سرمایه‌های اسرائیل در ایران؟/ همنوا با اسرائیل اصلاح‌طلبانند یا منتقدان برجام؟

کد خبر: 1117455

اصلاح‌طلبان می‌خواهند دشمنی میان ایران و اسرائیل از بین برود، اما به جای تخطئه اسرائیل و سخن از اشغالگری صهیونیست‌ها و اینکه کشوری به نام اسرائیل وجود ندارد، به دولت ایران فشار می‌آورند که باید در سیاست‌های خود تجدیدنظر کند. آیا این همان تغییری نیست که غربی‌ها از ایران انتظار دارند؟

سرمایه‌های اسرائیل در ایران؟/ همنوا با اسرائیل اصلاح‌طلبانند یا منتقدان برجام؟

همنوایی با اسرائیل و نتانیاهو برچسبی غیراخلاقی بود که حامیان برجام و دولتمردان روحانی بر پیشانی منتقدان برجام زدند. بهانه‌شان این بود که مقامات رژیم صهیونیستی مخالف برجام هستند، پس هر کسی هم که به هر دلیلی نقدی به برجام دارد و در برابر آنچه روحانی آن را «آورده خدا» می‌دانست، سر تسلیم و بلکه پرستش فرود نیاورد، همنوا و همراه با نتانیاهو و مقامات رژیم صهیونیستی است.

به این نمونه‌ها توجه کنید:

مجید انصاری، مهر ۹۵: «هر روز وقتی به دکه روزنامه‌فروشی‌ها نگاه می‌کنیم، چند روزنامه می‌نویسند: «دولت‌تان تمام»، «مجلستان تمام»، برجامتان «هیچ» و... این‌ها را شبانه روز منافقین هم می‌گویند! چرا نادانسته بلندگوی رژیم صهیونیستی و رسانه‌های امپریالیستی و منافقین می‌شوند؟»

هاشمی‌رفسنجانی، مرداد ۹۵: «مخالفان برجام ابایی نداشتند و ندارند که در مخالفت با توافقات هسته‌ای، با صهیونیست‌ها همنوا شوند.»

محمدباقر نوبخت، اردیبهشت ۹۵: «قصد تخریب و توهین به کسانی را که در برجام ایجاد تشکیک می‌کنند ندارم، اما این افراد در همان صفی قرار گرفتند که تندرو‌های امریکا و اسرائیل ایستاده‌اند و با همان نگاه به برجام نگاه می‌کنند.»

روزنامه جمهوری اسلامی، مهر ۹۶: «ترامپ و صهیونیست‌ها با کارشکنی علیه برجام، ملت ایران را هدف قرار داده‌اند و علیه منافع ملی کشور ایران عمل می‌کنند و این بسیار قابل تأمل است که عده‌ای در داخل ایران با این دشمنان همنوا شده‌اند و تیر‌هایی که در ترکش دارند را به سوی خودی‌ها نشانه می‌روند و به منافع ملی شلیک می‌کنند!... از کاسبان تحریم انتظاری غیر از ابراز خوشحالی به خاطر کارشکنی امریکا در مورد برجام نیست ولی رسانه ملی که متعلق به ملت و نظام است، چرا چنین می‌کند؟»

غلامحسین کرباسچی حتی پا را فراتر گذاشت و مخالفان سفر رئیس‌جمهور به نیویورک را هم با همین برچسب تخطئه کرد: «کسانی که معتقدند رئیس‌جمهور به سازمان ملل نرود، هم‌منطق می‌شوند با اسرائیل و عربستان که برای انزوای ایران تلاش می‌کنند.»

پای این برچسب، از ابتدا هم لنگ بود و یک عملیات روانی و بازی سیاسی برای بستن دهان منتقدان و تخریب شخصیت آنان به شمار می‌رفت، با این حال، گذر زمان و رؤیت مواضع گاه به گاه اصلاح‌طلبان در مورد رژیم صهیونیستی می‌تواند سست بودن آن برچسب را بیشتر عیان کند و حتی منطقی را برای شناخت چهره واقعی همنوایان با اسرائیل در داخل ایران نشان بدهد!

کاری کنیم اسرائیل تهدید نشود!

مذاکرات دولت جدید ایران با نمایندگان ۴+۱ (پس از خروج امریکا) در هفته‌های اخیر آغاز شده است. طبعاً در رسانه‌های داخل کشور هم بحث پیرامون این موضوع داغ است، اما آنچه قابل تأمل به نظر می‌رسد، حرکت نرم مواضع برخی فعالان و رسانه‌های اصلاح‌طلب بر مدار خواسته‌های غربی‌ها و صهیونیست‌هاست.

اصلاح‌طلبانی هستند که این روز‌ها و هفته‌ها از لزوم دست برداشتن از تهدید اسرائیل می‌گویند، اصلاح‌طلبانی هستند که از تعیین سرنوشت «مردم اسرائیل» می‌گویند، اصلاح‌طلبانی که از بی‌ربط بودن اوضاع فلسطین با ایران می‌گویند و اینکه لزومی به حمایت ایران از فلسطین نیست... اینکه مغالطه و دروغ دو ویژگی اصلی این مواضع است و اشتباه محاسباتی و تحلیلی هم زیربنای اصلی آن است، بحث دیگری است، اما چرا این جماعت باید در موضع «لزوم تغییر سیاست‌های منطقه‌ای ایران» با غرب و صهیونیست‌ها همنوا شوند؟

به این نمونه‌ها توجه کنید:

صادق جوادی‌حصار، سخنگوی حزب اعتماد ملی: «باید به گونه‌ای افکار عمومی را متوجه این مسئله کنیم که ایران اصلاً در پی حمله نظامی و حمله هسته‌ای به اسرائیل نیست و این مسائل بازی‌های سیاسی است. ایران باید شفاف بیان کند که سیاست بین‌المللی ما همان است که در خصوص اسرائیل عنوان و به سازمان ملل اعلام کردیم، یعنی معتقد به انجام رفراندوم هستیم تا تعیین سرنوشت مردم اسرائیل به دست خودشان رقم بخورد و نه ما. در نهایت هم سازمان ملل باید در خصوص این کشور تصمیم بگیرد.»

فریدون مجلسی، تحلیلگر اصلاح‌طلب: «مشکل ایران تحریم‌هاست و به همین دلیل ایران خواهان برداشته شدن تحریم‌هاست. این در حالــی است که مشکل کشــور‌های غربی تهدید است... امریکا و کشور‌های اروپایی به شعار استراتژیک جمهوری اسلامی در راستای نابودی اسرائیل توجه دارند... کاهـش تهدید‌ها نیز تنها در حد حرف نیست و بلکه باید در عمــل مورد ارزیابی قرار بگیرد. حمایت‌های ایران در کشور‌هایی مانند ســوریه، لبنان، یمن و... یکی از موضوعاتی است که کشور‌های غربی آن را به‌مثابه تهدید قلمداد می‌کنند. انعطاف در مـــذاکـرات یک رویکرد معقــول و منطقی است و باید توسط هر دو طرف مورد استفاده قرار بگیرد.» مجلسی در جایی دیگر هم چندی پیش، دلیل عدم‌پیشرفت برجام را «حمایت ایران از فلسطین» دانست: «من شخصاً شانس زیادی نمی‌بینم چراکه مقامات نظام، منافع فلسطین و حقوق پایمال شده آن‌ها را به دیگر مسائل ترجیح می‌دهند» و بعد اذعان می‌کند: «مسئله برجام همیشه مسئله فلسطین و اسرائیل بوده است، یعنی برجام تنها برای دفاع از موجودیت رژیم‌صهیونیستی تنظیم شد تا ایران بمب اتمی نسازد و نتواند اسرائیل را که قول نابودی آن را داده است با بمب اتمی تهدید و نابود کند.»

نصرت‌الله تاجیک، سفیر سابق ایران در اردن: «رویکرد ما به رژیم صهیونیستی هسته اصلی برخی معضلات ما در منطقه و جهان و نه‌تن‌ها در سیاست خارجی و روابط دوجانبه بلکه در روابط بین‌المللی ما شده است. من معتقدم باید مقداری در این رویکرد تجدید نظر صورت بگیرد... در مبارزه‌مان با این رژیم باید مقداری تجدید نظر کنیم... ما متأسفانه به جای اینکه استراتژی‌مان حمایت از فلسطین باشد، آن را تبدیل به استراتژی دشمنی با اسرائیل در حد نابودی این رژیم کرده‌ایم.»

حسین انصاری‌راد، فعال سیاسی اصلاح‌طلب: «یکی از شعار‌های اصلی ما در سیاست خارجی دشمنی با امریکا و محو اسرائیل بود، به همین دلیل نیز هزینه‌های زیادی در این زمینه پرداخت شد... نه‌تن‌ها شعار‌هایی که داده می‌شد، تحقق پیدا نکرد بلکه این شعار‌ها به ضرر کشور نیز تمام‌شده است. اگر قرار است وضعیت مردم تغییر کند، باید استراتژی‌هایی که در سال‌های اخیر توسط جمهوری اسلامی مورد استفاده قرار گرفته است، تغییر کند.»

قاسم محبعلی، مدیر کل سابق خاورمیانه وزارت خارجه: «موضوعاتی مانند حضور ایران در سوریه، لبنان، عراق و یمن، روابط ایران و عربستان سعودی و از همه مهم‌تر تهدید موجودیت اسرائیل موضوعاتی هستند که تا وقتی که این مسائل حل و فصل نشود، انتظار اینکه مناسبات ایران با منطقه و جهان عادی بشود، فکر نمی‌کنم که انتظار بجایی باشد.»

سرمایه‌های اسرائیل در ایران؟

آذر ۹۱ بود که در جریان فتنه ۸۸، نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی با صراحت اعلام کرد که «اصلاح‌طلبان بزرگ‌ترین سرمایه اسرائیل در ایران هستند»! و شیمون پرز، رئیس‌جمهور رژیم کودک‌کش اسرائیل گفت: اصلاح‌طلبان به نمایندگی از اسرائیل با رژیم اسلامی ایران می‌جنگند!

اصلاح‌طلبان می‌خواهند دشمنی میان ایران و اسرائیل از بین برود، اما به جای تخطئه اسرائیل و سخن از اشغالگری صهیونیست‌ها و اینکه کشوری به نام اسرائیل وجود ندارد، به دولت ایران فشار می‌آورند که باید در سیاست‌های خود نسبت به اسرائیل و فلسطین و حتی کل سیاست‌های منطقه‌ای خود در قالب محور مقاومت تجدیدنظر کند. آیا این تجدیدنظر، همان تغییری نیست که غربی‌ها از ایران انتظار دارند و از هر طریقی، تهدید نظامی، تحریم اقتصادی، فشار رسانه‌ای و سیاسی و... آن را در همه این سال‌ها پی گرفته‌اند؟ جریان اصلاح‌طلب، همان جریانی است که منتقدان برجام را همنوا با نتانیاهو خطاب می‌کرد، حال خود قضاوت کنند که چه کسی همنوا با صهیونیست‌ها شده است؟!/منبع: روزنامه جوان

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها