مذاکره کننده ایران به نتیجه مذاکرات آقای ظریف دارد تن می دهد که البته رویکردی عاقلانه است و راه برای مذاکره باز می شود.

تیم مذاکره‌کننده ایران فهمید سنگ بزرگ نشانه نزدن است

گروه سیاسی فردا: از مذاکرات وین پالس هایی بیرون می آید که برخی را به نتیجه مذاکرات خوشبین و برخی را به نتیجه مذاکرات بدبین کرده است.

محمدرضا خباز در گفتگو با خبرنگار «فردا» درباره نتیجه مذاکرات وین گفت: در ابتدا تیم مذاکره کننده دولت سیزدهم پا را در یک کفش کرده بود و نمی پذیرفت که مطابق ادوار گذشته مباحث را پیش ببرد اما براساس صحبت هایی که نمایندگان چین و روسیه با تیم مذاکره کننده ایران انجام داد، برداشت می شود تیم مذاکره کننده ایران فهمید سنگ بزرگ نشانه نزدن است و احساس کرد اگر بخواهد اینچنین پیشنهادهای غیرقابل قبولی را بدهد، علاوه بر آمریکا، اروپایی ها نیز از برجام خارج خواهند شد و اگر اروپا از برجام خارج شود، باید پنبه برجام را زد.

وی با بیان اینکه برجام به نفع ایران و به ضرر آمریکا بود، افزود: علت آنکه ایران در برجام برنده بود این بود که طرف آمریکا از برجام خارج شد چون اگر به نفعش بود در برجام می ماند بنابراین احساس می شود تیم مذاکره کننده ایران به نتیجه مذاکرات آقای ظریف دارد تن می دهد که البته رویکردی عاقلانه است و راه برای مذاکره باز می شود. در این صورت کشور از نگرانی تحمل خسارات بیشتر نجات خواهد یافت.

این فعال سیاسی اصلاح طلب یادآور شد: از امروز لحن کلام در مذاکرات عوض شده و این نشان می دهد تیم مذاکره کننده ایران کم کم از بالا و اوجی که برای خودشان پیش بینی کرده بودند، دارند پایین می آیند و در صف مذاکره قرار می گیرند چون احساس کردند دارند اصل موضوع یعنی برجام را از دست می دهند.

وی افزود: تیم مذاکره کننده فهمید اگر مذاکره نکند و پیشنهادهای غیرقابل قبول بدهد، طبیعتا طرف مقابل نمی پذیرد و اگر نپذیرفت برجام به هم می خورد، اگر برجام به هم بخورد سرنوشت کشور به شورای امنیت سازمان ملل خواهد رفت و در شورای امنیت مثل گذشت روسیه و چین از ما حمایت نخواهند کرد چون همه این تحریم ها که شورای امنیت سازمان ملل علیه ما اعمال کرد در گذشته چین و روسیه آنها را تأیید کردند.

این نماینده ادوار مجلس تأکید کرد: تیم مذاکره کننده ایران متوجه شد برای جلوگیری از یک شرایط بدتر، باید به سوی اتخاذ مواضع معتدل برود همان موضعی که آقای ظریف ارائه داد و مورد پسند طرف مقابل هم واقع شد.  

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها