توصیه برجامی دیپلمات ایرانی به غربی ها

کد خبر: 1116688

سفیر ایران در لندن گفته چنانچه کشورهای غربی در مذاکرات وین دغدغه زمان را دارند بایستی رفع تحریم‌ها علیه ایران را آغاز کنند.

توصیه برجامی دیپلمات ایرانی به غربی ها

«محسن بهاروند»، سفیر ایران در انگلیس در مصاحبه‌ای گفته اگر طرف‌های غربی در مذاکرات وین دغدغه زمان دارند بایستی رفع تحریم‌ها علیه ایران را آغاز کنند.

بهاروند در پاسخ به سوال مجری رسانه دولتی «بی‌بی‌سی» که گفته بود زمان در مذاکرات وین رو به اتمام است گفت: «اگر من آنجا (مذاکرات وین) بودم می‌گفتم اگر دغدغه‌تان زمان است، لطفاً رفع تحریمها را آغاز کنید.»

برخی منابع خبری امروز چهارشنبه گزارش داده‌اند که طرف‌های غربی برای اعمال فشار بر تیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین قصد دارند با تعیین ضرب‌الاجل‌های ساختگی فشار بر تیم مذاکره‌کننده ایران را افزایش دهند.

«مجید تخت روانچی» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد بامداد امروز (چهارشنبه به وقت تهران) در نشست شورای امنیت در خصوص اجرای برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ به همین موضوع اشاره کرده و گفته بود: «مذاکرات کنونی وین، با سرزنش کردن ایران، با تعیین ضرب‌الاجل‌‎های ساختگی، با تهدید و ارعاب، با طرح اتهامات بی اساس یا انتشار اطلاعات نادرست، و یا با انجام فعالیت‌های خرابکارانه و اقدامات تروریستی در ایران، به نتیجه نخواهد رسید  بلکه تنها با مشارکت صادقانه و اراده سیاسی واقعی و مبتنی بر حسن نیت در مذاکرات و پایبندی به یک اصل، یعنی اجرای کامل، مؤثر و قابل راستی‌آزمایی تعهدات همه طرف‌ها تحت برجام، نه چیزی بیشتر و نه چیزی کمتر، با موفقیت پایان خواهد یافت.»

محسن بهاروند در مصاحبه با بی‌بی‌سی تصریح کرد: «دست‌کم به ما نشان دهید که جدی هستید، چون ما تجربه بسیار بدی از شما داریم. دیگر به شما اعتماد نداریم.»

سفیر ایران در انگلیس در پاسخ به سوال مجری شبکه بی بی سی مبنی بر اینکه آمریکا گفته که در صورت عدم موفقیت دیپلماسی گزینه‌های دیگر را در قبال ایران در نظر می‌گیرد تصریح کرد: «ما دنبال درگیری نظامی با کسی نیستیم. ما نمی‌خواهیم طرف متجاوز باشیم ولی همه ما می‌دانیم که ما خوب از خودمان دفاع می‌کنیم.»

دور جدید مذاکرات رفع‌ تحریم‌ها در وین از پنجشنبه هفته پیش آغاز شد. جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده رفع تمامی تحریم‌ها علیه ایران، به گونه‌ای که قابل راستی‌آزمایی باشد مهم‌ترین دستور کار هیأت ایرانی را در این گفت‌وگوها تشکیل می‌دهد.

در دولت «حسن روحانی»، رئیس‌جمهور سابق ایران نیز ۶ دور گفت‌وگو میان ایران و گروه ۱+۴ (انگلیس، روسیه، چین، فرانسه به علاوه آلمان) برگزار شد.

طرف آمریکایی هم در آن مذاکرات با نمایندگان گروه ۱+۴ بدون حضور ایران در خصوص شرایط بازگشت به برجام گفت‌وگو می‌کرد اما آن مذاکرات، به دلیل اصرار آمریکا بر عدم ضمانت درباره ماندن در برجام و یا عدم رفع تمامی تحریم‌ها به بن‌بست رسید و نتیجه‌ای دربر نداشت.

دولت سابق آمریکا با نقض تمامی تعهداتش در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد از این توافق هسته‌ای خارج شد و تحریم‌ها علیه ایران را از سر گرفت.

دولت «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند، اما تا به حال از اجرای تعهداتش برای بازگشت به این توافق خودداری کرده است.

اصرار دولت بایدن بر حفظ تحریم‌های دوران ترامپ، یکی از مهم‌ترین محورهای اختلافات در مذاکرات وین است./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها