تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت آب و فاضلاب کلید خورد +متن

کد خبر: 1120719

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: مسئولان آب و فاضلاب کشور باید پاسخگوی مجلس شورای اسلامی باشند؛ چرا باید آب و فاضلاب کشور وضعیت آشفته‌ای داشته باشد.

تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت آب و فاضلاب کلید خورد +متن

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور موافقت کردند.

 نمایندگان در جلسه علنی امروز (سه شنبه ۱۴ دی ماه) مجلس شورای اسلامی، با ۱۴۳ رأی موافق، ۲۷ رأی مخالف و ۱۱ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۳ نماینده حاضر در جلسه با تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور موافقت کردند.

محورهای این تحقیق و تفحص به شرح زیر است:

۱-علت تکرار حوادث خسارت بار اخیر به خاطر آب گرفتگی وسیع و گسترده در برخی مناطق شهری کشور و دلایل مسئولیت گریزی و پاسخگو نبودن شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در قبال این گونه رخدادها که مشکلات و آسیب‌های فراوانی برای مردم به همراه داشته، چیست؟

۲-علت وجود ضعف در نظارت و ارزیابی عملکرد وعدم تأثیرگذاری مناسب بر وضعیت کارکردی شرکت‌های آب و فاضلاب در خصوص نحوه هزینه کرد مبالغ برداشت شده از محل صندوق ذخیره ارزی و تأخیر در اجرا و اتمام پروژه‌های نیمه تمام نظیر آنچه که در خوزستان بر اساس ارزیابی‌های اخیر دیوان محاسبات کشور در گزارش صادره در این مورد قابل مشاهده می‌باشد و منجر به ارجاع آن به دادسرای دیوان جهت شروع رسیدگی به تخلفات مالی و قراردادی گردیده، چیست؟

۳-دلایل بروز ضعف در مطالعه، برنامه ریزی و نظارت و هماهنگی در اجرای طرح‌های آب و فاضلاب برای تضمین رعایت ضوابط مربوطه وعدم مسئولیت‌پذیری و فقدان ایفای نقش و تأثیر در مدیریت و نظارت بر ایجاد و بهره برداری از تأسیسات آب و فاضلاب (به عنوان نمونه پروژه احداث تصفیه خانه ششم آب تهران) کدام است؟

۴-علت انفعال در افزایش بازدهی و بهره وری سرمایه و امکانات که زمینه ساز برای استفاده نامطلوب از اعتبارات دولتی و نیز حقوق عمومی شده و نیز ناکارآمدی در مدیریت صحیح سهام و سرمایه‌های صنعت آب و فاضلاب چیست؟

۵-نحوه عملکرد ناکارآمد در نظام انتصابات در رده‌های مختلف مدیریتی از بخش‌های عملیاتی و صف گرفته تا ستادی و غیراجرایی که ضعف و نارسایی و عقب ماندگی را در کارنامه عملکردی برخی از شرکت‌های آب و فاضلاب استانی به شکل غیرقابل انکاری نمایان نموده است، چگونه است؟

۶-دلایل دور زدن قوه مقننه از طریق پیشنهاد، پیگیری و اجرای الحاق شرکت‌های آب و فاضلاب روستایی در شرکت‌های آب و فاضلاب شهری به اسم یکپارچه‌سازی و بر خلاف ماده ۱۹ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، بدون اخذ مصوبه از مجلس شورای اسلامی کدام است؟

۷-نحوه هزینه کرد وجوهی که به صورت شهر به شهر بدون حسابرسی محل مصارف آن و بصورت خاص در قالب عناوین و اَشکال مختلف مازاد بر تعرفه‌های رسمی و مصوب کشوری آب بها و فاضلاب بها از طریق اخذ مصوبه از شوراهای اسلامی شهر از مردم دریافت گردیده چگونه است؟

مسئولان آب و فاضلاب باید پاسخگوی مجلس باشند

علی خضریان به عنوان نماینده متقاضی این تحقیق و تفحص، گفت: تأمین آب شرب و تصفیه آب شهری مسئله‌ای بسیار مهم است و باید رفاه عمومی را در این زمینه ایجاد کرد چرا که این کار از مهاجرت و ایجاد حاشیه نشینی جلوگیری می‌کند.

وی بیان کرد: بیش از سه دهه است که موضوع آب بسیار حساس و مهم شده است و بر این اساس اهمیت مدیریت آب بسیار زیاد است. کشور ما به طور طبیعی با زمینه‌های بحران آب روبرو است و انتظار این است که دستگاه‌های ذیربط از جمله شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور به وظایف خود عمل کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: صنعت آب و فاضلاب کشور علیرغم هزینه کردهای بسیار زیاد، عملکرد قابل قبولی ندارد. موید این مسئله آن است که در استان‌هایی چون خوزستان مردم به آب شرب کافی دسترسی ندارند و به ویژه در فصل گرما با مشکل کمبود آب مواجه می‌شوند.

خضریان تأکید کرد: استانداردهای آب شرب و فاضلاب شهری در جهان در حال توسعه است و قاعدتاً صنعت آب و فاضلاب ایران هم باید خود را با روش‌های نوین تطبیق دهند. مسئولان آب و فاضلاب باید پاسخگوی مجلس باشند. علاوه بر این باید مشخص شود وام‌هایی که برای آب خوزستان گرفته شد، در کجا هزینه شده است/

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها