«فردا» گزارش می‌دهد

بدبینی اصلاح‌طلبان به مواضع روسیه

کد خبر: 1116468

روسیه از سایر طرف‌های برجامی به ثمربخشی این مذاکرات امیدوارتر است و همه تلاش خود را می‌کند تا نقش فعالانه‌تری ایفا کند اما اصلاح‌طلبان در ایران به این کشور بدبین بوده و روس‌ها را متهم به یک بام و دو هوا یا وسط بازی کردن می‌کنند.

بدبینی اصلاح‌طلبان به مواضع روسیه

 

گروه سیاست سایت فردا - مذاکرات برجامی در جریان است و روسیه نیز بیش از سایر طرف‌ها به حصول توافق خوشبین است. به نظر می‌رسد که روسیه مایل است این بار در مذاکرات نقش فعالانه‌تری ایفا کرده و وزن بیشتری داشته باشد. مواضع امیدوار کننده یا اظهارنظرها و اطلاع‌رسانی‌های پیاپی اولیانوف، نماینده روسیه نیز شاهد این مدعا است.

سابقه تاریخی و بدبینی سنتی که برخی در ایران به روسیه دارند اما موجب شده برخی در حسین نیت آنها تردید کرده و گمان کنند که بین مواضع و منافع روسیه تفاوت‌هایی وجود دارد. از این رو است که شاهدیم برخی روزنامه‌های اصلاح‌طلب اظهارات چندی قبل وزیر امورخارجه کشورمان مبنی بر اینکه موضع روسیه و چین همراهی با ما است را نادیده گرفته از وسط بازی کردن روسیه بگویند! 

مثلا روزنامه «جهان صنعت» امروز عکس یک خود را به اولیانوف داده و می‌‌پرسد: «روسیه به واقع آنقدر که وانمود می‌کند خواهان احیای برجام است یا خیر؟ اصرار اولیانوف برای ایفای نقش سخنگوی مذاکرات برجامی از چه رو است و او با این همه ابراز امیدواری چه هدفی را دنبال می‌کند؟» 

در ادامه این گزارش البته به نقل از سیدجلال ساداتیان که به روس‌ها بدبین است، آمده: «در این مذاکرات اخیر ظاهرا روسیه نقش مثبتی بازی کرده است اما خیلی از کارشناسان معتقدند که روسیه علاقه‌مند است تا این بحران در روابط ایران و غرب باقی بماند. ... بر اساس تحلیل‌هایی که اغلب کارشناسان مطرح می‌کنند، منافع روسیه در بحران بین ایران و غرب است. به این خاطر که او از این موقعیت بهره برده و گاز خود را صادر می‌کند و با کارت ایران با غرب به خوبی بازی‌ می‌کند. اما اینکه آخرین تحلیل‌های خود آنها چیست و منافع خود را در چه می‌بینند، را نمی‌دانیم و باید دید که آیا حاضر می‌شوند ایران با غرب به تفاهم برسد یا خیر؟ به نظر من، روسیه می‌داند که ایران با غرب مشکلات عدیده‌ای دارد و به این زودی به تفاهم نخواهد رسید فلذا سعی دارد که نقش پلیس خوب را بازی کرده و تا حدودی در جهت جلب رضایت ایران حرکت می‌کند.»

محمود شوری‌ کارشناس مسائل روسیه اما تا این اندازه بدبین نبوده و معتقد است که منافع روسیه با ما همسو است. او به «جهان صنعت» گفته «برخی منافع روسیه ممکن است باعث شود این کشور خواهان توافق نهایی بین ایران و قدرت‌های غربی نباشد، اما واقعیت این است که در طرف مقابل گزینه‌هایی وجود دارد که حتما برای روس‌ها خطرناک‌تر و نگران‌کننده‌تر است.مثلا عواقب غیرقابل کنترل شدن برنامه هسته‌ای ایران، تشکیل مسابقه تسلیحاتی در منطقه و یا احتمال بروز تنش‌هایی بین ایران و قدرت‌های غربی و برخی کشورهای منطقه. روسیه علاقه‌ای به این وضعیت ندارد و تلاش می‌کند که مذاکرات به نتیجه برسد.»

«آفتاب یزد» نیز امروز در اقدامی مشابه اولیانوف را عکس یک کرده و تیتر زده «وسط بازی روس‌ها». در این گزارش نیز توییت‌های اولیانوف و مواضع ریابکوف مرور شده و به از محسن جلیلوند، کارشناس روابط بین‌الملل آمده است:«واقعیت این است که همه به توافق وین امیدوار هستند و جملاتی مانند « امیدوار هستیم»، « اراده داریم» و « گفت و گو‌ها سازنده است» آنقدر از سوی طرفین مذاکره مطرح می‌شود دیگر تبدیل به کلیشه شده است. اما این طور که مشخص است موضع روسیه در مذاکرات این است که حد وسط را می‌گیرد. چینی‌ها که کاملا خنثی عمل می‌کنند و به قضایا ورود نمی‌کنند بنابراین روسیه برای اینکه بتواند مدیریت بهتری داشته باشد حد وسط را گرفته است. چون آمریکایی‌ها که خود را کنار کشیده‌اند و اروپایی‌ها هم موضعشان را در کنار آمریکا می‌بینند؛ بنابراین روسیه می‌خواهد به نحوی مذاکرات را مدیریت کند و به همین دلیل هم این نوع برخورد را از خود نشان می‌دهد. با این حال خیلی هم نمی‌توان به رفتار‌های امیدوار کننده روسیه دل بست. چندی پیش اولیانوف صحبت‌هایی در خصوص سانتریفیوژهای ایران مطرح کرده بود که حکایت از نابودی انرژی هسته‌ای ایران داشت چرا که انرژی هسته‌ای بدون سانتریفیوژ معنا ندارد؛ اگر روی این مسئله در وین توافق شود انرژی هسته‌ای برای ما کاملا بی‌معنا خواهد شد. البته نماینده روسیه نگفته است که دقیقا موضع روسیه در خصوص این مسئله چیست و صرفا عنوان کرده است که این مسئله در مذاکرات مطرح شده است؛ اما نباید فراموش کرد که روسیه نیز بخشی از این مذاکرات محسوب می‌شود و این نشان می‌دهد که بخشی از موضع روسیه نیز در خصوص انرژی هسته‌ای ایران همین مسئله است. به بیان دیگر موضع روسیه در قبال انرژی هسته‌ای ایران، به وجود آوردن یک تعلیق است به گونه‌ای که ایران نه به طور کامل انرژی هسته‌ای خود را از دست بدهد و نه بتواند به روند هسته‌ای خود ادامه بدهد و این تعلیق به صورتی باشد که طرفین دیگر مذاکرات بتوانند آن را مدیریت کنند. این موضع اصلی روسیه در خصوص انرژی هسته‌ای ایران است.»

 

 

 
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها