آلبرت بغزیان در گفت‌وگو با «فردا»:

به جای حذف ارز ترجیحی نظارت را افزایش دهند

کد خبر: 1117873

آلبریت بغزیان گفت: من قائل به حذف ارز ترجیحی نیستیم؛ بلکه قائل به افزایش تدریجی نرخ ارز ترجیحی‌ام. همه مسئولان دولت مطمئن باشند با حذف ارز ترجیحی سفره مردم خالی‌تر خواهد شد.

به جای حذف ارز ترجیحی نظارت را افزایش دهند

گروه سیاست سایت فردا: حذف ارز 4200 تومانی موضوع روز اقتصادی کشور است؛ خاصه آنکه اکنون در لایحه بودجه‌ دولت اصرار بر حذف ارز ترجیحی دارد.

آلبرت بغزیان، اقتصاددان، درباره این موضوع به «فردا» گفت: «موافقان حذف ارز ترجیحی می‌گویند که با وجود این ارز رانت ایجاد می‌شود اما توجه ندارند که زمانی که این ارز تعیین شد، هدفی داشت و از قضا آن زمان این فاصله عجیب میان ارز ترجیحی با نرخ آزاد ارز وجود نداشت و اگر درست یادم باشد آن زمان قیمت بازار آزاد دلار پنج‌‌ونیم هزار تومان بود».

او ادامه داد: «اگر نظارت رخ می‌داد و فاصله میان دو نرخ ارز این میزان نمی‌شد، حتما دست‌درازی‌ها هم به این اندازه رخ نمی‌داد. به هر حال باید همه مسئولان اقتصادی از جمله مسئولان وقت سازمان بازرسی، دیوان محاسبات، بانک مرکزی و سازمان بازرسی کل کشور پاسخ دهند که ارزها به چه کسانی تخصیص داده شد؟ مگر همین‌طوری بوده که هیچکس نداد چه کسانی ارزهای ترجیحی را برده‌اند و کالای اساسی وارد نکرده‌اند؟ اکنون هم مسئولان کنونی دولت می‌گویند باید ارز 4200 تومانی حذف شود در صورتی که به جای حذف این نرز باید نظارت افزایش یابد».

این تحلیلگر مسائل اقتصادی بیان کرد: «می‌گویند چون کالای خاصی با این ارز وارد نمی‌شود پس اگر حذفش کنیم باعث گرانی نمی‌شود. این حرف کاملا نادرست است زیرا اولا برخی کالاها با ارز ترجیحی وارد می‌شوند مانند دارو و اقلام نهادهای دامی و برخی دیگر از کالاهای اساسی، از سوی دیگر صرف حذف این ارز بهانه‌ای به دست بازار است برای افزایش قیمت‌ها؛ بماند که وقتی دارو گران شود، هم کم‌یاب می‌شود و هم بازار سیاه ناصرخسرو داغ می‌شود».

بغزیان در پایان گفت: «من قائل به حذف ارز ترجیحی نیستیم؛ بلکه قائل به افزایش تدریجی نرخ ارز ترجیحی‌ام. همه مسئولان دولت مطمئن باشند با حذف ارز ترجیحی سفره مردم خالی‌تر خواهد شد».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها