پاسخ کمالوندی به ادعای گروسی/ سراغ کارت‌های حافظه را از اسرائیل بگیرد

کد خبر: 1117456

ایران از امروز (یکشنبه) فرآیند بررسی‌های فنی و امنیتی دوربین‌ها پیش از نصب در کرج را آغاز می‌کند». این جمله‌ای بود که روز گذشته سخنگوی سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگوهای رسانه‌ای خود عنوان کرد.

پاسخ کمالوندی به ادعای گروسی/ سراغ کارت‌های حافظه را از اسرائیل بگیرد

بهروز کمالوندی در گفت‌وگو با نورنیوز تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران درخواست‌های مکرر آژانس برای تعویض دوربین‌های آسیب‌دیده مجتمع تسای کرج را منوط به ۳ پیش‌شرط «انجام بررسی‌های قضایی-  امنیتی درباره ابعاد خرابکاری صورت‌گرفته»، «محکوم کردن این خرابکاری‌ها از سوی آژانس» و «بررسی فنی- امنیتی دوربین‌های جدید توسط ایران قبل از نصب» کرده بود. 

 معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی در ادامه افزود: ذکر این نکته را ضروری می‌دانم که موضوع تاثیر احتمالی دوربین‌های نظارتی آژانس بر هدایت عملیات خرابکارانه علیه تاسیسات هسته‌ای ایران برای دستگاه‌های امنیتی و قضایی ما فوق‌العاده مهم بوده و هست و از این رو ما بر ضرورت بررسی دقیق دوربین‌های آسیب‌دیده و جدید تاکید زیادی داشتیم و روی نظر خود ایستادگی کردیم تا به نتیجه رسید. 
به گفته وی، اتفاقی که پنجشنبه گذشته در نشست خبری مدیرکل آژانس افتاد و او برای اولین‌بار یکی از دوربین‌ها را در مصاحبه خود به صورت کامل نشان داد و درباره آن توضیحات مبسوطی ارائه کرد به طور قطع متاثر از حساسیت‌های ما و تاکید بر ضرورت مشخص شدن نقش غیرمخرب دوربین‌ها در عملیات خرابکارانه بود. کمالوندی خاطرنشان کرد: درباره سختگیری‌های ماموران امنیتی در بازرسی دقیقی که با حفظ ضوابط حقوقی و اخلاقی پس از عملیات‌های خرابکارانه آغاز شده، این توضیح ضروری است که این سختگیری‌ها بدون علت نیست و مواردی از اقدامات بازرس‌ها خارج از وظایف حرفه‌ای‌شان وجود داشته که حساسیت‌برانگیز بوده و ما به آژانس اعلام کردیم. 
کمالوندی همچنین در گفت‌وگو با برنامه رویداد رادیو گفت‌وگو با بیان اینکه درباره نصب دوربین‌ها چیزی تحت عنوان توافق وجود نداشته و متنی ردوبدل نشده و قراری منعقد نگشته است، افزود: ایران به لحاظ فنی و امنیتی دنبال این بود که آیا وجود دوربین‌ها نقشی در خرابکاری‌های هسته‌ای داشته یا خیر و از آژانس درخواست کردیم در این زمینه با ما همکاری کند. وی افزود: ما با آژانس قراردادی داریم و امتیازات و مصونیت‌هایی را در این زمینه قائل هستیم و علی‌القاعده در پی بررسی‌ها، باید از آژانس می‌خواستیم که مصونیت را در نظر گرفته و کار را متوقف کنند. کمالوندی افزود: از این ‌پس به نحوی توافق می‌شود تا دوربین‌ها در کرج نصب شود، البته نصب دوربین‌ها نیز به شکلی است که قانون اقدام راهبردی مجلس برای لغو تحریم‌ها را در نظر دارد و قانون رعایت ‌شود. سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان در عین‌ حال تاکید کرد قرار نیست هیچ اطلاعاتی در اختیار آژانس قرار گیرد و زمانی این اتفاق می‌افتد که تمام تحریم‌ها لغو شود و مجلس اجازه این کار را بدهد. کمالوندی گفت: این مساله بدین معناست که همه نظارت‌های فراپادمانی متوقف شده است. کمالوندی همچنین درباره مواضع گروسی در قبال کارت‌های حافظه قبلی دوربین‌ها گفت: قرار بود کارت‌ها موجود باشد تا در صورت لزوم و لغو تحریم‌ها، آژانس سراغ آنها بیاید ولی یکی از اینها بر اثر خرابکاری از بین رفته است و ایران نیز ضامن خرابکاری‌ها نیست. 
وی در پاسخ به اظهارات غیرمنطقی مدیرکل آژانس بین‌المللی اتمی گفت: این دوربین‌ها بازنصب می‌شود و صدمه دیدن دوربین یا دیگر اجزای آن در روند خرابکاری‌ها، ارتباطی با ما ندارد و در یک جمله می‌توان گفت اگر دوربین آژانس متحمل خسارت شده است، باید سراغ آنهایی برود که خرابکاری کرده‌اند و از آنها پاسخ بخواهد!
کمالوندی گفت: دوربین‌های مجتمع کرج فراپادمانی است و به همین دلیل آژانس به اطلاعات آن دسترسی نخواهد داشت. وی افزود: ما هیچ دوربین آنلاینی نداریم و این دوربین‌ها نیز همچون دوربین‌های مداربسته منازل و فروشگاه‌ها عکس می‌گیرند. دوربین‌های معمولی به‌صورت زنده فیلم می‌گیرند ولی دوربین‌ها[ی کرج] به‌گونه‌ای است که گویی [در یک منطقه تمرکز شده و] در هر 10 ثانیه یک فریم عکس می‌گیرد. 
کمالوندی همچنین در گفت‌وگو با فارس درباره حضور هیأتی از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بررسی دوربین‌های صدمه دیده در پی خرابکاری تیر سال جاری در مجتمع تسای کرج گفت: امروز (دیروز یکشنبه) جلسات بین مسؤولان فنی و امنیتی سازمان انرژی اتمی و بازرسان و تکنیسین‌های مربوط به دوربین آژانس در محل سازمان انرژی اتمی برگزار شد که در همین راستا یک جلسه صبح و ساعت ۱۴:۳۰ نیز دور دوم این نشست برگزار شد. 
وی در توضیح بیشتر اظهار داشت:‌ یک تردیدی در حوزه‌های فنی و امنیتی ما وجود داشته که ممکن است از این دوربین‌ها به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در عملیات خرابکاری استفاده شده باشد و لازم می‌دانستیم این قضیه بررسی شود و به این منظور از مدت‌ها قبل با آژانس در این باره مکاتبه و مذاکره داشتیم و در نهایت آژانس پذیرفت یک دوربین نمونه را برای بررسی‌های بیشتر در اختیار ما قرار دهد و علاوه بر این روی دوربین‌های حادثه‌دیده نیز بررسی‌های فنی شود و به سوالات مختلف متخصصان فنی ما در این زمینه جواب بدهند. / وطن امروز
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها