علیرضا نظری، نماینده مردم خمین در مجلس در گفتگو با《صبح نو آنلاین》:

غربی ها از مواضع خود عقب نشینی می کنند

کد خبر: 1115445

نظری معتقد است: با توجه به رویکرد و مواضع ایران در مذاکرات و ارتباط دولت سیزدهم با کشورهای همسایه و شرقی می‌توان گفت غربی‌ها در این دور از مذاکرات متوجه شدند ایران از مواضع خود عقب نشینی نخواهد کرد احتمال می رود خواسته‌هایشان تعدیل شود.

غربی ها از مواضع خود عقب نشینی می کنند

علیرضا نظری، نماینده مردم خمین درمجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با 《صبح نو آنلاین》با بیان اینکه دور جدید مذاکرات هسته‌ای آغاز شده است این روند را تحلیل می‌کند: مجلس یازدهم با تصویب قانون اقدام راهبردی جمهوری اسلامی برای رفع تحریم ها در آذرماه سال گذشته مواضع و نظرات خود را نشان داد، این قانون و از پنجم اسفند سال گذشته رسما به اجرا درآمد و جهت گیری کامل مجلس در آن مشخص شد.

وی تاکید کرد که مسیر مذاکره دولت هم باید بر اساس همین قانون انجام شود و نظارت و مراقبتی که مجلس به جهت رویکردهای اصلی دارد در مسیر مذاکرات به طور کلی مشخص شده است.

نظری می‌گوید: خوشبختانه دولت هم در سخنان رئیسی و هم اظهارات امیرعبداللهیان اعلام کردند که بنا نیست دیگر موضوع مذاکرات با روش و برنامه ای که در سنوات اخیر رقم خورده ادامه پیدا کند. یعنی بحث بازگشت به میز مذاکره با 5+1 مستلزم این است که طرف های مقابل هم به تعهدات خودشان چه آمریکایی ها و چه اروپایی ها عمل کنند.

نماینده مردم خمین ادامه داد: این موضوع به معنای آن است که اولا کلیه تحریم هایی که بعد از خروج آمریکا از برجام رقم خورده باید همگی برداشته شود. دوم؛ بحث تحریم هایی که جزء تعهدات آمریکایی ها بود به عنوان تعهدات برجامی لغو شود تا زمینه پذیرش آمریکا برای ورود به میز مذاکرات فراهم شود.

 

وی ابراز کرد: به نظر می آید برنامه ای که از طرف وزارت خارجه برای طرف های مذاکره ارسال شده نیز حامل همین پیام باشد و باتوجه به نشست هایی که دیروز انجام شده است، همین مسیر در دستور کار است و باید منتظر ادامه نشست ها و مذاکرات باشیم تا ببینیم ادامه کار به چه صورت پیش میرود.

نظری اظهارکرد: باتوجه به رویکرد مجلس و دولت سیزدهم می‌توان گفت که برای غربی ها کاملا محرز شده جمهوری اسلامی ایران دیگر مسیر حرکت کشور را به میز مذاکرات پیوند نزده است و قرار نیست مسیر کشور را بر اساس شرط موفقیت در برجام تعریف کنیم.

او یادآورشد: از طرف دیگر ارتباطی که در موضوع عضویت در پیمان شانگهای و همچنین مبادلات تجاری با کشورهای منطقه و شرق آسیا پیش بینی کردیم باعث شده آنها به یک جمع بندی برسند که اگر می‌خواهند بر مواضع غلط خودشان پافشاری کنند و کوتاه نیایند قطعا خودشان متضرر خواهند شد.

نمایمده مردم خمین درمجلس درانتها تشریح می‌کند: از همین رو ممکن است که یک تعدیلی در مواضع غربی‌ها در ادامه مذاکرات شاهد باشیم. اما اینکه توقع داشته باشیم آمریکایی ها سر عقل بیایند و بخواهند مبتنی بر واقعیات صحنه بین الملل از مواضع زیاده خواهی های خودشان کوتاه بی آیند بعید به نظر می‌رسد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها