«فردا» گزارش می‌دهد

چه خبر از وین؟

کد خبر: 1115955

دور هشتم مذاکرات که از پنجشنبه شروع شده، همچنان ادامه دارد. طبق آخرین اخبار طرف‌های برجامی البته بدون ایران با هیات آمریکایی رایزنی کرده‌اند.

چه خبر از وین؟

گروه سیاست سایت فردا - دور هشتم مذاکرات د ر وین جاری است و همچنان خبر قطعی، دقیقی در کار نیست که بتوان نتیجه مذاکرات را پیش‌بینی کرد. مواضع طرفین نیز به اندازه روزهای قبل متفاوت و بعضا متعارض است. 

علی باقری، مذاکره کننده ارشد کشورمان در یک گزارش توییتری، نوشته: «ایده‌هایمان را در مورد نحوه ادامه روند به اشتراک گذاشته و مواضع‌مان را در مورد چند موضوع هماهنگ کردیم. عصر امروز (دیروز یکشنبه) جلسه‌ای سازنده و مثمرثمر با مذاکره کنندگان ارشد روسیه و چین داشتم. ایده‌هایمان را در مورد نحوه ادامه روند به اشتراک گذاشته و مواضع‌مان را در مورد چند موضوع هماهنگ کردیم. به تعامل فشرده و جدی برای رسیدن به یک توافق خوب ادامه خواهیم داد.»

او در گفت‌وگویی نیز مواضع طرف اروپایی و تاکیدهایشان بر تنگ بودن وقت و تلاش برای تحت فشار گذاشتن ایران واکنش نشان داده و گفته: «برخی از بازیگران با هویت‌های نامشروع که صرفا حیات‌شان در تنش زایی است، تلاش دارند هم در بیرون مذاکرات اقدامات تخریبی انجام دهند و هم در تعامل و پیوندی که با برخی از بازیگران صحنه مذاکرات دارند، سعی می کنند فضای مذاکرات را غیرسازنده کنند. از این رو اظهارات برخی از مقامات کشورهای در صحنه مذاکرات نشان دهنده رفتار متناقض آنهاست که از یک طرف به دنبال احیای برجام هستند به طوری که همه طرف‌ها به تعهدات‌شان برگردند و از سویی با بازیگری که هویتش در تنش‌زایی و اقدمات تخریبی است، پیوندهای راهبردی ایجاد می‌کند که همه تلاشش این است که مسیر توافق را بر هم بزند.»

به گفته او، اینکه آمریکا و سه کشور اروپایی از یکسو هر روز با مقام‌های رژیم صهیونیستی که از هیچ اقدامی برای نابودی توافق ۲۰۱۵ دریغ نکرده‌ است، رایزنی و ایران را تهدید کنند و از سوی دیگر داعیه تلاش برای احیای این توافق را داشته باشد صرفا موجب افزایش بی‌اعتمادی است و ایران را برای دریافت تضمین‌های محکم‌تر مصمم‌تر خواهد کرد.

خط و نشان‌های غرب

اشاره غیر مستقیم باقری به تاثیرپذیری برخی طرف های برجامی از رژیم صهیونیستی درحالی است که مواضع و تهدیدهای آنها ادامه دارد. نمونه‌اش خط و نشان‌های آلمان و انلگیس. «لیز تراس» وزیر خارجه انگلیس روز یکشنبه ‌بار دیگر ادعاهای خود علیه ایران را تکرار کرده و گفته:‌ ‌«این آخرین فرصت برای ایران است که با عزم جدی پای میز مذاکره برای توافق درباره مفاد برجام بنشیند. این آخرین فرصت است و حیاتی است که آنها این اقدام را انجام دهند. ما اجازه نمی‌دهیم ایران به بمب اتم دست یابد». او در ادامه گفت: «گفت‌وگوها در وین ادامه دارد و ما در پیام خود به ایران به‌ طور شفاف اعلام کرده‌ایم که آنها باید به میز مذاکره برگردند و با مفاد برجام موافقت کنند». تراس همچنین در پاسخ به سوالی درباره ادعای اخیر وزیر خارجه آلمان گفت: «هنوز زمان برای ایران وجود دارد تا با این توافق موافقت کند. هنوز فرصت باقی است و از ایران می‌خواهم به میز مذاکره برگردد». این در حالی است که وزیر خارجه انگلیس چهارشنبه گذشته در آستانه دور دوم مذاکرات وین در دولت سیزدهم هم خط‌مشی تهدید و هشدار را در پیش گرفته و به ایران هشدار داده بود: «مذاکرات در وین آخرین شانس ایران برای بازگشت به برجام است».

از کارگروه زمان بندی تا رایزنی با آمریکا

با همه این‌ها مذاکرات ادامه دارد و کارگروه سوم یعنی کارگروه زمان بندی توافق نیز تشکیل شده است. این خبر را اولیانوف نماینده روسیه در سازمان ملل داده است. او توییت کرد: «برای اولین بار در هفتمین دور مذاکرات وین، سومین کارگروه جهت زمان‌بندی اجرای توافق تشکیل شد.»

در ادامه مذاکرات اما شرکای برجامی با هیات آمرکیایی دیدار و رایزنی کرده‌اند. این خبر را هم اولیانوف داده. او در صفحه توییترش نوشت: شرکای برجام و آمریکا(بدون ایران) نشستی برای ارزیابی وضعیت مذاکرات وین و بحث درباره مسیر پیش رو تشکیل دادند. 
 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها